کاهش بودجه صنعت نفت توسعه آن را محقق نمی‌کند

یک کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: کاهش بودجه در بلندمدت آثار خاص خود را در صنعت نفت به دنبال خواهد داشت.

به گزارش شانا به نقل از نفت ما، نرسی قربان، کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: کاهش بودجه صنعت نفت در لایحه بودجه سال 97، خبر خوبی برای این صنعت تلقی نخواهد شد، این تصمیم برای این صنعت زیان‌هایی را به همراه خواهد داشت، وقتی بودجه نفت کاهش پیدا کند، قدرت سرمایه‌گذاری و انجام عملیات شرکت نفت کاهش خواهد یافت، در نتیجه توسعه‌های برنامه‌ریزی شده نیز کاهش خواهد یافت و اجرایی نخواهند شد.

وی با اشاره به الزام در جبران کردن عوارض تصمیم کاهش بودجه صنعت نفت افزود: کاهش بودجه صنعت نفت کشور، در یک حالت قابل جبران است، آن هم در صورتی که بتوانیم در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذار جذب کنیم، اگر این مهم رخ ندهد مشکلات موجود در صنعت نفت بزرگ‌تر خواهند شد.

قربان درباره توان بخش خصوصی کشور در زمینه فعالیت در حوزه نفت، تصریح کرد: با توجه به شرایط صنعت نفت کشور، هم اکنون چاره‌ای جز این نداریم که سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم، بخش خصوصی ما نیز توان این را ندارد که جایگزین سرمایه‌گذار خارجی شود، نهایت کمکی که بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه انجام دهد این است که در کنار سرمایه‌گذار خارجی، در برخی فعالیت‌ها مشارکت داشته باشد و بتواند پروژه‌های نفتی را پیش ببرد، بخش خصوصی داخلی، به تنهایی قدرت مالی این را ندارد که در صنعت نفت حضور یابد و فعالیت کند.

این کارشناس نفت و انرژی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فرسودگی تجهیزات نفتی ایران، آیا سال 97، صنعت نفت کشور با حوادث غیرمترقبه‌ای مواجه خواهد شد یا خیر، عنوان کرد: البته امکان وقوع حوادث گسترده در صنعت نفت، لزوما با کاهش بودجه منتفی است، زیرا بخشی از بودجه موجود نیز برای نگهداری و جلوگیری از خطرات در این حوزه پیش‌بینی شده است، بنابراین در این مورد جای نگرانی نیست.

وی ادامه داد: مسئله‌ای که با کاهش بودجه به وجود می‌آید، نگرانی درباره  توسعه صنعت نفت است، با کاهش بودجه نباید به فکر این باشیم که صنعت نفت به آتش کشیده شود، اما در زمینه توسعه، آن هم با کاهش بودجه، نگرانی‌هایی ایجاد خواهد شد.

قربان تصریح کرد: همین کاهش بودجه در بلندمدت تاثیرات خاص خود را در صنعت نفت به دنبال خواهد داشت، به عنوان مثال به کاهش سطح تولید نفت منجر خواهد شد. هم اکنون ما باید حوزه‌های جدیدی را توسعه دهیم تا از این طریق جبران افت کاهش در حوزه‌های قدیمی صورت گیرد، اما با کاهش بودجه وزارت نفت، این امر محقق نخواهد شد.

کد خبر 281789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =