سامانه جمع‎آوری داده‎های صنعتی برای نخستین بار در صنعت نفت طراحی شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز مارون از طراحی و ساخت سامانه جمع‌آوری داده‌های صنعتی کاملا بومی برای نخستین بار در صنعت نفت ایران خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، جهانگیر پورهنگ گفت: با توجه به لزوم جمع‌آوری یکپارچه داده‌های صنعتی و محدودیت‌های امنیتی، عملیاتی و مالی برای استفاده از سامانه‌های خارجی، کارگروهی از کارشناسان اداره خدمات رایانه‌ای، مهندسی فرآورش و تعمیرات در شرکت مارون به منظور ارزیابی وضع موجود و دستیابی به فناوری مورد نیاز تشکیل شد.

به گفته وی، این کارگروه در مدت حدود دو سال ضمن بررسی گزینه‌های مختلف، موفق به طراحی الگوریتم‌های نرم‌افزاری شبیه‌سازی عملکرد مجموعه تجهیزات فرآیند Data Gathering از جمله مبدل و انتقال‌دهنده سیگنال و پروتکل‌های صنعتی به ویژه Modbus به TCP/IP شد و با کمترین هزینه، کل فرآیند به صورت نرم‌افزاری و ازطریق سورس کدی که به طور کامل ازسوی کارشناسان مارونی تهیه شده بود شبیه‌سازی شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز مارون شناسایی سریع تنگناهای عملیاتی، سرعت در تصمیم‌گیری‌ و انجام اقدامات به موقع و موثر، تشخیص خرابی تجهیزات و تاسیسات و پیشگیری از سرایت خرابی‌ها به سایر تجهیزات، کاهش هزینه‌های تعمیر با انجام اقدامات اصلاحی به موقع، تسهیل فرآیند کنترل محصول، کاهش هزینه‌های کنترل کیفیت محصول و افزایش رضایتمندی ذی‌نفعان را از اهداف طرح جمع‌آوری داده‌های صنعتی برشمرد.

پورهنگ افزود: دسترسی سریع، آسان و بهنگام واحد مهندسی به تنظیمات پارامترهای مؤثر در اصلاح فرمول‌های محاسباتی دبی سیالات، استفاده از الگوریتم‌های انعطاف‌پذیر به اقتضای نوع سیال در واحدهای مختلف، امکان ایجاد تاریخچه (Log) کامل فرآیندها، امکان تحلیل داده‌ها و تصمیم‌سازی هوشمند از مزایای دیگر دسترسی به داده‌های لایه فیلد است.

وی یادآور شد: در فاز نخست کارخانه نمکزدایی شماره یک مارون به عنوان پایلوت با هزینه‌ای حدود ۱۷۰ میلیون ریال به این سامانه مجهز شد که توسعه آن به دیگر واحدهای نمکزدایی به سرعت پیش خواهد رفت و به موازات آن، طراحی و ساخت سامانه واحدهای بهره‌برداری نیز در حال انجام است که در 6 ماه آینده تکمیل خواهد شد.   

کد خبر 281463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =