فرهنگ‌سازی، گامی ارزشمند برای بهره‌مندی از سوخت‌های فسیلی است

رئیس آموزش و ارزیابی عملکرد HSE شرکت ملی گاز، پرداختن به مقوله فرهنگ‌ســازی و آموزش استفاده بهینه از انرژی را گامی ارزشمند برای بهره‌مندی از سوخت‌های فسیلی دانست.

به گزارش شانا، شهرام خلقی اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران برای اطلاع‌رسانی بیشتر به اذهان عمومی، نتایج بررسی‌های سالانه خود را از مجموع سوانح گاز که در اثر بی‌دقتی اتفاق افتاده، به صورت کتابچه‌ای  تحت عنوان «حوادث مشترکان خانگی گاز طبیعی» منتشر می‌‌کند.

وی با اشاره به این‌که ارائه راهکارهای کاهش اتفاق‌های ناشی از بی‌احتیاطی از مهم‌ترین فصل‌های این کتابچه است، اظهار کرد: این کتاب هر سال از سوی وزارت نفت برای سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که به طور مستقیم مسئولیت قانونی در برابر حوادث دارند مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صداوسیما، سازمان نظام مهندسی، بیمه مرکزی، اورژانس تهران و ... ارسال می شود.

خلقی از برگزاری دوره‌های آموزشی ایمنی و HSE برای کارگران و پیمانکاران با هدف ارتقای ایمنی کارگران در محل کار و کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث کار خبر داد و گفت: دوره‌های  آموزشی مربوط به ریسک‌هایی است که در بین پیمانکاران شایع است و در آن کارفرمایان و پیمانکاران با ضرورت و اهمیت ایمن‌سازی محیط کار برای کارگران، استفاده از وسایل و تجهیزات ایمن و مناسب، ساخت جان پناه در محل کار و... آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که در سال 91 حدود 12 هزار نفرساعت همایش آموزشی و در سال 94 بیش از 21 هزار نفرساعت همایش آموزشی در سراسر کشور برگزار شد، گفت: آشنایی کارفرمایان با مخاطره‌های احتمالی در محیط کار و عواقب جبران‌ناپذیر این خطرها، می‌تواند نقشی بسزا در کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث کار داشته باشد.

رئیس آموزش و ارزیابی عملکرد HSE شرکت ملی گاز، یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب‌های ناشی از حوادث کار را ناآگاهی کارگران و کارفرمایان دانست و افزود: در صورتی که سطح آگاهی و دانش کارگران و کارفرمایان افزایش یابد، بدون شک محیط کار ایمن‌تر می‌شود و ما همه تلاش خود را برای تحقق این موضوع به کار بسته‌ایم.

وی یکی از راه‌های موثر برای آموزش افراد را ساخت انیمیشن‌های آموزشی دانست و گفت: برای پیشگیری از حوادثی که ریسک آن از فراوانی برخوردار است، هرسال اتفاقات رخ داده در صنعت گاز را در مجموعه‌ای از انیمیشن‌های آموزشی به پیمانکاران و کارگران ارائه می‌دهیم تا شیوه‌های آموزش درباره پیشگیری و دقت در کار ساده و شفاف شود.

خلقی در ادامه گفت: بروز یک حادثه در صنعت گاز می‌تواند از جنبه‏‌های انسانی، زیست محیطی و اقتصادی فاجعه‌‏بار تلقی شود. از این رو هر سال  عملکرد HSE در شرکت‌های تابع ارزیابی می‌شود و شرکت‌ها براساس شاخص‌های ارائه شده ارزیابی و شرکت‌های برتر  در مراسمی معرفی می‌شوند.

رئیس آموزش و ارزیابی عملکرد HSE شرکت ملی گاز درباره برپایی المپیادهای آتش‌نشانی در صنعت گاز گفت: با توجه به وظایف خطیر آتش‌نشانان و به منظور ایجاد مهارت، افزایش سرعت عمل و بالابردن توان عملیاتی آنان،  همه ساله مسابقات ورزشی تحت عنوان المپیاد تخصصی آتش‌نشانان در سطح شرکت ملی گاز ایران از سوی این واحد برگزار می‌شود که در بسیاری از موارد گروه‌های برگزیده به المپیادهای ملی راه یافته‌اند و رتبه‌های حائز اهمیتی هم کسب کرده‌اند.

کد خبر 281565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =