زندگینامه علی النعیمی منتشر شد

زندگینامه وزیر نفت سابق عربستان با عنوان «برآمده از صحرا»، ​با ترجمه یحیی احمدی منتشر شد؛ علی النعیمی در این کتاب می نویسد: «اگر من که یک کودک بدوی فقیر متولد در بیابان بودم بتوانم موفق شوم، هر کس دیگری نیز می تواند.»

به گزارش خبرنگار شانا، علی النعیمی، یکی از قدرتمندترین وزیران نفت جهان در  بخشی از این کتاب، درباره دلیل نوشتن زندگینامه‎اش می‎نویسد: «من این کار را برای ارضای خودخواهی، برای افتخار و بی تردید برای پول، انجام ندادم. سال‎ها مردم از من می خواستند که داستان زندگی‎ام را تعریف کنم، اما من نه فرصت این کار را داشتم و نه انگیزه آن را. راستش هنوز هم مطمئن نیستم که این کار درست باشد، اما درک می کنم که زندگی و دوران کاری جذابی داشته‎ام و از این که دیگران نیز به آن علاقه نشان می‎دهند، قدردانی می‎کنم. توجیه نوشتن این کتاب ساده است: اگر خواننده جوان این کتاب از دوران کاری من الهام بگیرد، در این صورت من کار درستی انجام داده‎ام. جوانان عربستانی، مرد و زن و در واقع همه جوانان، نیازمند الگوهای مثبت هستند. هم اکنون نیز الگوهای بسیاری وجود دارند اما امیدوارم بتوانم به این فهرست افزوده شوم. اگر من که یک کودک بدوی فقیر متولد در بیابان بودم بتوانم موفق شوم، هر کس دیگری نیز می‎تواند.»

روایت زندگی علی النعیمی در کتاب پیش رو، بیش از آنکه به آگاهی از فراز و فرود زندگی شخصی او بینجامد، روایتی دست اول و مروری بر سیر تاریخ تحول و تطور عربستان سعودی در بیش از 70 سال گذشته است. مناسبات قدرت در عربستان و نقش نفت در پیشرفت این کشور و رویکرد آن در بهره‎برداری از ذخایر نفت و گاز و همچنین نقش‎آفرینی نفت در سیاست خارجی و اثرگذاری آن بر جهت‎گیری‎های کلان جهانی به نوبه خود برای علاقمندان به مباحث کلان صنعت نفت خواندنی است؛ اما در کنار آن نیز سیر زندگی علی النعیمی از زیر چادرهای عشایری و زندگی بدوی او در بیابان‎های خشک و سوزان عربستان تا تحصیلات عالیه‎اش در دانشگاه استنفورد آمریکا، کوهنوردی‎های او در ژاپن و ماهیگیری‎اش در دنج ترین نقطه رودخانه‎های وحشی آلاسکا و عاقبت تکیه زدن بر صندلی ریاست آرامکو، به عنوان بزرگترین شرکت نفت جهان و در پی آن 21 سال نشستن بر مسند وزارت نفت عربستان به تنهایی کافی است تا هر خواننده‎ای را تا پایان این کتاب با خود همراه کند.

«برآمده از صحرا» که جعفر پورفرجودی، سرویراستاری آن را عهده‎دار بوده، از سوی «نشر رود» منتشر شده است.


کد خبر 281856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =