تولید 1000 مگاوات برق از گازهای مشعل در فاز 12 پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده میان ایران و ایتالیا، از گازهای مشعل‌ فاز 12 پارس جنوبی، در 2 مرحله برق تولید می‌شود که سرانجام به حدود یکهزار مگاوات می‌رسد.

به گزارش شانا، علی وکیلی صبح امروز (چهارشنبه، 26 مهرماه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران و شرکت آنسالدو ایتالیا با هدف جمع آوری گازهای ارسالی به مشعل برای تولید برق و نوسازی تجهیزات نفت و گاز، گفت: با حضور مدیران شرکت آنسالدو و مدیران شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران که در این مراسم حضور دارند، چارچوبی تعریف می‌شود تا همکاری‌های آینده دو طرف در قالب این چارچوب اجرایی شود.

وی افزود: بر این اساس، سه کار عمده در سه شرکت عمده تولید نفت و گاز ایران انجام می‌شود که نیازمند تعریف نقشه راه دقیق است، این سه شرکت اصلی شامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برای تولید نفت خام، شرکت نفت و گاز پارس برای تولید گاز و شرکت نفت مناطق مرکزی به‌منظور تولید نفت و گاز هستند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، ادامه داد: براساس این تفاهم‌نامه همکاری، گازهای ارسالی به مشعل فاز 12 پارس جنوبی با توربین‌های مخصوصی که با فناوری آنسالدو برای انجام این کار ساخته شده‌اند تبدیل به برق می‌شوند که در مرحله نخست، 600 مگاوات و در مرحله دوم با سیکل ترکیبی تا یکهزار مگاوات افزایش خواهیم داشت.

وکیلی اظهار کرد: قصد داریم همه طرح‌هایی که در ارتباط با نوسازی و بازسازی تجهیزات سرچاهی و استفاده از گازهای همراه برای تولید برق مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب لازم است را در چارچوبی دقیق مشخص کنیم، شایان یادآوری است که همه این موارد با هدف نوسازی و بازسازی تجهیزات در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز اجرایی می‌شوند.

وی درباره نقش شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در امضا و اجرای این تفاهم‌نامه، تصریح کرد: در همه این موارد شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نقش تسهیل گر را برای استفاده مناسب از ظرفیت‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید و ارتباط شرکت‌ها با فاینانسورها و تولیدکنندگان خارجی عهده دار است اما در تعریف و انجام پروژه‌ها نقشی ندارد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اظهار امیدواری کرد که اجرای این طرح سبب افزایش راندمان تجهیزات و استفاده از گازهای همراه مشعل برای تامین برق مورد نیاز شرکت‌ها شود.

وکیلی ادامه داد: امیدوارم این گام مثبت که با حمایت کامل وزارت نفت و شرکت ملی نفت در حال انجام است با سرعت بالایی به سرانجام رسیده و در آینده ای نزدیک شاهد اجرایی شدن طرح‌ها باشیم.

وی افزود: مطابق نقشه راهی که از چشم انداز انرژی ایران به دست آمده در آینده چاره ای نداریم جز آن‌که رویکرد بهینه سازی در تولید نفت و گاز کشور را در پیش گیریم زیرا برای افزایش راندمان تجهیزات سرچاهی، ایستگاه‌های پمپاژ، بالابردن ظرفیت استفاده از گازهای همراه مشعل، کاهش آلاینده‌ها و کم کردن انتشار کربن باید طرح‌های بهینه سازی را به طور کامل اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های ماده 12 برای توسعه طرح‌ها بسیار بالا است، اظهار کرد: امیدواریم با سرمایه گذاری‌هایی که صورت می گیرد به شرکت‌ها توان مضاعفی داده شود تا کارهای بازسازی و نوسازی و افزایش راندمان را با سرعت بیشتری پیش ببرند.

وکیلی در پایان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، ظرفیت بهینه سازی در صنعت انرژی کشور، 106 میلیارد دلار است که اگر به مرحله عمل برسد شاهد افزایش خیره‌کننده تولید و صادرات نفت خام، گاز، فرآورده‌ها و حتی برق خواهیم بود. 

تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت آنسالدو ایتالیا و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با هدف جمع آوری گازهای ارسالی به مشعل (Flare) برای تولید برق و نوسازی تجهیزات نفت و گاز امروز (چهارشنبه، 26 مهرماه) امضا شد.

کد خبر 279127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =