زنگنه: افزایش تولید آبان و پایدار غرب ۴ میلیارد دلار  درآمد برای ایران به همراه دارد

وزیر نفت مذاکره برای امضای قرارداد بهبود برداشت از میدان‌های آبان و پایدار غرب را بسیار سخت عنوان کرد و گفت: با افزایش تولید تجمعی ۶۷ میلیون بشکه نفت از این دو میدان با قیمت‌های کنونی نفت، ۴ میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه بعدازظهر امروز (چهارشنبه، 23 اسفند) در آیین رسمی امضای قرارداد بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری میدان‌های نفتی آبان و پایدار غرب بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم زاروبژنفت روسیه و دانا انرژی ایران، ضمن ابراز خوشحالی از امضای این قرارداد در واپسین روزهای سال ۹۶ اظهار کرد: در این قرارداد بعضی از نخستین‌ها اتفاق افتاد.

وی افزود: این قرارداد برای توسعه ۲ میدان مشترک نفتی در حال تولید در ایلام امضا شده است و طرح افزایش تولید آنها به روش بهبود ضریب برداشت نفت (IOR) خواهد بود.

وزیر نفت تصریح کرد: اگر قرارداد توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب امضا نمی‌شد، تولید تجمعی از این 2 میدان‌ در 10 سال آینده تنها به رقم 38 میلیون بشکه می‌رسید، در حالی که با اجرای این قرارداد در 10 سال آینده 67 میلیون بشکه به تولید تجمعی اضافه می‌شود و به 105 میلیون بشکه می‌رسد.

به گفته زنگنه، افزایش تجمعی ۶۷ میلیون بشکه نفت از این میدان‌ها با قیمت‌های کنونی نفت حدود ۴ میلیارد دلار برای کشور درآمد به همراه خواهد داشت.

امضای نخستین قرارداد نفتی با یک شرکت روس

وی با بیان این که طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب در یک منطقه نسبتا محروم انجام میشود، اظهار کرد: در این قرارداد برای نخستین بار یک شرکت معتبر روسیه برای توسعه میدان‌های نفتی ایران حضور یافته است. البته پیش از این برای خرید خدمات فنی و نفتی با روس‌ها همکاری داشتیم، اما این قرارداد نخستین قرارداد برای تولید نفت در چارچوب الگوی جدید قراردادهای نفتی است و امیدوارم آخرین قرارداد نباشد.

وزیر نفت با تاکید بر این که مذاکرات برای امضای این قرارداد بسیار سخت بود و من به ۲ طرف تبریک می‌گویم، تصریح کرد: اگر سخت‌کوشی آنها نبود نمی‌توانستیم به نتیجه برسیم.

به گفته وی، مذاکرات با دیگر شرکت‌های روس از جمله گازپروم نفت، تات‌نفت، لوک اویل، گازپروم و... ادامه دارد.

وزیر نفت از حضور یک شرکت ایرانی در این قرارداد به عنوان یکی از نخستین‌های این قرارداد نام برد و افزود: در این قرارداد یک شرکت اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی که صددرصد خصوصی است، حضور دارد و ان‌شاءالله این کار با موفقیت پیش برود، ضمن این که این دومین قراردادی است که در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی امضا می‌شود.

زنگنه با تاکید بر این که افزایش بازیافت در این قرارداد مسئله بسیار مهمی است، گفت: دوره این قرارداد ۱۰ ساله است و امیدواریم در این ۱۰ سال راه‌حل‌های جدیدتری برای افزایش بازیافت تولید از میدان دست یابیم.

قدردانی وزیر نفت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی

وزیر نفت از حمایت‌ و پشتیبانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز قدردانی کرد و افزود: حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به روز پرکار در جلسه پایانی سال 96 نشان از توجه آنها دارد. البته مسیری طولانی پیش‌روی نافذ شدن این قرارداد وجود دارد و چند مجوز و مصوبه باید برای آن دریافت شود.

زنگنه با بیان این که سال ۹۷ برای وزارت نفت سال پرکاری است، اظهار کرد: بسیاری از مذاکرات هم اکنون به مراحل پایانی رسیده است و امیدواریم سالی خوب برای توسعه صنعت نفت ایران، ایجاد اشتغال و کار برای صنایع داخلی باشد.

وی با تاکید بر این که در این قرارداد بخش ساخت داخل بسیار پررنگ است و شرکت‌های ایرانی در بخش حفاری و قسمت‌های دیگر، افزون بر حضور ۲۰ درصدی شرکت دانا انرژی، نقش پررنگی دارند، اظهار کرد: امضای این قراردادها برای صنعت نفت بنیادین است، البته ریسک هم دارد که باید بپذیریم. 

کد خبر 281897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =