مجتمع‌های پتروشیمی به سامانه پایش لحظه‎ای آلاینده‌ها مجهز می‌شوند

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمام مجتمع‌های پتروشیمی کشور بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به سیستم پایش لحظه‎ای آلاینده‌ها مجهز می‌شوند.

به گزارش شانا، شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، به موضوع پایش آنلاین برخی آلاینده‌های صنایع بزرگ کشور از جمله پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها اشاره کرد و گفت: امکان پایش آنلاین تمامی عامل‎های آلایندگی وجود ندارد، اما در بخش پالایش و پتروشیمی عواملی نظیر ذرات دی اکسید نیتروژن، دی اکسید کربن و گوگرد به صورت لحظه‌ای مورد آزمایش قرار می‌گیرند، هم اکنون بیش از 24 درصد صنایع بزرگ کشور از جمله بخش نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به سیستم پایش آنلاین مجهز هستند.

وی به پایش پیوسته و مستمر آلایندگی واحدهای بزرگ صنعتی از جمله مجتمع‌های پتروشیمی اشاره کرد و افزود: هم اکنون 1835 واحد بزرگ صنعتی در کشور دارای اولویت هستند که باید سیستم پایش آنلاین در آنها نصب شود که پتروشیمی‌ها نیز جزء این صنایع محسوب می‌شوند.

انصاری تصریح کرد: از 1835 واحد صنعتی، 433 واحد بزرگ که دارای اولویت هستند در 2 بخش پساب و دودکش مجهز به سیستم پایش آنلاین شده‌اند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که صحه گذاری پایش آنلاین برای این سازمان مهم تلقی می‌شود، عنوان کرد: تا زمان پیاده سازی نظام صحه گذاری پایش آنلاین، پایش‌‌ها به صورت دوره‌ای انجام می‌شود، در مراحل بعد و کسب اطمینان از داده‌ها و خطای کمتر، به سمت پایش آنلاین حرکت می‌کنیم.

وی گفت: بحت پایش آنلاین خروجی صنایع بزرگ کشور در لایحه هوای پاک مطرح شد و مزیت آن نیز در مقایسه با روش قدیمی و کلاسیک اندازه‌گیری آلاینده‌ها، مدیریت به هنگام و مناسب در مواقع بحرانی است.

انصاری به موضوع دریافت عوارض و مالیات از واحدهای آلاینده نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای آلاینده محیط‌ زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نکنند، طبق تشخیص و اعلام این سازمان مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی هستند که واحدهای پالایش و پتروشیمی نیز در شمول این ماده قرار می‌گیرند، اما در صورت انجام ضوابط زیست محیطی و کاهش آلاینده‌ها و رساندن آن به حد مجاز، از فهرست دریافت مالیات خارج خواهند شد که تاکنون 4 واحد در حوزه پالایش و پتروشیمی از این جمع خارج شده‌اند.

کد خبر 280084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =