واگذاری آزادگان جنوبی به پیمانکاران ایرانی، مصداق اقتصاد مقاومتی بود

مجری طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی در شرکت متن با اشاره به افزایش ظرفیت تولید روزانه نفت این میدان به بیش از 100 هزار بشکه، گفت: واگذاری این میدان به پیمانکاران ایرانی پس از خلع ید شرکت چینی، از مصادیق اقتصاد مقاومتی بود.

به گزارش شانا، تورج دهقانی در گفت‎وگو با روزنامه اعتماد، با بیان این مطلب افزود: در سال ٩٣ وزارت نفت با سپردن فعالیت‌های توسعه‌ای میدان آزادگان جنوبی به پیمانکاران داخلی، شتاب جدی به توسعه این میدان داد و حالا پس از سه سال توانسته‌ایم به ظرفیت تولید بیش از ١٠٠ هزار بشکه در روز در این میدان برسیم.

وی گفت: طی این مدت، در سه مقطع، در مجموع حدود ٧٠ هزار بشکه به مجموع ظرفیت تولیدی این میدان اضافه شده و ادامه فعالیت‌های توسعه‌ای به همین منوال در حال اجراست.

مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی ادامه داد: از سال ٩٣ که فعالیت‌های توسعه‌ای به شکل جدی آغاز شد و به مرور با حفاری تعداد چاه‌های بیشتر روبه‌رو شدیم، برای افزایش تولید زودهنگام نیز برنامه‌ریزی شد. سرعت کار در بخش حفاری و تکمیل چاه‌ها قابل قبول بود اما در بخش تاسیسات  روسطحی با تاخیر روبه‌رو بودیم که با تدابیر اتخاذ شده در یک سال اخیر، این تاخیرها جبران شد و ظرفیت تولید تا بیش از ١٠٠ هزار بشکه رسید. 

جبران فرصت‎سوزی‎ها در سال‎های اخیر

دهقانی میدان مشترک آزادگان جنوبی را جزو میدان‌های راهبردی ایران عنوان کرد و با اشاره به عملکرد خوب عراقی‎ها در طرف مقابل، گفت: عراق برای افزایش ظرفیت تولید نفت این میدان به حدود ٤٠٠ هزار بشکه در روز برنامه‎ریزی کرده؛ حال آن‌که این کشور تا حدود زیادی با عقب‌ماندگی‌های ناشی از درگیری‌های نظامی روبه‌رو بوده است.

وی در عین حال یادآور شد: تولید میدان آزادگان (شمالی و جنوبی) هم‌اکنون حدود ١٨٠ هزار بشکه در روز است و اگرچه باید سرعت توسعه میدان را بیشتر کرد اما با توجه به فرصت‌هایی که در سال‌های گذشته از دست دادیم، می‌توانیم با صراحت بگوییم که در سال‌های اخیر به جبران فرصت‌سوزی‌های انجام شده پرداخته‌ایم.

به گفته دهقانی، اگر این روال از همان سال‌های ٩٠-٨٩ در دستور کار قرار می‌گرفت و زودتر به پیمانکاران داخلی اعتماد می‌کردیم هم‌اکنون در توسعه میدان، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را به دست آورده بودیم. برای نمونه پس از خلع‌ید چینی‌ها تاکنون بیش از ١٠٠ حلقه چاه حفاری و تکمیل شده، این در حالی است که پیش از این حدود ٢٥ حلقه چاه حفاری و تولیدی شده بود.

مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی ادامه داد: به اعتقاد من سپردن کار توسط وزیر به پیمانکاران ایرانی در این مقطع زمانی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی و حاکی از پختگی و جسارت ایشان بود و امیدوارم این روند تقویت شود. طی سه سال گذشته بیش از ١٠٠ حلقه چاه حفاری شده و بیش از ٥٠ درصد پیشرفت در عملیات روسطحی اتفاق افتاده است.

نیاز به انتقال فناوری در حوزه ازدیاد برداشت

وی تصریح کرد: بدون شک زمینه حضور شرکت‌های خارجی را باید به طور منطقی و متناسب با نیاز و البته هزینه معقول فراهم کنیم تا شاهد انتقال فناوری در حوزه ازدیاد برداشت باشیم.

دهقانی گفت: توسعه میدان نیازمند سرمایه، فناوری و مدیریت یکپارچه است. البته درجه نیاز به فناوری در مقاطع مختلف عمر میدان‌ها متفاوت است. در حوزه غرب کارون، عملیات و اجرای حفاری چندان پیچیده و سخت نیست اما با توجه به پیچیدگی‌های مخزن و نرخ بازیافت طبیعی بسیار پایین، استفاده از فناوری‌های ازدیاد برداشت و حضور شرکت‌های پیشرو بین‌المللی در این بخش ضرورت دارد.

وی یادآور شد: کار خوبی که شرکت ملی نفت ایران در چند ماه گذشته انجام داد تعیین تکلیف مسائل حقوقی و مالی بین شرکت متن و چینی‌ها بود که سرانجام با حداقل هزینه‌ها و بدون پرداخت هیچ غرامتی، مسائل مطرح بین ما و چینی‌ها فیصله یافت.

کد خبر 280635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =