روند تولید و توسعه در میدان هنگام ادامه دارد

شرکت نفت فلات قاره ایران پیرو انتشار خبری در خبرگزاری تسنیم با عنوان «ایران برنامه مشخصی برای توسعه میدان مشترک هنگام ندارد»، توضیحاتی ارائه و عنوان کرد: با توجه به اولویت مباحث مربوط به میادین مشترک برای وزارت نفت و کشور، لازم است از انتشار اظهارات غیرمسئولانه در این زمینه پرهیز شود.

به گزارش شانا، متن جوابیه شرکت نفت فلات قاره ایران به این خبر که 16 دی‌ماه در خبرگزاری تسنیم منتشر شد، به شرح زیر است:

«میدان هنگام، بین کشور ایران و عمان مشترک بوده و توسعه آن از سال 1388 در شرکت نفت فلات قاره ایران آغاز شده است، به طوری که پس از مدت کوتاهی با انجام حفاری و نصب موقت تسهیلات، تولید از سال 1389 براساس MDP تهیه شده، شروع شد. این امر باعث پیش‌افتادگی در تولید از این میدان مشترک در مقایسه با رقیب عمانی شده است، به گونه‌ای که فعالیت‌های تعریف شده آن مشتمل بر حفاری چاه‌ها، ساخت واحد بهره‌برداری، نصب سکوهای سرچاهی و احداث تأسیسات فرآورش گاز بر اساس مطالعات قبلی انجام پذیرفته یا در حال انجام است. در این راستا بخشی از اهم اقدامات در حال اجرا در توسعه و تولید این میدان مشترک به صورت خلاصه به شرح زیر است:

1- مراحل ساخت سه سکوی سرچاهی میدان در حال انجام بوده که پس از پایان ساخت، روی چاه‌ها نصب خواهد شد. اهمیت میدان مشترک هنگام باعث شد که تأمین اعتبار این پروژه از محل بند «ل» اعتبارات صندوق توسعه ملی صورت پذیرد و در حال حاضر پروژه از وضعیت پیشرفت مناسبی برخوردار است.

2- خوشبختانه تأسیسات جمع‌آوری و فرآورش گاز هنگام نیز در مراحل پایانی راه‌اندازی قرار داشته که باعث جمع‌آوری گازهای مشعل میدان هنگام خواهد شد و نقطه عطفی در تاریخ منطقه قشم در راستای اجرای پروژه‌های جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت (No Flaring) خواهد بود. این تأسیسات با ظرفیت 80 میلیون فوت مکعب، گاز همراه میدان مشترک نفتی هنگام را فرآورش خواهد کرد.

3- برای بررسی دقیق وضعیت چاه‌ها و انجام مطالعات جدید، عملیات آزمایش چاه‌های هنگام با برنامه‌ریزی انجام شده در حال انجام بوده که پس از دریافت نتایج و تفسیر آن، تصمیم‌گیری پیرامون تعمیرات احتمالی مورد نیاز چاه‌ها با هدف افزایش و بهبود تولید صورت خواهد پذیرفت.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که در موضوعات توسعه و مرتبط با تولید از میادین مشترک که از اولویت‌های وزارت نفت و کشور است، نیاز به همگرایی بین دستگاه‌های مختلف و اصحاب رسانه بوده و لازم است از انتشار اظهارات غیرمسئولانه پرهیز گردد.

براین اساس به آگاهی می‌رساند خبر منتشر شده به نقل از مدیرعامل شرکت مبین سازه گستر خلیج فارس به عنوان یکی از پیمانکاران فرعی پیمانکار ساخت و نصب سکوهای سرچاهی میدان هنگام، به کلی نادرست بوده و صحت ندارد.»

کد خبر 280697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =