۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
  • کد خبر: 279776
NGLها در خدمت توسعه صنعت پتروشیمی ایران

یکی از برنامه‌های محوری وزارت نفت در طول فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم اجرای طرح‌های جمع آوری گازهای همراه نفت با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در گام اول و سپس تکمیل زنجیره‌ ارزش در گام‌های بعدی است.

به گزارش شانا، بر این اساس بیژن زنگنه، وزیر نفت خرداد ماه امسال همسو با اجرای سیاست‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ماموریت‌هایی را برای توسعه صنعت پتروشیمی تعیین کرد که یکی از ماموریت‌های سه گانه توسعه صنایع پتروشیمی ایجاد زمینه لازم برای اجرای به موقع طرح‌های تامین خوراک پتروشیمی‌ها از جمله طرح‌های NGL بود.

متناسب با این رویکرد و سیاست کلان، در طول چند ماه گذشته روند سرمایه گذاری و ساخت چندین طرح  NGL با هدف تامین خوراک صنایع پتروشیمی تعیین تکلیف شد به طوری‌که هم اکنون احداث واحد  NGL3200 با هدف جمع آوری روزانه 340 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت میدان های نفتی غرب کارون و پالایشگاه بیدبلند 2 با هدف پالایش گاز چهار واحد NGL شتاب گرفته است.

همسو با سیاست کلان شتاب در ساخت طرح‌های جمع آوری گازهای همراه نفت، مهرماه امسال هم قرارداد ساخت کارخانه NGL خارک با سرمایه گذاری بخش خصوصی امضا شد که بر اساس اعلام شرکت ملی نفت با امضای قرارداد ساخت این واحد NGL تا سه سال آینده امکان جمع آوری و تولید روزانه 300 میلیون فوت مکعب گاز همراه میدان های نفتی خلیج فارس فراهم می‌شود.

با امضای قرارداد ساخت کارخانه NGL خارک، مطالعه برای اجرا و تکمیل زنجیره‌ ارزش در سطح جزیره خارک که از آن باید به عنوان قطب صادرات نفت ایران نام برد، آغاز شده است.

علی محمد بساق‌زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم درباره تکمیل زنجیره‌های ارزش صنعت پتروشیمی در جزیره خارک، می‌گوید: با تعیین تکلیف ساخت طرح ان جی ال خارک، برنامه ریزی برای ساخت و تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در این جزیره آغاز شده است.

توسعه صنعت پتروشیمی در بزرگترین جزیره خلیج فارس

همسو با سیاست کلان وزارت نفت مبنی بر ساخت طرح‌های NGL و تکمیل زنجیره‌ ارزش گاز، شمارش معکوس برای بهره برداری پالایشگاه گاز جزیره قشم با ظرفیت جمع آوری روزانه 80 میلیون فوت مکعب گازهای همراه میدان نفتی هنگام آغاز شده است.

با بهره برداری از این پالایشگاه (واحد فرآورش گاز هنگام)، در عمل ظرفیت مازادی برای تامین خوراک طرح‌های پتروشیمی در جزیره قشم فراهم می‌شود و حتی به پشتوانه ذخایر و ظرفیت تولید گاز در قشم آبان ماه امسال تفاهم نامه مشترکی بین سازمان منطقه آزاد قشم و هلدینگ نفت و گاز پارسیان با هدف توسعه صنعت پتروشیمی در قشم امضا شده است.

با امضای این تفاهم نامه مشترک توافق شده که با نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، طرح ایجاد هاب‌ پتروشیمی در منطقه آزاد قشم اجرایی شود.

از سوی دیگر همزمان با آغاز مطالعات شکل گیری هاب جدید توسعه صنعت پتروشیمی در قشم توسط شرکت «ورلی پارسونز»، پیش بینی می‌شود در فاز اول امکان ایجاد 6 میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در این جزیره ایرانی فراهم شود.

نکته قابل توجه آن است که در کنار توافق و امضای تفاهم نامه برای شکل گیری هاب جدید صنعت پتروشیمی کشور در جزیره قشم، اولین مجوز احداث یک مجتمع 500 هزار تنی GTPP در بزرگترین جزیره خلیج فارس صادر شده است.

این طرح جدید قرار است در بزرگترین جزیره خلیج فارس با هدف تبدیل گاز متان به محصولات با ارزشی همچون پلی‌پروپیلن، بنزین پیرولیز و گاز مایع ساخته شود و همزمان با بهره برداری از طرح فرآورش گاز میدان نفتی هنگام بخشی از گاز این میدان مشترک صرف تامین خوراک این طرح جدید GTPP در قشم می‌شود.

ساخت و توسعه صنایع پتروشیمی و تکمیل زنجیره‌ ارزش در سواحل و جزایر خلیج فارس دارای مزیت‌های راهبردی تجاری و اقتصادی برای کشور بوده به طوری‌که احداث مجتمع‌های پتروشیمی در این مناطق در عمل نیاز به برداشت از ذخایر زیرزمینی آب کشور ندارد و به راحتی می‌توان از ظرفیت خلیج فارس برای تامین آب این واحدهای ارزش آفرین استفاده کرد.

نزدیک بودن به مبادی تولید و تامین خوراک، کاهش هزینه انتقال خوراک و سرمایه‌گذاری، اشتغال آفرینی مولد، هزینه پایین صادرات محصولات به بازارهای بزرگ هدف در مقایسه با مجتمع‌های پتروشیمی داخل کشور و حتی سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس و رونق فضای کسب و کار را می‌توان از دیگر دستاوردهای تجاری و اقتصادی توسعه صنعت پتروشیمی در سواحل و جزایر ایرانی خلیج فارس برشمرد.

 

منبع: شرکت ملی صنایع پتروشیمی

کد خبر 279776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =