3 درصد درآمد صنعت پتروشیمی صرف پژوهش و فناوری شود

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: صنعت پتروشیمی برای پیشتازی و اثرگذارتر بودن در کشور لازم است 2 تا 3 درصد درآمد خود را به پژوهش و فناوری اختصاص دهد.

به گزارش شانا، حبیب‌اله بیطرف امروز (چهارشنبه، 25 بهمن ماه) در آیین امضای قرارداد تجاری‌سازی کاتالیست SAC500 اظهار کرد: این قرارداد محصول کار تحقیقاتی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و همسو با اهداف نظام جمهوری اسلامی به‌ویژه اهداف اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اهمیت فرآیند فعالیت‌های علمی در بخش تجاری‌سازی افزود: جهت‌گیری وزارت نفت در حوزه پژوهش، انجام پژوهش‌های کاربردی است؛ پژوهش‌هایی که مورد نیاز صنعت است و نتایج آن در صنعت استفاده می‌شود.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت با بیان این که تبدیل نتیجه پژوهش به فرآیند صنعتی بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: این موضوع، دانش فنی و مهارت خاص خود را می‌طلبد که مرکز پژوهشی، دانش فنی کسب شده را به نمونه صنعتی تبدیل کند؛ واحدهای پژوهشی وزارت نفت این توانمندی را به خوبی دارند.

بیطرف با اشاره به بازدیدی که از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی داشته است، گفت: این مجموعه از نظر علمی و تجهیزات برای خدمت به صنعت پتروشیمی کشور توانمندی بسیار بالایی دارد.

وی پتروشیمی را صنعتی پیشرو با بازدهی بسیار بالا، بازگشت سرمایه سریع، اشتغال‌زا، دارای سهم قابل توجه در تولید ناخالص ملی و ارزآور دانست و افزود: این صنعت با این ویژگی‌ها می‌طلبد که در زمینه تأمین نیازهای فناوری خود با سرعت بیشتری به سمت خودکفایی حرکت کند.

معاون وزیر نفت با اشاره به این که صنعت پتروشیمی ایران برای پیشتازی و اثرگذارتر بودن در کشور باید با صنایع پیشرفته جهانی مقایسه شود، اظهار کرد: بیش از 90 درصد پژوهش و فناوری در جهان در 20 کشور صنعتی دنیا (G20) انجام می‌شود.

بیطرف نسبت هزینه‌های پژوهش و فناوری به تولید ناخالص داخلی در کشورهای صنعتی جهان را قابل توجه دانست و ادامه داد: کره جنوبی با اختصاص سالانه 4.2 تولید ناخالص داخلی خود به پژوهش و فناوری، بیشترین هزینه را در این بخش دارد.

وی با اشاره به این که سهم پژوهش و فناوری امروز در کل کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی هشت دهم درصد است، گفت: لازم است صنعت پتروشیمی 2 تا 3 درصد درآمد خود را به پژوهش و فناوری اختصاص دهد.

به گفته معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، با اختصاص این هزینه به پژوهش و فناوری در صنعت پتروشیمی، این صنعت می‌تواند در تولید کاتالیست‌ها به خودکفایی دست یابد.

بیطرف تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش و فناوری به خصوص صنعت پتروشیمی باید نزدیک  شاخص‌های بین‌المللی باشد.

وی با اشاره به این که بیش از 50 درصد درآمد صنعت پتروشیمی ایران، ارزی است، افزود: این صنعت می‌تواند در بخش پژوهش و فناوری پیشتاز باشد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی می‌تواند از توانمندی‌های پژوهشگران دانشگاه‌ها و حتی بخش خصوصی استفاده کند.

بیطرف با اشاره به این که حیات یک واحد صنعتی در روزآمد بودن، توسعه و تنوع محصول، وابسته به توجه ویژه به پژوهش و فناوری واقعی است، اظهار کرد: وزارت نفت همسو با سیاست‌های دولت و مهندس زنگنه از فعالیت‌های پژوهشی حمایت می‌کند.

قرارداد تجاری‌سازی کاتالیستSAC500 صبح امروز (چهارشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه) با حضور سیدرضا نوروززاده، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و حبیب‌اله بیطرف، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت میان اسماعیل قنبری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و ابراهیم ولدخانی، مدیرعامل پتروشیمی شازند امضا شد.

کد خبر 281400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =