سامانه کنترل مرکز انتقال نفت ری-شاهرود به بهره‌بردای رسید

سامانه کنترل دور الکتروموتورهای ولتاژ متوسط در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران صبح امروز با حضور معاونان وزیر نفت به‌طور رسمی بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار شانا، سامانه کنترل دور الکتروموتورهای ولتاژ متوسط در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران، با هدف دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت سامانه کنترل دور موتورهای ولتاژ متوسط توان بالا (6 کیلو ولت و 1500 کیلو وات) مورد نیاز در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و ... با همکاری و حمایت پژوهش و فناوری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت انجام شده است.

فناوری مبدل‌های چندسطحی صنعتی برای کنترل الکتروموتورهای به کار رفته در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت سیمان، صنایع نیروگاهی، صنعت حمل و نقل ریلی برون شهری و درون شهری، صنایع فلزی و ... که پیش از این در دست معدود شرکت‌های بزرگ خارجی نظیر siemens و ABB بود با تلاش محققان جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت و پس از دستیابی به دانش فنی آن، در تاسیسات نفتی خطوط لوله و مخابرات منطقه تهران وارد مدار شده و به طور قابل توجهی سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی فن‌ها و پمپ‌های پرقدرت خواهد شد.

امکان کنترل دور موتورهای الکتریکی در حال بهره‌برداری در صنعت مزیتی است که افزون بر کنترل دقیق فرآیند، بهره‌وری انرژی بسیار بالایی را در پی دارد؛ هم اکنون این کار با موتورهای دور ثابت و باز و بسته کردن شیرهای مکانیکی انجام می‌شود که افزون بر ضربات و مشکلات مکانیکی اتلاف انرژی بسیاری بالایی دارد، اما با در اختیار داشتن سامانه کنترل دور موتور علاوه بر راه‌اندازی نرم موتور و پمپ که عمر تجهیزات را افزایش می‌دهد، می‌تواند مصرف انرژی را به میزان 25 درصد حالت دور ثابت تقلیل دهد و 75 درصد صرفه جویی انرژی را فراهم کند.

ساخت این نوع مبدل‌ها در دنیا در انحصار چند شرکت چندملیتی است که به دلیل مصارف دوگانه این نوع کنترل‌ها و محدودیت‌های تحریمی کشور در اختیار ایران و صنایع مربوطه قرار نمی‌گرفت.

این طرح با حمایت صنعت نفت و به کارفرمایی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران انجام شده و جزو پیشروترین فناوری‌ها به شمار می‌آید.

در این مراسم حبیب‌الله بیطرف، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، علیرضا صادق آبادی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی، عباسعلی جعفری نسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت و جمعی از مدیران این شرکت و جهاد دانشگاهی حضور داشتند.

کد خبر 281289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =