قرارداد تامین 630 واگن جدید برای مترو تهران نهایی شده است

شهردار تهران در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه حمل و نقل ریلی شهری (مترو) بین وزارت نفت و شهرداری تهران، از نهایی شدن قرارداد تامین 630 واگن مترو با یک شرکت داخلی که شریک خارجی دارد، خبرداد.

به گزارش شانا، محمدعلی نجفی، شهردار تهران از وزارت نفت برای هماهنگی این تفاهم‌نامه و تصمیم جدی در اجرای این قانون تشکر کرد و گفت: خوشحالم که وزارت نفت برای این قانون وقت گذاشت و امیدوارم این تفاهم‌نامه خیلی زود به قرارداد اجرایی تبدیل شود.

وی افزود: کار کارشناسی زیادی برای اجرای این قانون و تفاهم‌نامه صورت گرفته و امیدوارم این قرارداد در اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موثر باشد. 

شهردار تهران گفت: بر اساس برآوردها، به ازای هر مسافر حدود 6 دهم  لیتر صرفه‌جویی رقم می‌خورد، براین اساس طبق این تفاهم‌نامه وزارت نفت 9.8 سنت پرداخت می‌کند که در واقع این صرفه‌جویی به کمک تبدیل می‌شود.

نجفی با اعلام تامین هزار دستگاه واگن از محل اجرایی شدن این تفاهم‌نامه در آینده، گفت: برای تامین 630 دستگاه واگن دیگر مذاکراتی صورت گرفت که در مراحل نهایی مناقصه و اعلام برنده نهایی هستیم. برنده نهایی که یک شرکت داخلی و شریک خارجی است با نهایی شدن قیمت، معرفی می‌شود. البته قرار بود این قرارداد تا آخر آذرماه نهایی شود، اما طول کشید و امیدوارم تا پایان بهمن ماه نهایی و تا پایان سال جاری اجرایی شود.

وی یادآور شد که با تامین 630 واگن جدید و هزار دستگاه واگنی که در نتیجه تفاهم‌نامه امروز تامین می‌شود، ظرفیت مترو تهران دو برابر خواهد شد.

شهردار تهران افزود: با تکمیل خط 6 و 7 مترو تهران و پرداخت سهم 50 درصدی دولت برای توسعه مترو، امکان شروع یک خط جدید را هم خواهیم داشت و می‌توانیم ظرفیت جا‌به‌جایی مسافر در مترو تهران را از 2 میلیون سفر فعلی به حدود 6 تا 7 میلیون سفر تا حدود 5 سال آینده برسانیم. 

نجفی به ظرفیت محدود و ضعیف تهران در حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: این شاخص در معرفی تهران به عنوان شهری زیست‌پذیر اثر زیادی دارد؛ هر چقدر ارائه خدمات حمل‌و‌نقلی در شهری بالاتر باشد آن شهر زیست‌پذیر تر خواهد بود. در شرایط فعلی حدود 9 درصد حمل‌ونقل ما را مترو و حدود 11 درصد را اتوبوسرانی برعهده دارد، به این ترتیب حدود 20 درصد از حمل‌ونقل در تهران عمومی است. البته برخی تاکسیرانی را هم جزو حمل‌ونقل عمومی محاسبه می‌کنند که اگر 22 درصد تاکسیرانی را به این درصد اضافه کنیم باز هم سهم حمل‌ونقل عمومی کمتر از 50 درصد است.

وی با بیان این‌که حمل‌ونقل عمومی در افزایش و کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی شهروندان تاثیر زیادی دارد، افزود: محدودیت شبکه حمل‌ونقلی و ترافیک‌های طولانی، زندگی عادی شهروندان را تهدید می‌کند و به روح و روان مردم صدمه می‌زند.

شهردار تهران اقدام مشترک شهرداری تهران و وزارت نفت در حوزه حمل و نقل عمومی را نه تنها مفید برای تهران، بلکه مهم در تقویت نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی قلمداد کرد.
نجفی در ادامه جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره قرارداد تامین 630 واگن جدید و جزئیات آن گفت: همزمان با اعلام نهایی این قرارداد، جزئیات آن را هم اعلام خواهیم کرد، اما درباره نحوه تامین هزار واگن سهم تهران در این تفاهم‌نامه هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

نجفی به پرداخت نشدن سهم یارانه دولت در مترو و اتوبوس اشاره کرد و گفت: در شرایطی که برای هزینه‌های بهره‌برداری مترو قرار بر سهم یک سومی دولت، شهرداری و مردم بود، دولت سهم خود را پرداخت نمی‌کند و از سهم 33 درصدی مردم هم حدود 20 درصد پرداخت می‌شود که باید این تفاوت ترمیم شود.

وی یادآور شد که از سال 89 تاکنون هیچ اتوبوسی به تهران اضافه نشده و باید برای نوسازی و ترمیم ناوگان اتوبوسرانی برنامه‌ای جدی پیش‌بینی شود.

کد خبر 281266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =