خطوط نهم و یازدهم سراسری، شبکه انتقال گاز کشور را کامل می‌کند

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: پس از راه‌اندازی خط ششم سراسری، عملیات احداث خطوط نهم و یازدهم نیز آغاز می‌شود تا شبکه گاز کشور برای انتقال گاز تولیدی پالایشگاه‌ها، کامل شود.

حسن منتظرتربتی، درباره احداث خطوط نهم و یازدهم سراسری به خبرنگار شانا، گفت: پس از راه‌اندازی خط ششم سراسری، احداث خطوط نهم و یازدهم را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی افزود: اکنون 36 هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در کشور داریم که نیاز کنونی را پاسخ می‌دهد، اما این شبکه انتقال را باید کامل کنیم. در صورتی که صادرات گاز به افغانستان و پاکستان در برنامه‌های شرکت ملی گاز قرار بگیرد، لازم است که شبکه انتقال گاز کشور کامل شود، بنابراین خط لوله نهم و یازدهم نیز اهمیت بالایی دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با تاکید بر این‌که احداث خط نهم سبب ایجاد توازن در انتقال گاز می‌شود، ادامه داد: شبکه گاز متناسب با میزان تولید گاز در کشور تعریف می‌شود؛ پس از راه‌اندازی خط ششم، تولید امروز تا سه سال آینده گاز کشور به خوبی در شبکه منتقل می‌شود، اما به مرور زمان با برنامه‌ریزی‌هایی که در زمینه صادرات گاز به عراق، ترکیه و اروپا انجام شده، لازم است که شبکه غرب کشور دو خط انتقال سراسری داشته باشد، یعنی خط نهم در کنار خط ششم قرار گیرد تا ظرفیت تولیدی افزایش یافته در عسلویه را به خوبی منتقل کند.

تربتی با بیان این‌که طول خطوط لوله انتقال گاز متناسب با ظرفیت تولید در کشور افزایش می‌یابد، تصریح کرد: شرکت ملی گاز به عنوان بخش دولتی وارد پروژه‌های احداث و اجرا نمی‌شود، بلکه احداث خطوط انتقال گاز و تاسیسات برعهده پیمانکاران است. خوشبختانه در بخش خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار به طور کامل از توان نیروهای داخل استفاده می‌کنیم، همچنین ساخت تجهیزاتی مانند توربوکمپرسورها نیز برعهده شرکت‌های داخلی است.

وی درباره ساخت پالایشگاه‌های جدید گاز اظهار کرد: ساخت پالایشگاه‌های جدید گاز به افزایش میزان تولید و همچنین کشف مخازن گازی جدید وابسته است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ادامه داد: اولویت با توسعه پالایشگاه‌ها در پارس جنوبی است. افزون بر این، طرح توسعه پالایشگاه ایلام را در حال انجام داریم، اکنون فاز یک این پالایشگاه فعال است و برای افزایش ظرفیت باید فاز 2 این پالایشگاه نیز راه‌اندازی شود. 

وی افزود: شرکت مهندسی و توسعه گاز در منطقه پارس جنوبی به احداث خطوط لوله گاز و احداث واحد ماده بودار کننده گاز می‌پردازد.

کد خبر 281189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =