تدوین استاندارد کود گوگرد بنتونیتی در شرکت ملی گاز

با اجرای طرح پژوهشی «توسعه فناوری تولید فرمولاسیون‌های متنوع گوگرد کشاورزی»، استاندارد کود گوگرد بنتونیتی در شرکت ملی گاز تدوین شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز، با تصویب و اجرای طرح پژوهشی «توسعه فناوری تولید فرمولاسیون‌های متنوع گوگرد کشاورزی و ارزیابی میدانی تاثیر آن بر اصلاح pH، ساختار فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک‌های قلیایی» در مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز، تاثیر مطلوب استفاده میدانی از کود گوگرد بنتونیتی در اصلاح خاک و جذب ریزمغذی‌های ضروری در تولید محصولاتی مانند پنبه، کلزا، سویا و گندم و ذرت به اثبات رسید.

سعید پاک‌سرشت، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز در این باره توضیح داد: این طرح پژوهشی با همکاری نهادهای ذی‌ربط مانند موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی در چند منطقه کشور انجام شد و در پی آن، استاندارد مربوط به کود گوگرد بنتونیتی در شورای استاندارد شرکت، تدوین و به تصویب رسید.

به گفته پاک‌‌سرشت، یکی از موارد مهم مصرف گوگرد، تولید کود بنتونیتی است که کاربرد وسیعی در اصلاح سطح قلیایی خاک‌های کشاورزی دارد.

وی با بیان این که با اجرای این طرح، شورای استاندارد شرکت ملی گاز به منظور تضمین تولید محصول با کیفیت و نیز جلوگیری از عوارض غیرقابل جبران ورود محصولات نامرغوب به بخش کشاورزی کشور، استاندارد کود گوگرد بنتونیتی را در دستور کار خود قرار داد، گفت: این شورا تدوین نهایی آن را بر عهده کمیته ویژه‌ای متشکل از نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، پژوهشگاه صنعت نفت و نمایندگان بخش‌های مختلف شرکت ملی گاز مشتمل بر مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید، مدیریت پژوهش و فناوری، بازرسی فنی و HSE گذاشت.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز اظهار کرد: این کمیته پس از بررسی خاک بنتونیتی معادن سراسر کشور، آنالیز آنها در آزمایشگاه‌های معتبر و بررسی نمونه‌های مختلف کود تولیدی از خاک‌های مختلف در پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد (نخستین و تنها تولیدکننده کود گوگرد بنتونیتی در کشور)، موفق شد مشخصات استاندارد این محصول را تعیین کند.

وی تصریح کرد: مشخصات مذکور پس از بررسی در کمیته تدوین استاندارد شیمی مورد تأیید اعضای شورای استاندارد شرکت ملی گاز قرار گرفت.

به گفته پاک‌سرشت، تدوین این استاندارد به عنوان مشخصات فنی یکی از محصولات جانبی فرآورش گاز، زمینه‌ساز توسعه بازار جدید و ایجاد ارزش افزوده برای گوگرد تولیدی پالایشگاه‌ها خواهد بود.

شایان ذکر است این استاندارد با کد IGS-M-CH-0610 در نوبت طرح و تصویب در هیأت‌مدیره شرکت ملی گاز قرار دارد و به زودی ابلاغ خواهد شد.

کد خبر 281368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =