پژوهشکده ازدیاد برداشت دانشگاه علم و صنعت افتتاح شد

پژوهشکده ازدیاد برداشت دانشگاه علم و صنعت ایران با حضور معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش شانا به نقل از دانشگاه علم و صنعت، حبیب‌الله بیطرف روز شنبه (14 بهمن‌ماه) در آیین گشایش رسمی پژوهشکده ازدیاد برداشت دانشگاه علم و صنعت گفت: پژوهشکده ازدیاد برداشت رکن مطالعاتی و پژوهشی علمی- صنعتی در حوزه ازدیاد برداشت نفت به شمار می‌آید، ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیاست و بزرگ‌ترین ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارد.

 وی تاکید کرد: باید از این ذخایر بیشترین بهره را برای توسعه و پیشرفت کشور ببریم و آیندگان از آثار و برکات آن بهره‌مند شوند.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: حجم کل ذخایر نفت درجای ایران بیش از 700 میلیارد بشکه است که با ضریب بازیافت 20 درصدی می‌توان 150 میلیارد بشکه آن را استخراج و به درآمد ارزی تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم با روش‌های علمی و پژوهشی، به این 20 درصد اضافه کنیم، می‌توانیم به نحو چشمگیری به درآمد کشور بیفزاییم. به عنوان مثال، اگر فقط یک درصد به ضریب بازیافت ذخایر نفتی کشور اضافه شود، بیش از 7 میلیارد بشکه نفت برداشت و صادر خواهیم کرد که با قیمت امروز، 430 میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

وی افزود: برخی میدان‌های نفتی ما با ضریب 6 تا 8 درصد بازیافت می‌شود که قابل قبول نیست، در کشورهای حاشیه خلیج فارس ضریب بازیافت، بیش از این رقم است.

بیطرف گفت: باوجود تنوع موضوع‌های پژوهشی در زمینه نفت و گاز، اولویت اصلی وزارت نفت، ازدیاد برداشت است و تمام توان علمی ما متوجه همین مساله است. وی تاکید کرد: ازدیاد برداشت، دور از دسترس نیست. بسیاری از شرکت‌ها و موسسات علمی چنین کاری را کرده‌اند و ما نیز می‌توانیم این هدف را محقق کنیم.

معاون پژوهشی وزارت نفت با ذکر این نکته که باید از 70 سال قبل، پژوهشکده‌های ازدیاد برداشت در کشور راه‌اندازی می‌شد، افزود: وزارت نفت برای توسعه مطالعات و مهندسی در حوزه مخزن، بنا دارد از همه ظرفیت‌های دانشگاه‌ها استفاده کند و تاکید دارد مراکز و پژوهشکده‌های ازدیاد برداشت در کشور راه‌اندازی شود، از این رو از همه دانشگاه‌های توانمند خواسته شده به میدان بیایند و قراردادهایی منعقد شده است.

وی درباره این قراردادها توضیح داد: قراردادهای اولیه، فرآیندمحور بود و دانشگاه‌ها خواستار تغییر  شکل آن برای بهبود پرداخت‌ها بودند، از این رو قراردادهای برون‌داد‌محور تعریف شد که پنج مرحله دارند و مراحل اول و دوم این قراردادها 16 خروجی دارند و به ازای اتمام هر یک از خروجی‌ها، هزینه‌ها به طرف قرارداد پرداخت می‌شود.

بیطرف تاکید کرد: تنوع ذخایر و چالش‌های هر یک از مخازن باید به طور مجزا مورد توجه قرار گیرد. در مورد هر مخزن روش ازدیاد برداشت متفاوتی موثر است و کارایی دارد. به عنوان مثال استفاده از روش‌های شیمیایی ازدیاد برداشت در مورد برخی مخازن می‌تواند دهها میلیارد دلار سرمایه برای کشور به ارمغان آورد، بنابراین باید از روش‌های متنوع پژوهشی استفاده شود.

وی تصریح کرد: در حوزه ازدیاد برداشت باید از تجارب دیگر دانشگاه‌ها استفاده کنیم و خوشبختانه در این زمینه منع چندانی وجود ندارد.

وی افزود: نوع قراردادهای ما نیز ارزی-ریالی است تا دانشگاه‌ها به راحتی با شرکای داخلی و خارجی همکاری کنند.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری تاکید کرد: در وزارت نفت برای توسعه دانش ازدیاد برداشت و فناوری‌های مربوط با کمک دانشگاه‌های مختلف عزم جدی وجود دارد و تنها راه همین است، زیرا وزارت نفت به تنهایی قادر به تحقق این هدف نیست و وزارت با همکاری دانشگاه‌ها درگیر این موضوع است و باید از ظرفیت‌های دانشگاه علم و صنعت ایران بیشتر بهره بگیریم. شرکت‌های ذی‌ربط وزارت نفت هم مکلف به همکاری و ارائه اطلاعات میدان‌های نفتی مورد تحقیق به دانشگاه‌ها هستند.

کد خبر 281211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =