بدهی گاز ایران به ترکیه تسویه شد؛ آنکارا پول گاز را می‌پردازد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: دوره صادرات گاز ایران به ترکیه که بدون دریافت وجه انجام می‌شد، پایان یافته است و اکنون صادرات گاز ایران به ترکیه با دریافت پول همراه است.

به گزارش خبرنگار شانا، حمیدرضا عراقی صبح امروز (دوشنبه، 16 بهمن‌ماه) در نشست با اصحاب رسانه، در پاسخ به پرسشی درباره واریز نشدن ۱۱ هزار میلیارد تومان از سوی شرکت ملی گاز به حساب خزانه توضیح داد: مجموعه درآمد شرکت ملی گاز از منبع مبالغی که از مردم دریافت می‌‌شود ۱۷ هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ ۸۰۰۰ میلیارد تومان سهم هدفمندی یارانه‌هاست و بقیه آن سود سهام و مالیات است و  آنچه در اختیار شرکت ملی گاز می‌ماند، ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای هزینه‎های جاری است که هزار میلیارد تومان از این مبلغ نیز اکنون به‌دلیل حذف آبونمان از قبض‌ها از بودجه شرکت گاز کم شده است، اگرچه ما معتقدیم مجلس محترم شورای اسلامی باید این موضوع را حل کند.

وی ادامه داد: بحثی که درباره آبونمان از سوی دیوان عدالت اداری مطرح شد یک بحث حسابداری است و این‎که مبلغی به حساب خزانه واریز نشده در واقع موضوعی است که خودشان اعلام کردند این مبلغ به خزانه واریز و سپس برگشت داده شده است. در واقع این فرآیند طی شده و منظور از این خبر این نبوده که در جامعه بازتاب وسیعی یابد که ۱۱ هزار میلیارد تومان گم شده، بلکه منظور این بوده که چرخه انتقال این وجه به خزانه چگونه است؛ حتی یک ریال از این مبلغ هم جا‌به‌جا نمی‌شود.

حضور به‌موقع شرکت گاز در زلزله کرمانشاه 

اقدام‌های شرکت ملی گاز پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه از دیگر مسائلی بود که عراقی درباره آن توضیح داد: یکی از مهم‌ترین اقدام‌های شرکت ملی گاز در سالی که گذشت حضور به‌موقع در زلزله کرمانشاه بود و ما کارمان را در این شهر به خوبی انجام دادیم.

وی افزود: زلزله کرمانشاه بسیار خطرناک بود، اما من و دیگر همکارانم فردای روز زلزله آنجا بودیم. در آن زمان شرکت‌های گاز استان‌های همجوار را خبر و با کمک هم بلافاصله شبکه گاز را نشت‌یابی کردیم که بر این اساس گاز خیلی سریع وصل شد. خوشبختانه در روزهایی که تصور می‌شود نشت گاز می‌تواند خطرناک باشد ما هیچ مشکلی در کرمانشاه و سرپل‌ذهاب نداشتیم.

عراقی ادامه داد: نمی‌توانم اطمینان دهم که در شبکه گاز  هنگام بحران  اوضاع بر وفق مراد است، اما پیش‌بینی‌هایی برای پیش از وقوع و نیز زمان وقوع بحران و پس از آن داریم.

توسعه صادرات گاز و لزوم صرفه‌جویی در مصرف

معاون وزیر نفت در امور گاز امسال را یکی از شاخص‌ترین سال‌های شرکت ملی گاز در طول سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: هر شاخصی، شاخص موفقیت محسوب نمی‌شود، این‌که ما در تجارت جهانی گاز نقش کمی داریم نشانه عقب‌ماندگی ما نیست؛ برای نمونه کشور قطر مصرف داخلی زیادی ندارد، اما در کشور ما با وسعت و جمعیت زیاد و وجود مناطق سردسیر، صنایع و نیروگاه‌ها، باید پاسخگوی مصرف داخلی باشیم.

عراقی اظهار کرد: با توجه به موقعیت راهبردی ایران، امکان صادرات گاز برای ما وجود دارد، اما هرچه تولید می‌کنیم باز هم در حال مصرف گاز هستیم و اگر این روند ادامه یابد، در آینده هم نمی‌توانیم صادرات گاز را گسترش دهیم، گرچه صادرات گاز از جمله اهداف و چشم‌انداز شرکت ملی گاز است.

در صورتی که وظیفه شرکت ملی گاز در برنامه ششم توسعه این است که روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز صادر کنند. امکان صادر کردن این گاز نیز وجود دارد. ما با عراق برای صادرات گاز در دو منطقه بغداد و بصره قرارداد داریم، همچنین با ترکیه نیز قرارداد صادرات گاز داریم، اما باید به حال مصرف در داخل کشور فکری کنیم، زیرا اگر با روند کنونی مصرف گاز در داخل پیش برویم، شاید در آینده باز هم نتوانیم نقشی در افزایش توان صادرات گاز داشته باشیم، گرچه صادرات گاز  افزون بر این‌که ارزآوری به همراه دارد در زمره مصادیق اقتصاد مقاومتی نیز هست.

 گلایه از نهادهای دولتی و سازمان‌ها

مدیرعامل شرکت ملی گاز، در گلایه‌ از نهادهای دولتی و سازمان‌ها در موضوع مصرف بهینه گاز گفت: متاسفانه جدای از بخش خانگی، در نهادهای دولتی و قانونگذار و سایر سازمان‌ها نیز شاهد صرفه‌جویی در مصرف گاز نیستیم. در بخش‌های نیروگاهی، کارخانه‎ها و اداره‌ها اهمیتی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز قائل نمی‌شوند و در این میان مردم از همه بیشتر به مصرف صحیح گاز توجه می‌کنند.

عراقی تاکید کرد: صرفه‌جویی در مصرف گاز سبب بالا رفتن نقش ایران در تجارت جهانی گاز می‌شود و باید به این نکته توجه داشته باشیم که در برخی کشورها بیشتر گاز تولیدی‌ صادر می‌شود، زیرا مصرف چندانی در داخل کشور خود ندارند، اما وظیفه ما تامین نیاز داخل کشور است.

عراقی از مردم به دلیل صرفه‌جویی در مصرف گاز تشکر کرد و گفت: در سال ۹۵ مقدار مصرف گاز در بخش خانگی بسیار کمتر از دیگر بخش‌های مصرفی بود.

صادرات گاز ایران به گرجستان 

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره صادرات گاز ایران به گرجستان گفت: گرجستان باید گاز مورد نیاز خود را از ارمنستان و روسیه دریافت کند و قرار است گازی که به ارمنستان می‌فرستیم به برق تبدیل شود و به گرجستان بفروشیم که کار در حال انجام است.

وی درباره فروش گاز روسیه به کویت نیز توضیح داد: اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم، اما روسیه اگر بخواهد گاز طبیعی به کویت بفروشد راهی جز ایران ندارد.

 کشورهای عربی دریافت گاز از ایران را مطلوب می‌دانند

معاون وزیر نفت در امور گاز، درباره قرارداد صادرات گاز به کویت توضیح داد: ما در چند سال گذشته مذاکرات خوبی با کویت داشته‌ایم و آنها نیز به گاز ما احتیاج دارند. با توجه به روابط سیاسی دو کشور در آینده این اتفاق رخ خواهد داد، اما متاسفانه زمانی که این مذاکرات انجام می‌شد اتفاقاتی افتاد که رابطه میان ایران و عربستان تیره شد و پل ارتباطی ما را قطع کردند. هر زمان که این رابطه برقرار شود مذاکرات ادامه می‌یابد، زیرا کشورهای عربی گرچه دریافت گاز از ایران را مطلوب می‌دانند، اما ممکن است جرات یا توان امضای قرارداد با ایران را نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره اضافه شدن حجم گاز تولیدی پس از بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی توضیح داد: گازی که تولید می‌شود به مصرف می‌رسد، زیرا باید بخش خانگی و تمامی نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها و صنایع را گازرسانی کنیم، اما باید راهی بیابیم تا به صرفه‌جویی و ذخیره انرژی در کشور بپردازیم، زیرا با این روش باز هم جا برای صادرات گاز باقی خواهد ماند و در غیر این صورت باید فکری به حال آیندگان کنیم، زیرا تمام گاز تولیدی را مصرف می‌کنیم.

وی افزود: در آینده باید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر کنیم، اما اکنون ۸ تا ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در روز به عراق صادر می‌کنیم، ظرفیت ترکیه نیز بالاتر از میزان صادرات کنونی است، همچنین امکان صادرات گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز فراوان است، اما باید روابط سیاسی نیز حل شوند.

صدور خدمات فنی و مهندسی

صدور خدمات فنی و مهندسی از دیگر مواردی بود که عراقی درباره آن توضیح داد: ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که پس از گذشت ۵۰ سال از  فعالیت شرکت ملی گاز اطمینان یافته‌ایم توانایی تامین گاز داخل کشور را داریم و اکنون  دنبال آن هستیم که از کمیت عبور کنیم و در پی کیفی کردن خدمات گاز باشیم.

به گفته وی، توانمندسازی و اصلاح فرآیندها و ارتقای کیفیت و رویکرد سیستمی به برنامه‌ها از جمله محورهایی است که سبب افزایش کیفیت خدمات در حوزه گاز می‌شود، افزون بر این، صدور خدمات فنی مهندسی به دیگر کشورها از جمله اهداف شرکت ملی گاز است.

علاقه‌مند صادرات گاز به اروپا هستیم

عراقی در ادامه درباره صادرات گاز به بازار اروپا گفت: بازار اروپا سخت‌تر از کشورهای همسایه است، اما ارزش بیشتری دارد، با این حال با 2 مشکل همراه است، نخست این‌که برای صادرات گاز به اروپا تنها راه ترکیه است.

وی ادامه داد: در مذاکراتی که داشته‌ایم ترکیه می‌خواهد گاز را از ایران و روسیه بخرد و خود اقدام به صادرات کند، اما ما می‌خواهیم که خودمان صادرات گاز را انجام دهیم و هزینه ترانزیت را پرداخت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: مشکل دوم این است که اگر هزینه کنیم و گاز را به اروپا برسانیم این هزینه برای ما مقرون به صرفه نیست، اما ما علاقه‌مند صادرات گاز به اروپا هستیم، اگر این صادرات انجام شود خوب است، اگر انجام نشود هم خیلی مهم نیست.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پاسخ به این پرسش که چرا عرضه گاز LPG ممنوع شده و گاز LNG  نیز جایگزین نمی‌شود، گفت: سیاست‌های کلی کشور بر این مبنا بود که مدتی تعدادی از ماشین‌ها از ال‌پی‌جی استفاده می‌کردند، در مقطع دیگری نیز سیاست‌گذاری این بود که تبدیل به سی‌ان‌جی شود.

عراقی افزود: کپسول‌ برخی خودروها که ال‌پی‌جی  بود به سی‌ان‌جی تبدیل شد، اما برخی خودروها این سیستم را تعویض نکردند و اکنون دیگر گاز ال‌پی‌جی به صورت قانونی برای مصرف خودروها در کشور نداریم، از این رو استفاده از ال‌پی‌جی قانونی و مطابق استاندارد نیست.

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره همکاری با قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت: همکاری میان این پیمانکار با بخش‌های مختلف صنعت نفت برقرار بوده است، اما در زمینه اجرای طرح‌های گاز فعالیت زیادی نداشته‌اند، این پیمانکار در بخش شرکت‌های زیر‌مجموعه‌اش، بخشی از اجرای خط لوله ششم سراسری انتقال گاز را بر عهده داشت.

عراقی درباره گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال‌های اخیر گفت: در سال 92، 35 میلیارد مترمکعب گاز تحویل نیروگاه‌ها شد که این رقم در سال 93 به 50 میلیارد رسید، در سال 94 نیز به 57 میلیارد مترمکعب رسید و در سال 95 به 60 میلیارد مترمکعب افزایش یافت و برآورد شرکت ملی گاز این است که تا پایان امسال این رقم به 67 میلیارد مترمکعب برسد. با در نظر گرفتن مجموع مصرف سوخت مایع و گاز نیروگاه‌ها که 70 تا 75 میلیارد مترمکعب در سال است، مشخص می‌شود سهم گاز در سبد مصرف سوخت نیروگاه‌ها در هر سال چقدر است.

معاون وزیر نفت در امور گاز، درباره میزان ذخیره‌سازی گاز در دو مخزن سراجه و شوریجه اظهار کرد: در این دو مخزن تزریق گاز و برداشت گاز انجام می‌شود. در روزهای سرد زمستانی 13 میلیون مترمکعب گاز در روز از شوریجه گاز برداشت کردیم، در هفته گذشته 8 میلیون مترمکعب از سراجه برداشت می‌کردیم، یک میلیارد و 300‌ میلیون مترمکعب گاز در سراجه ذخیره‌سازی شده و میزان ذخیره گاز در شوریجه نیز 2 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب است.

شتاب گازرسانی به مناطق روستایی

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره شتاب در روند گازرسانی به مناطق روستایی تصریح کرد: گازرسانی به هر منطقه باید مراحل مختلفی را طی کند، خطوط انتقال گاز باید به سوی آن منطقه احداث شده باشد، ایستگاه‌های تقویت و تقلیل فشار راه‌اندازی شود، شبکه درون‌شهری یا درون روستایی کشیده شود، علمک‌ها نصب شود، گازکشی خانگی انجام شود و سازمان نظام مهندسی تایید کند و سرانجام اشتراک‌پذیری گاز صورت گیرد.

عراقی گفت: ما تا جایی که علمک روستاها نصب می‌شود و گاز به روستا می‌رسد و مشعل گاز در روستا روشن می‌شود، افتتاح طرح گازرسانی می‌دانیم. از آنجا که مردم خود باید اقدام به گازکشی داخل منازل کنند و تاییدیه نظام مهندسی را دریافت کنند، دیگر به شرکت ملی گاز ارتباطی ندارد، اما به محض این‌که شرایط وصل گاز به داخل منازل فراهم شود، در کمتر از 10 روز گاز داخل منازل وصل می‌شود. در مجموع از زمان آغاز طرح تا زمان روشن شدن مشعل گاز در روستاها بیشتر از یک سال طول نمی‌کشد.

معاون وزیر نفت در امور گاز درباره تسویه حساب گازی میان ایران و ترکیه توضیح داد: صادرات گاز به ترکیه اکنون بر اساس قرارداد انجام می‌شود و ما در قبال گازی که به ترکیه صادر می‌کنیم پول گاز را دریافت می‌کنیم، در واقع در قبال صادرات گاز به ترکیه صورتحساب می‌دهیم و پول گاز را از آنها می‌گیریم.

وی درباره همکاری میان شرکت ملی گاز و شرکت‌های دانش بنیان گفت: خوشبختانه شرکت ملی گاز اقدام‌های خوبی در این زمینه انجام داده، با دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت، پژوهشگاه صنعت نفت، موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و غیره ارتباطات گسترده‌ای داریم و  قراردادهای امضا می‌کنیم.

تولید گاز در برنامه ششم به یک میلیارد مترمکعب می‌رسد

معاون وزیر نفت درباره این که در سال 2020 مقدار تولید، مصرف و صادرات گاز به چه میزان می‌رسد، اظهار کرد: طبق برنامه ششم میزان تولید و انتقال گاز به یک میلیارد مترمکعب در روز می‌رسد و براین اساس همکاران ما در شرکت مهندسی و توسعه گاز خط نهم و یازدهم را در برنامه دارند.

وی با اشاره به این که اجرای 2 بخش خط لوله نهم سراسری گاز آغاز شده است و بقیه آن هم در سال‌های آینده انجام می‌شود، تصریح کرد: همچنین در برنامه ششم توسعه صادرات 200 میلیون مترمکعب گاز در روز پیش بینی شده است.

به گفته عراقی، 38 ایستگاه تقویت فشار گاز برای دو خط لوله سراسری نهم  و یازدهم و دیگر خطوط در برنامه ششم در نظر گرفته شده است.

برون‌سپاری در گاز پیگیری می‌شود نه خصوصی‌سازی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره اصلاحات ساختاری این شرکت برای حرکت به سمت خصوصی‌سازی هم اظهار کرد: 2 سناریو در این زمینه پیگیری می‌شود؛ نخست این که مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت نفت باید به این باور برسند که اگر قرار است شرکت ملی گاز ایران به یک برند تبدیل شود و در کنار اعتماد مردم، ارزآور باشد باید به صورت بنگاه‌داری اداره شود و اداره کلی آن بی فایده است.

وی با بیان این که اصلاحات ساختاری شرکت ملی گاز به حمایت وزارت نفت، دولت و مجلس نیازمند است، ادامه داد: بحث برون‌سپاری بخش‌های شرکت ملی گاز ایران همانند بخش انتقال، گازرسانی شهری و ... هم اکنون در دستور کار این شرکت است نه بحث واگذاری.  

عراقی به بحث واگذاری در پتروشیمی اشاره کرد و با بیان این که در این واگذاری زنجیره قدرت و ارزش دیده نشده است، افزود: اگر این زنجیره به خوبی دیده می‌شد قدرت و توانمندی بخش پتروشیمی کشور ضعیف نمی‌شد.

معاون وزیر نفت درباره سناریوی دوم هم اظهار کرد: این سناریو هم اکنون در سطح وزارت نفت در حال مطالعه است.

همکاری گازی با ترکمنستان ادامه دارد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره قطع گاز ترکمنستان و مذاکره با این کشور اظهار کرد: دو موضوع کیفیت و قیمت گاز مورد مذاکره ایران و ترکمنستان بود. این کشور پارسال همانند سال‌های گذشته اقدام به قطع گاز ایران کرد اما اعلام کردیم، با توجه به افزایش تولید گاز در کشور در صورت قطع گاز، برای گازرسانی به شهروندان ایرانی مشکلی پیش نمی‌آید.

وی با اشاره به این که ترکمنستان با وجود مذاکرات پارسال شیر انتقال گاز به ایران را بست و در دیوان بین المللی داوری از ما شکایت کرد، گفت: اگرچه نیازی به گاز ترکمنستان نداریم، مذاکره با ترکمنستان ادامه دارد.

عراقی تصریح کرد: همکاری با ترکمنستان در دیگر بخش‌ها از جمله سوآپ گاز ترکمنستان از طریق ایران ادامه دارد.

مسئول حفظ و صرفه‌جویی انرژی در کشور کیست؟

وی در پاسخ به این پرسش که شرکت ملی گاز ایران تا چه میزان برای رعایت الگوی مصرف گاز فرهنگ‌سازی کرده است، گفت: تقسیم‌بندی‌هایی که در کشور انجام شده به این صورت است که توسعه گازرسانی برعهده ما خواهد بود، اما ما چگونه می‌توانیم به وزارت نیرو بگوییم که به منظور صرفه‌جویی نیروگاه‌هایی با راندمان بالا احداث کند؟

مدیرعامل شرکت ملی گاز افزود: چه کسی این قدرت را دارد که عنوان کند نیروگاه‌هایی که راندمان 35 یا 36 درصد و یا کمتر از 30 درصد دارند، گاز مصرف نکنند.

عراقی تصریح کرد: این چه هنری است که گاز را در اختیار می‌گیرید و مصرف می‌کنید، اما راندمان پایینی دارید؟ این گاز باید به راندمان بالای 50 و 55 درصد تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: متاسفانه قدرت ما به وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه و حتی به مجلس شورای اسلامی نمی‌رسد. به من گفته می‌شود که با بودجه‌ای که در اختیار دارید نهایت تلاش خود را برای گازرسانی انجام دهید، اما با این حال فعالیت‌های متفرقه‌ای همچون تبلیغات و امضای قرارداد برای صرفه‌جویی در مصرف با صدا و سیما  یا انتشار کتابچه‌هایی در این باره انجام داده‌ایم.

عراقی تصریح کرد: در حوزه پژوهشی نیز فعالیت‌های زیادی از جمله برای صرفه‌جویی در مصرف گاز انجام داده‌ایم که باید در این باره حمایت‌ها انجام شود، اما به شرکت گاز که با حذف مواردی همچون آبونمان و غیره روبه‌روست گفته می‌شود که بخاری با راندمان بالا هم خریداری کند، ما حاضریم چنین کاری انجام دهیم، اما منابع مالی لازم نیز باید تامین شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز خطاب به خبرنگاران عنوان کرد: اصحاب رسانه باید سوال کنند که چه کسی مسئول حفظ و صرفه‌جویی انرژی در کشور است؟

ایران آماده صادرات گاز به بصره است

وی درباره صادرات گاز به عراق نیز گفت: ما آمادگی این صادرات را داریم، در بصره آماده دریافت گاز از طرف عراق هستیم، برخی مشکلات در بخش عراق وجود دارد که البته آنها قول داده‌اند این مشکلات تا 20 اسفندماه برطرف شود. پیش‌بینی می‌کنیم اوایل سال آینده با افتتاح خط لوله ششم سراسری انتقال گاز ایران و هم با صادرات گاز به بصره بتوانیم مراسمی داشته باشیم و این طرح را به بهره‌برداری برسانیم. ما گاز صادر می‌کنیم و پول آن را نیز دریافت می‌کنیم.

عراقی درباره خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان افزود: اجرای خط لوله گاز آی‌پی برعهده ما بوده که بخشی از آن را نیز اجرایی کرده‌ایم، اما در آن زمان قراردادش با شرکت ملی نفت بوده است، از سه یا چهار سال گذشته قراردادهای گازی به ما محول شد، هر 2 قرارداد گازی امضا شده با عراق خوشبختانه به نتیجه رسیده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: پیگیری قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان در اختیار شرکت ملی نفت ایران است.

ایران از ترکمنستان گازی دریافت نمی‌کند

وی در پاسخ به این پرسش که میزان بدهی ما به ترکمنستان و ترکیه در چه وضعی قرار دارد، گفت: ما هم اکنون به کشور ترکیه گاز صادر می‌کنیم و پول آن را نیز دریافت می‌کنیم، از ترکمنستان نیز گازی نمی‌گیریم و پولی نیز پرداخت نمی‌کنیم، البته اختلافی هم در مواردی همچون پول و بدهی و غیره داریم که در داوری مطرح است و ما نیز گفته‌ایم برای مذاکره و رای داوری آمادگی داریم.

افزایش تحویل گاز به نیروگاه‌ها به اقتصاد ملی کمک می‌کند

عراقی به تغییر وضع نیروگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مصرف سالانه کل نیروگاه‌ها حدود 70 تا 75 میلیارد مترمکعب است که توامان گاز و سوخت مایع است، هرچه گاز کمتر داده شود سوخت دوم باید مصرف شود، سوخت دوم نیز بخشی مازوت و بخشی نیز گازوئیل است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: قیمت گازوئیل در بازار از قیمت گاز بالاتر است، بنابراین ما هرچه گاز به نیروگاه‌ها تحویل دهیم گازوئیل کمتری مصرف می‌کنند. نیروگاه‌ها سال 92، 35 میلیارد مترمکعب گاز مصرف می‌کردند و 35 میلیارد مترمکعب نیز گازوئیل و مازوت، امسال بر اساس نامه و تشکر وزیر نیرو، نیروگاه‌ها زیر 10 درصد سوخت مایع مصرف کردند و بیش از 90 درصد گاز مصرف شده است، یعنی رقمی بالاتر از 60 میلیارد مترمکعب فقط گاز در نیروگاه‌ها مصرف شده است.

وی ادامه داد: این تحول به محیط زیست کشور و اقتصاد ملی کمک خواهد کرد، اما این موضوع گفته قبلی را نقض نمی‌کند که نیروگاه‌ها باید راندمان خود را افزایش دهند، اما در شرایط خاص که مصرف خانگی به 575 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد، نیروگاه‌ها مجبور می‌شوند از سوخت مایع استفاده کنند که با کاهش مصرف خانگی دوباره نیروگاه‌ها از سوخت گاز استفاده می‌کنند.

عراقی تصریح کرد: گاز متعلق به ملت است، باید از این نعمت جهت توسعه کشور استفاده کرد، یکی از مسائلی که ما باید روی آن حساسیت داشته باشیم ساختار شرکت ملی گاز ایران است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز عنوان کرد: شرکت ملی گاز و شرکت ملی نفت درهم تنیدگی‌هایی دارند، در برخی چاه‌ها هم نفت تولید می‌شود هم گاز، در برخی مخازن نیز فقط گاز تولید می‌شود، در برخی جاها نیز توسعه با گاز و برخی نیز توسعه تنها با نفت انجام می‌شود، برخی جاها صادرات با گاز و برخی نیز صادرات با نفت است.

وی گفت: آن جا گاز که وارد شبکه می‌شود قرارداد آن با شرکت ملی گاز است، آن بخشی که وارد شبکه گاز نمی‌شود قرارداد آن نیز با شرکت ملی گاز نیست. برای نمونه شرکت ملی نفت زمانی که مخزنی  کشف می‌کند برای توسعه و برداشت از آن  وارد مذاکره می شود و قرارداد امضا می‌کند، زیرا در شبکه ما نیامده است، اما شرکت ملی نفت برای مذاکرات قراردادی خود ابزاری لازم دارد که این ابزار در گذشته شرکت صادرات گاز بوده است، در دولت گذشته شرکت صادرات گاز وابسته به شرکت ملی گاز بود و در دولت تدبیر و امید به شرکت ملی نفت بازگشت.

عراقی افزود: شرکت صادرات گاز به ما ارتباطی ندارد، شرکت ملی گاز مدیریت امور بین‌الملل دارد که همه قراردادها و مذاکرات و فروش خود را از آن طریق انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: یکی از موفقیت‌های شرکت ملی گاز، داوری درباره پرونده اختلاف گازی با ترکیه بود، خود شرکت ملی گاز دفاع کرد، عنوان کردند که شرکت صادرات گاز این موفقیت را کسب کرد، هرچند برای ما تفاوتی ندارد، همه برای کشور تلاش می‌کنیم، اما نویسنده‌ای در این باره اشتباه کرد که شرکت ملی گاز هم به این موضوع پاسخ داد.

وی عنوان کرد: آنهایی که ما را تحریم کردند و نخواستند ما صادرات داشته باشیم، هچنین برای ورود پول به کشور مانع تراشی کردند در این بخش هم مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

کد خبر 281240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =