۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
  • کد خبر: 280244
قدر انرژی را بیشتر بدانیم

انرژی و ارزش آن در دنیای امروز آنقدر اهمیت یافته است که همه کشورهای دنیا چه دارای منابع انرژی باشند و چه نباشند، به نحوی درگیر این موضوع حیاتی برای تامین نیازهای زندگی بشر هستند.

انرژی از ابتدای حیات بشر به اشکال مختلف اهمیت داشته است اما متأسفانه گاهی اوقات در دسترس بودن منابع عظیم انرژی سبب می‌شود ارزش آن کمتر احساس شود. در ایران نیز با توجه به دسترس بودن گاز مصرف این سوخت پاک مدیریت شده و با دغدغه نیست، به‌طوری‌که شدت مصرف انرژی در ایران بیش از 3 برابر میانگین دنیا بوده و این آماری در خور توجه است.

از سوی دیگر بر اساس آمار سال 1395 میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری معادل 51 درصد گاز تولیدی کشور بوده است که نشان‌دهنده رشد هفت درصدی در این بخش است. در واقع در سال گذشته معادل 5.98 میلیارد متر مکعب گاز بیشتر در بخش خانگی و تجاری مصرف شده است.

مصرف گاز صنایع نیز در سال 95 حدود 6.17 درصد گاز تولید شده در کشور بوده که نشان‌دهنده افزایش سه درصدی میزان مصرف گاز صنایع و معادل 2.34 میلیارد متر مکعب گاز است. مقایسه این آمارها نشان می‌دهد که رشد مصرف انرژی در صنایع کمتر از نصف رشد مصارف خانگی و تجاری و در واقع در کشور میزان گاز کمتری در صنایع نسبت به بخش خانگی مصرف شده است.

در بخش نیروگاهی نیز باوجود رشد هفت درصدی تنها 4.31 درصد از گاز تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.

البته که رشد گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع نشان‌دهنده تلاش همه دست‌درکاران صنعت گاز کشور است و این توسعه مدیون افزایش تولید در پارس جنوبی است، اما نباید فراموش کنیم این میزان مصرف انرژی با اندکی صرفه‌جویی و در صورت اجرای صحیح قانون اصلاح الگوی می‌تواند سبب رشد و شکوفایی بیشتر در کشور و حتی صادرات فراوان گاز به کشورهای همسایه شود که سرانجام منجر به رشد اقتصادی و اجتماعی ایران عزیز و همچنین افزایش قدرت سیاسی کشور نیز خواهد شد.

مطابق بررسی‌ها با 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز روزانه معادل تولید 2.5 فاز پارس جنوبی به ظرفیت گاز کشور برای دیگر مصارف افزوده می‌شود که می‌تواند نقشی به‌سزا در رشد بخش‌های مختلف داشته باشد. جالب است بدانید با همین میزان صرفه‌جویی در مصرف برق نیز معادل پنج نیروگاه 800 مگاواتی برق بیشتر در اختیار خواهیم داشت.

با توجه به این آمارها‌ به‌نظر می‌رسد هم اکنون که عمده توسعه در بخش انرژی کشور صورت گرفته است، کشور نیازمند برنامه‌ای مناسب و دقیق برای فرهنگ‌سازی مصرف انرژی است تا با صرفه‌جویی بیشتر توسط مردم در بخش‌های مختلف به سمت شکوفایی بیشتر حرکت کنیم.

این صرفه‌جویی باید در همه بخش‌ها صورت گیرد از صنایع بزرگ و کوچک گرفته تا نیروگاه‌های کشور که باید با راندمان بیشتری تولید برق را انجام دهند و مردم جامعه نیز که باید ارزش بیشتری برای انرژی قائل باشند.



مسعود حسنی

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی

کد خبر 280244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =