قراردادهای پژوهشی، مسیر بهره‎مندی از فناوری‎های حوزه اکتشاف را هموار می‎کند

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: با همکاری دانشگاه‎ها در اجرای قراردادهای پژوهشی شرکت ملی نفت ایران، مسیر بهره‎مندی از فناوری‎های حوزه اکتشاف هموار می‎شود.

به گزارش خبرنگار شانا، حبیب‎الله بیطرف امروز (دوشنبه، 21 اسفندماه) در آیین امضای پنج قرارداد پژوهشی بین شرکت ملی نفت ایران و پنج دانشگاه کشور افزود: نگاه راهبردی مدیران ارشد وزارت نفت به ویژه وزیر نفت به جایگاه پژوهش و فناوری در صنعت نفت، فرصت ارزشمندی را فراهم کرده تا در بخش اکتشاف نیز همانند بخش تولید و ازدیاد برداشت، از ظرفیت دانشگاه‎های مهم و معتبر داخلی استفاده و زمینه انتقال و توسعه فناوری فراهم شود.

وی گفت: بی‎تردید بخش اکتشاف به عنوان نخستین زنجیره ارزش در صنعت نفت نیازمند بهره‎گیری از فناوری‌های روز دنیاست تا امکان دستیابی به نتایج دقیق‎تر در این حوزه فراهم شود.

به گفته معاون وزیر نفت، از آنجا که فعالیت‎های اکتشافی هر روز سخت‎تر و پیچیده‎تر می‎شود، بهره‎مندی از فناوری‎های پیشرفته و استفاده از تجارب بین‎المللی برای درک بهتر مطالعات زمین‎شناسی، ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی، خصوصیات مخزنی و مخاطرات حفاری از اهمیت بیشتری برخوردار است و همه اینها مستلزم دستیابی و استفاده از طیف وسیعی از استادان و کارشناسان و همچنین کاربرد فناوری‎های روز دنیا است.

بیطرف گفت: وزارت نفت امیدوار است در حرکت راهبردی خود در عینیت‌بخشی به ارتباط بین صنعت و دانشگاه و انتقال اطلاعات فنی و تخصصی به دانشگاه‌های طرف قرارداد، از توانمندی‎های علمی و پژوهشی آنها بهره‎مند شود.

وی یادآور شد: البته توانمندسازی دانشگاه‌ها در زمینه مدیریت پروژه، از جمله انتظارات وزارت نفت از وزارت علوم است که می‌تواند در انجام موفق این قراردادها بسیار تاثیرگذار باشد.

بیطرف در ادامه، به توضیح روند گردش کار امضای این قراردادها پرداخت و گفت: این روند با تشخیص نیاز و ارسال تقاضا از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در بهار امسال آغاز شد و پس از موافقت شورای عالی اکتشاف و ابلاغ مصوبه این شورا از سوی وزیر نفت در آبان ماه امسال و صدور مصوبه از سوی هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در دی ماه، قراردادها آماده و به مرحله امضا رسید.

وی افزود: مسیری که وزارت نفت در زمینه ارتباط با دانشگاه‌ها در پیش گرفته، مسیری مبارک و مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و خیر و برکت زیادی به همراه خواهد داشت.

قراردادهای پژوهشی حوزه اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، صبح امروز (دوشنبه، ۲۱ اسفندماه)، با حضور وزرای نفت و علوم، میان علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت و روسای دانشگاه‎های شهید بهشتی، فردوسی مشهد، خوارزمی، صنعتی شاهرود و شهید چمران اهواز امضا شد.

کد خبر 281845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =