افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس‌جنوبی

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز گفت: بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی در ابتدای امسال، سبب گازرسانی مطلوب به بخش‌های مختلف کشور از جمله نیروگاه‌های کشور شد.

سعید مومنی، درباره توسعه گازرسانی در کشور به خبرنگار شانا گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 2 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی در کشور وجود داشت که شامل پنج شهر و تعداد محدودی از روستاها بود، اما از ابتدای انقلاب اسلامی که تصمیم گرفته شد توسعه گازرسانی با جدیت پیگیری شود تا ابتدای دولت یازدهم 243 هزار کیلومتر شبکه‌گذاری در شهرها و روستاهای مختلف کشور انجام شد.

وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم تا پایان آذرماه امسال، 325 هزار کیلومتر به طول شبکه افزوده شد که تنها شبکه معابر را شامل می‌شود و در صورتی که علمک‌ها و ایستگاه‌ها نیز در نظر گرفته شود، شبکه افزایش بیشتری دارد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان این‌که منظور از شبکه گازرسانی همان شبکه درون شهری برای گازرسانی در سطح شهرها و روستاهاست، تصریح کرد: شبکه معابر گازرسانی درون‌ شهری و درون روستایی با 36 هزار کیلومتر خط انتقال گازی که در سراسر کشور گسترده شده تفاوت دارد؛ شبکه گازرسانی از سایز 2 اینچ تا 36 اینچ در سطح کشور کار شده و 11 میلیون انشعاب روی این شبکه برقرار است.

مومنی با اشاره به این‌که قطر شبکه توزیع گاز از 63 میلی‌متر و لوله‌های 2 اینچ آغاز می‌شود، ادامه داد: این قطر برای گازرسانی درون کوچه‌ها استفاده می‌شود، قطر انشعاب‌ها نیز سه‌چهارم است که به سبب قطر کم، آسیب‌پذیری بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از 11 میلیون انشعاب نصب شده که در مجموع 220 هزار کیلومتر شبکه سه‌چهارم و 25 میلی‌متری پلی‌اتیلن را شامل می‌شود، بر این اساس اکنون بیش از 550 هزار کیلومتر لوله گاز تا در منازل داریم که باید به بهترین صورت نگهداری شوند.

رشد بی‌سابقه گازرسانی روستایی از ابتدای دولت یازدهم

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز درباره روند توسعه گازرسانی روستایی توضیح داد: در آغاز فعالیت دولت یازدهم تنها 14 هزار روستا گازرسانی شده بودند، اما این رقم در 9 ماه امسال به 24 هزار و 658 روستا رسید.

وی افزود: با ورود فازهای جدید پارس جنوبی در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش 4 میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها تحویل دادیم که حداقل یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است.

مومنی، میانگین تحویل گاز به نیروگاه‌ها در 9 ماه سال 95 را حدود 189 میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد که این رقم، امسال به حدود 200 میلیون مترمکعب در روز رسیده است، در بخش صنایع عمده نیز در 9 ماه سال قبل به طور میانگین روزانه 96 میلیون مترمکعب گازرسانی انجام شد که این رقم در مدت مشابه امسال با 6 درصد رشد به 103 میلیون مترمکعب رسید.  

مومنی با بیان این‌که در 9 ماه امسال مجموع گازرسانی به طور میانگین به 515 میلیون مترمکعب در روز رسید، ادامه داد: میانگین برداشت از منابع گازی نیز در مدت یادشده به 766 میلیون مترمکعب در روز رسید، بر این اساس میزان کل مصرف گاز کشور تا پایان آذر ماه 178 میلیارد مترمکعب که در مقایسه با سال پیش (167 میلیارد مترمکعب)، نشان‌دهنده 6.5 درصد افزایش مصرف است.

کد خبر 281448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =