چهارمین محموله بنزین یورو 5 پالایشگاه ستاره خلیج فارس امشب ارسال می‌شود

مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس گفت: تاکنون یک میلیارد و 500 میلیون لیتر بنزین با اکتان 87 در این پالایشگاه تولید و تحویل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شده است، اما حجم محموله‌های بنزین یورو 5 تا پایان امشب به 100 میلیون لیتر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا از بندرعباس، محمد علی دادور صبح امروز (چهارشنبه، 13 دی‌ماه) در نشست با خبرنگاران گفت: از ابتدای ساخت پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس که به حدود 11 سال پیش باز می‌گردد تا به امروز، سه میلیارد و 859 میلیون یورو هزینه شده و پیش بینی می‌شود برای تکمیل 2 فاز نیز به 240 میلیون یورو نیاز باشد، همچنین 75 درصد این پالایشگاه از نظر ارزشی داخلی و 25 درصد باقیمانده نیز خارجی است.

وی افزود: خطوط لوله تامین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس به منظور تعمیر و نگهداری به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران واگذار می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در باره دریافت خوراک میعانات گازی از عسلویه تصریح کرد: یک ایستگاه با چهار دستگاه الکتروپمپ به ظرفیت هر کدام 12.500 هزار مترمکعب در ساعت وجود دارد که با فشار 90 بار، میعانات گازی را به این پالایشگاه ارسال می‌کند، میعانات با فشار 60 بار وارد پالایشگاه می‌شود.

دادور عنوان کرد: خط لوله ارسال میعانات گازی دارای ظرفیت 360 هزار بشکه در روز است و امکان افزایش به روزانه 500 هزار بشکه را دارد.

تثبیت تولید بنزین یورو 5 در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس درباره چگونگی افزایش ظرفیت این خط لوله گفت: اگر 2 دستگاه پمپ در عسلویه و یک دستگاه در مسیر به تاسیسات این خط لوله اضافه شود امکان افزایش 500 هزار بشکه‌ای خط لوله خوراک میعانات گازی وجود دارد، این پالایشگاه همچنین دارای پنج مخزن به ظرفیت 500 هزار بشکه است.

دادور افزود: تاکنون یک میلیارد و 500 میلیون لیتر بنزین با اکتان 87 در این پالایشگاه تولید و تحویل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شده است، اما حجم محموله‌های بنزین یورو5 تا پایان امشب به 100 میلیون لیتر می‌رسد.

وی در باره کاتالیست‌های مصرف شده در این پالایشگاه تصریح کرد: طراحی اصلی کاتالیست‌های مورد نیاز این پالایشگاه توسط شرکت فرانسوی اکسنس انجام شد، اما سرانجام شرکت اکسیرنوین فرآیند آسیا، برای ما کاتالیست تولید کرد.

مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به موضوع مطالبات سازندگان فعال در پروژه احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: در این  باره رقمی حدود 45 میلیون یورو پرداخت شده است و برای پرداخت بخش دیگری از این مطالبات تعهد داده‌ایم.

دادور ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم اکنون به طور میانگین روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو 5، روزانه سه میلیون و 400 هزار لیتر گازوئیل معمولی و 500 هزار لیتر گاز مایع تولید می‌کند.

وی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس وامی به ارزش 260 میلیون یورو تصویب شده، اما ما اصرار داریم از طریق فروش فرآورده‌های پالایشگاه و صادرات هزینه‌های تکمیل فازهای باقیمانده این پروژه را تامین کنیم.

صادرات 2 محموله نفتای ترش تا چند روز آینده

مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس اعلام کرد: تا روز هشتم ژانویه، دوشنبه (18 دی‌ماه)، 2 محوله 35 هزار تنی نفتای ترش به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

دادور در باره مسائل زیست محیطی این پالایشگاه افزود: طبق استانداردهای محیط زیست، آب دریافتی ما از دریاست و هنگامی که ما بخواهیم این آب را به دریا بازگردانیم نباید دمای آن بالاتر از 2 درجه باشد.

وی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از ورود پساب‌های آلوده شرکت پالایش میعانات گازی ستاره خلیج فارس به دریا، استخری به طول پنج هکتار آماده شده است که مواد افزودنی پساب در آن گرفته و همچنین دمای آب متعادل می‌شود، سپس به دریا بازمی‌گردد.

مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس عنوان کرد: این شرکت تاکنون هیچ اخطاری بابت آلودگی محیط زیست دریافت نکرده است.

کد خبر 280627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =