توزیع یک میلیارد و 586 میلیون لیتر فرآورده در منطقه همدان

از ابتدای سال 96 تا پایان دی ماه، یک میلیارد و 586 میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی مایع به وسیله حدود 80 هزار دستگاه انواع نفتکش، در سطح استان همدان توزیع و مصرف شده که به طور میانگین روزانه 11 میلیون لیتر فرآورده از انبار نفت ایثارگران این منطقه خارج شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان، این منطقه که در سوخت‌رسانی مطلوب در استان و مناطق همجوار پیشروست، با بیش از 80 سال فعالیت در  این عرصه، تا پیش از فراگیری استفاده از گاز طبیعی، به عنوان نماینده بلامنازع صنعت نفت در استان شناخته می‌شد.

اکنون نیز با گذشت بیش از سه دهه از گسترش خدمات گازرسانی، افزون بر تأمین، نگهداشت، انبارش فرآورده‌های نفتی، توزیع سوخت مورد نیاز بخش‌های مختلف را برعهده دارد و باوجود فعالیت‌های توسعه شبکه انتقال گاز، هنوز حدود 8 هزار خانوار برای مصارف گرمایشی خود از نفت‌سفید استفاده می‌کنند.

منطقه همدان در مجموع با 108 جایگاه در عرضه سوخت فعال است که شامل 10 جایگاه عرضه بنزین، 42 جایگاه عرضه بنزین- نفت‌گاز، 22 جایگاه دومنظوره (گاز طبیعی فشرده CNG و فرآورده‌های مایع)، 22 جایگاه گاز طبیعی فشرده CNG، یک جایگاه نفت‌گاز، 9 فروشندگی داخل اتاقک و 2 فروشندگی سکودار می‌شود.  

حوزه عملیاتی منطقه همدان شامل 8 ناحیه و 2 انبار ذخیره‌سازی فرآورده با ظرفیت 368 میلیون لیتر (مخازن بنزین، نفت‌گاز، نفت سفید) و یک مرکز سوختگیری هواپیمایی با ظرفیت 450 هزار لیتر سوخت هوایی ATK است.

این منطقه سوخت‌های قابل عرضه خود و نواحی و مناطق همجوار تحت پوشش را از طریق خط لوله اراک- همدان تأمین می‌کند و نفت‌کوره مورد نیاز بخش‌های ویژه صنعتی مانند نیروگاه شهید مفتح هم از طریق ناوگان حمل و نقل زمینی تامین می‌شود.

منطقه همدان با ذخیره‌سازی راهبردی انواع فرآورده‌ نفتی، افزون بر تأمین سوخت حیاتی نیروگاه برق استان به‌ویژه در مواقع افت فشار گاز طبیعی، سوخت مصرفی در سراسر استان و حتی اقصی نقاط کشور را نیز تأمین و ارسال می‌کند.

امین روستایی، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان درباره  عملکرد 10 ماه این شرکت گزارشی ارائه کرده که خلاصه آن را در ادامه می‌خوانید:

خروج روزانه 9 تا 14 میلیون لیتر فرآورده از انبار نفت منطقه

مصرف بنزین، نفت‌گاز و نفت سفید منطقه همدان در 10 ماه امسال (منتهی به یکم بهمن‌ماه) به ترتیب 421، 534 و 26 میلیون لیتر بوده که این ارقام نسبت به سال 95، رشد 6 درصدی بنزین، 5 درصدی نفت‌گاز و کاهش مصرف 31 درصدی نفت سفید را تجربه کرده است.

این در حالی است که تا پایان دی‌ماه امسال، میانگین مصرف کشوری سوخت نسبت به مدت مشابه پارسال، در فرآورده بنزین 8.1 درصد افزایش، نفت‌گاز مصرفی بخش حمل و نقل 1.3 درصد افزایش و فرآورده نفت سفید 6.4 درصد کاهش داشته است.

پس از گذشت 306 روز از سال، حدود 605 میلیون لیتر نفت کوره نیز از طریق 22 هزار دستگاه نفتکش جاده‌پیما از مبادی پالایشگاه اراک و تبریز بارگیری و به مقصد نیروگاه شهید مفتح برآورد نیاز، هماهنگی، تأمین و ارسال شد و درحال استمرار است.

در این حال، گاز طبیعی عرضه شده در جایگاه‌های تک‌منظوره و دومنظوره از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه امسال حدود 130 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حاکی از افزایش ناچیز مصرف (حدود 7/0 درصد) این سوخت پاک است. پس از گذشت این مدت از سال و با توجه به این میزان مصرف سی‌ان‌جی، بیش از 118 میلیون لیتر در مصرف فرآورده بنزین صرفه‌جویی شده است.

80 درصد جایگاه‌های منطقه همدان ممتاز و درجه یک هستند

با اجرای طرح درجه‌بندی جایگاه‌های عرضه سوخت و ترغیب مالکان این مراکز خدماتی، در سال جاری، 80 درصد جایگاه‌های سوخت استان همدان حائز رتبه ممتاز و درجه یک شدند.
این طرح با هدف ارزیابی جایگاه‌ها و با هدف ارتقای سوخت‌رسانی مطلوب همراه با رعایت مقررات، الزامات و دستورعمل‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام شده که طبق شاخص‌ها و امتیازاهای کسب شده از 73 جایگاه عرضه سوخت (به استثنای  35 جایگاه تک منظوره سی‌ان‌جی و فروشندگی‌ها) 52 جایگاه ممتاز، 13 جایگاه درجه یک، 6 جایگاه درجه دو و 2 مرکز عرضه دارای درجه پایه هستند.

با احداث چهار جایگاه، تعداد جایگاه‌ها در این منطقه تا پایان امسال از 108 جایگاه به  112 جایگاه افزایش می‌یابد. از این تعداد، 2جایگاه در شهرهای همدان و ملایر در ایام مبارک دهه فجر امسال بهره‌برداری شد و 2 جایگاه دیگر تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد. همچنین به منظور تفکیک و اعمال کنترل و نظارت بهتر بر سوخت‌رسانی، یک جایگاه واحد صنفی – صنعتی به ظرفیت کل یکصد هزار لیتر برای توزیع نفت‌گاز با ظرفیت 6هزار لیتر در شهرستان کبودرآهنگ در آینده نزدیک بهره‌برداری می‌شود.

ذخیره‌سازی سوخت برای 7 هزار و 533 مشترک روستایی در فصل سرما

به منظور تامین و توزیع مطلوب سوخت در منطقه سردسیر همدان، ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی برای بیش از 7500 مشترک روستایی شامل ناحیه مرکزی همدان، شهرستان فامنین و شهر قهاوند مجموعا 1725 خانوار، شهرستان‌های ملایر 1223خانوار، نهاوند 955، تویسرکان330، رزن 300، کبودرآهنگ1900 خانوار، بهار400 خانوار و اسدآباد700 خانوار از پیش برنامه‌ریزی شد.

با توجه به سردسیر و کوهستانی بودن استان همدان و همچنین کاهش شدید دمای هوا در این فصل، هر سال تدابیر مناسبی برای سوخت‌رسانی مطلوب از پیش اندیشیده می‌شود تا مشترکان فاقد گاز طبیعی، در روزهای سرد و برفی زمستان با مشکلی مواجه نشوند.

به رغم کاهش نزولات آسمانی در پاییز و زمستان امسال، در روزهایی که شاهد بارش برف در استان بودیم، سوخت‌رسانی روند طبیعی خود را ادامه داد و خوشبختانه هیچ ناحیه‌ای از منطقه همدان با مشکل مواجه نشد و از ابتدای امسال تاکنون بیش از 49 میلیون لیتر نفت سفید در روستاهای واقع در مناطق سخت گذر توزیع شده است.

حوزه ناوگان حمل و نقل زمینی

این واحد با در اختیار داشتن  455 دستگاه نفتکش مشتمل بر 380 دستگاه نفتکش تریلر، تأمین سوخت موردنیاز نیروگاه‌های کشور و به طور اخص، حمل سوخت نیروگاه شهید مفتح همدان، تأمین به موقع فرآورده برای مراکز عرضه بنزین و نفت‌گاز استان، ارسال فرآورده به مناطق ارومیه، زنجان، کردستان، کرمانشاه و میاندوآب را بر عهده دارد و افزون بر آن 75 دستگاه نفتکش محلی نیز در توزیع فرآورده در مراکز عرضه سوخت، تعاونی‌های روستایی، فروشندگی‌های محلی و مصرف‌کنندگان عمده فعالیت داشته‌اند.

به منظور نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل، پذیرش و جذب 10 دستگاه نفتکش 10 چرخ با فناوری جدید، خارج کردن 11 دستگاه نفتکش فرسوده تریلی از چرخه سوخت‌رسانی و جایگزین کردن نفتکش نو در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای طرح اتصال سیستمی انبار نفت به سامانه برخط بارنامه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و همکاری مستمر با آن سازمان و مکانیزه کردن ثبت و تجمیع اطلاعات فرآورده‌های مکشوفه در سامانه مربوط، اعزام نفتکش برای حمل فرآورده‌های مکشوفه و همکاری با نیروی انتظامی و ستاد پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان نیز در دست اقدام است.

مبارزه با قاچاق سوخت و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی

با توجه به اینکه خود رئیس و دبیر کارگروه اصلی مبارزه با قاچاق سوخت و عرضه خارج از شبکه استان این منطقه بوده و هستم، برگزاری نشست‌های مستمر و نظارت عالیه بر موضوع یادشده با گرفتن‌ تصمیم‌های مناسب در دستور کار است.

از ابتدای امسال به همت کارکنان واحدهای حراست و بازرسی و همکاری با نیروی انتظامی و دیگر مراجع ذی‌ربط استان، 274 هزار لیتر فرآورده نفت‌گاز و 138 هزار لیترفرآورده نفت سفید کشف و ضبط شد و برای عرضه مجدد در مسیر قانونی، بعد از تایید واحد کنترل‌های شیمیایی، مواد به مخازن انبار نفت افزوده شد.

کمک به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه

ارسال بیش از 12 میلیون لیتر فرآورده نفت سفید به منطقه کرمانشاه در برنامه تدارکاتی منطقه همدان در بازه زمانی یک ماهه پس از وقوع زلزله 7.2 ریشتری  بود.

ارسال 300 هزار لیتر نفت سفید به طور مستقیم از منطقه همدان به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در قالب اعزام 22 دستگاه کامیون نفتکش و توزیع رایگان فرآورده به‌وسیله همکاران اعزامی به منطقه همراه گروه بازرسی و نظارت شرکت در مناطق آسیب‌دیده سرپل ذهاب، جوانرود، ثلاث باباجانی و اسلام آباد، از جمله فعالیت‌های فوق برنامه منطقه همدان بوده است.

کمک‌های نقدی و غیرنقدی همکاران و شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل نفتکش‌ها به مناطق زلزله‌زده شامل، 100 تخته پتو، چند تخته فرش، کنسرو ماهی، کنسرو لوبیا، مواد شوینده و بهداشتی و البسه جمعا به ارزش 100 میلیون ریال بوده است.

کد خبر 281509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =