۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
  • کد خبر: 281146
بازتاب شعله‌های گاز

شرکت ملی گاز ایران از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید با اجرای طرح‌های عظیم گازرسانی توانسته گام‌های بلندی در مسیر بهبود رفاه زندگی مردم شهرها و روستاها و نیز توسعه اقتصاد و آبادانی کشور بردارد.

به گزارش شانا، شرکت ملی گاز ایران با پیشینه‌ای به بلندای بیش از نیم قرن، همواره یکی از مهم‌ترین ارکان تامین انرژی در کشور به شمار می‌آید. دراین میان یکی از حساس‌ترین وظایف این شرکت علاوه بر گازرسانی به شهرها و روستاهایی که هنوز از این نعمت خدادادی برخوردار نیستند، تامین گاز مصرفی بخش‌های خانگی، تجاری و صنعتی کشور به ویژه در فصول سرد سال است، به نحوی که حتی یک ثانیه نیز قطعی گاز نداشته باشیم که این امر با تلاش کارکنان شرکت ملی گاز ایران به صورت مطلوبی در حال انجام است. هر چند در سال‌های گذشته به دلیل زیاده‌خواهی ترکمنستان در مقاطعی برخی شهرهای شمالی کشور که گاز آنها از طریق واردات از این کشور تامین می‌شد ، دچار مشکلاتی شدند، اما با بهره‌برداری از خط لوله دامغان -کیاسر-ساری- نکا این مشکل نیز برطرف شد و نگرانی از این بابت احساس نمی‌شود. تمامی این موفقیت‌ها با تلاش بی‌وقفه کارکنان و متخصصان شرکت ملی گاز ایران رقم خورده است، اما باید تاکید کرد که ادامه روند مطلوب تامین گاز کشور نیازمند همکاری و همیاری مردم عزیز ایران در سراسر کشور در مصرف بهینه این نعمت خدادادی است.

امروز با توسعه شبکه گازرسانی در سراسر کشور، فعالیت پالایشگاه‌های گاز، بهره‌مندی از مخزن عظیم میدان گازی پارس جنوبی، ورود به بازار صادراتی منطقه و حضور در عرصه تجارت گاز جایگاه خود را بیش از پیش در سطح ملی و جهانی تثبیت کرده است، گرچه این پایان راه گاز نیست و هنوز پله‌های فراوانی در نردبان رشد و توسعه باقی‌ مانده که باید با مدیریت، دانش و تخصص بالا رفت.

این موضوع در سخنان دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز بارها شنیده شد. وی  آذرماه 96 در جریان نخستین سفر دولت دوازدهم به سیستان و بلوچستان، در این باره گفت: «از وزارت نفت و شرکت ملی گاز که در دولت یازدهم یکی از افتخارات ما بودند، تشکر می‌کنم.»

قدردانی رئیس جمهوری به دلیل دستاوردهای شرکت ملی گاز در طول دولت یازدهم ( ۱۳۹۶-۱۳۹۲) بود؛ اقدام‌هایی مانند گازرسانی به ۹ هزار روستای جدید مطابق بند «ق»، تبصره ۲ بودجه سال ۱۳۹۳ در دولت یازدهم و 1500 روستا تاکنون، گازرسانی به 129 شهر جدید، گازرسانی به ۱۱ نیروگاه جدید گازی، گازرسانی به زاهدان در سیستان و بلوچستان با هزینه‌ای بالغ بر 750 میلیارد تومان، راه‌اندازی طرح گازرسانی به شهر رینه به روش سی‌ان‌جی برای نخستین بار در کشور با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و با مدل قراردادی BOOT در آبان‌ماه امسال.

کارنامه صنعت گاز فصل‌های درخشانی داشته است از جمله شبکه گازرسانی که با دارا بودن سطح مطلوبی از کیفیت و استانداردهای جهانی و اجرا و بهره‌برداری بیش از 82 هزار کیلومتر شبکه داخلی شهر و روستا، در بیشتر نقاط کشور پراکنده است و با افزایش بهره‌مندی بیش از ۵ میلیون مشترک جدید از گاز طبیعی به عنوان نمای اصلی فعالیت‌های صنعت گاز در داخل کشور به شمار می‌آید. این کیفیت در هر دو بخش شبکه گازرسانی و شبکه انتقال گاز، در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله‌های اخیر در شهرهای مختلف کشور به خوبی نمود پیدا کرد.

آمارها در این زمینه خود گویای حجم عظیم کارهای صورت گرفته است. میزان گاز مصرفی در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنایع غیر عمده و حمل و نقل کشور از 60 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب در 10 ماه نخست سال 1392، با 20 درصد افزایش به 72 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب در 10 ماه امسال رسید، این در حالی است که واردات گاز از ترکمنستان از دی‌ماه سال 1395 متوقف شد.

در همین حال، تعداد خانوارهای بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی از 84 درصد در پایان سال 1391 به بیش از 91 درصد تا پایان آذرماه امسال رسید، همچنین، شمار روستاهای بهره‌مند از گاز در پایان آذرماه امسال به 76 درصد رسید، در حالی که این رقم در 10 ماه سال 91، 54 درصد بود.

از دیگر اقدام‌های شرکت ملی گاز می‌توان به افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها از ۳۶ میلیارد مترمکعب در سال ۹۲ به 62 میلیارد مترمکعب در سال ۹۵ اشاره کرد که این میزان در 10 ماه امسال به 59 میلیارد مترمکعب رسیده و برآورد می‌شود تا پایان امسال به 66 میلیارد مترمکعب برسد.

روند گازرسانی به نیروگاه‌ها، سبب کاهش سهم سوخت مایع در سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها از 43 درصد در سال 92 به نزدیک 15 درصد در سال 95 و نیز کاهش به میزان 9.5 درصد در 10 ماه امسال شده است.

بر این اساس، سهم گاز طبیعی در سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها در دی‌ماه سال 95 تنها 57 درصد بوده که در دی ماه امسال به 75 درصد رسید.

مطابق آمار شرکت ملی گاز، میزان گاز مصرفی صنایع عمده کشور از 25 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب در 10 ماه سال 92 به 28 میلیارد و 900 میلیون مترمکعب در 10 ماه  پارسال و 31 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب در 10 ماه امسال رسیده است که از رشد 21 درصدی گازرسانی به صنایع عمده کشور حکایت دارد.

اجرا و بهره‌برداری بیش از 3 هزار کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی گاز، اجرا و بهره‌برداری از خط‌لوله انتقال گاز ایرانشهر-زاهدان به طول بیش از ۲۶۵ کیلومتر، احداث و بهره‌برداری از ۹ ایستگاه عظیم تقویت فشار گاز و افزایش ظرفیت پالایش و انتقال گاز از دیگر فعالیت‌های شاخص شرکت ملی گاز ایران به شمار می‌آید.

اجرا و بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری-نکا به طول بیش از ۱۷۰ کیلومتر، یکی از اثربخش‌ترین اقدام‌های شرکت ملی گاز است. این خط لوله سبب شد تا شهرهای شمال و شمال‌شرق کشور به پایداری گاز برسند و با وجود قطع واردات گاز از سوی ترکمنستان در ابتدای ژانویه2017 بر خلاف دوره‌های پیشین مردم این مناطق با مشکل قطع گاز روبه‌رو نشده و زمستان را بی‌دغدغه سپری کنند.

در کنار این موضوع و در پی توافق‌های انجام شده میان ایران و عراق سرانجام در خردادماه امسال، صادرات گاز ایران به این کشور آغاز شد. عراق برای دریافت این گاز، دو مقصد نیروگاهی در بغداد و بصره را در نظر گرفته که نخستین بخش از صادرات، از مرز نفت‌شهر به بغداد در حال اجراست و بخش دوم نیز از مسیر شلمچه به بصره خواهد بود که اقدام‌های مربوط به ایران آماده شده و گاز در ایستگاه شلمچه آماده ورود به خاک عراق است و این امر پس از تکمیل احداث خطوط انتقال گاز عراق اجرایی خواهد شد.

جهش تولید گاز در پارس جنوبی

همه فعالیت‌های اجرایی شده در صنعت گاز کشور به مدد افزایش برداشت از میدان گازی پارس جنوبی صورت گرفته است. این مخزن گازی که میان ایران و قطر مشترک است، یکی از سرمایه‌های گرانقدر طبیعی در کشور به شمار می‌آید. تولید گاز از میدان پارس جنوبی در پایان سال 1391 تنها 285 میلیون مترمکعب در روز بود که این رقم در دی ماه 1395 به 470 میلیون مترمکعب رسید و بر اساس آخرین آمار در دی ماه امسال به 553 میلیون مترمکعب افزایش یافت.

در طول فعالیت دولت‌ها تا پیش از آغاز به کار دولت یازدهم ، تنها 10 فاز پارس جنوبی به مدار آمده بودند، اما در چهار سال فعالیت دولت یازدهم، 11 فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسمی رسید که مجموع فازهای در حال بهره برداری را به 21 فاز رساند. بر این اساس، برای نخستین بار ظرفیت تولید میدان پارس جنوبی با میزان برداشت روزانه قطر از این میدان برابر شده است.

هم اکنون مشکلات بخش دریایی فازهای 13، 14 و 22، 23، 24 نیز برطرف شده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده فازهای 13 و 22 تا 24 و نیمی از فاز 14 در سال 1397 به بهره‌برداری می‌رسد.

با توجه به تلاش‌های بی‌وقفه کارکنان صنعت گاز، انتظار می‌رود مردم نیز در مصرف بهینه این نعمت خدادادی نهایت همکاری را داشته باشند تا چرخ‌های اقتصاد بر مدار توسعه بچرخد.

کد خبر 281146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =