قرارداد توسعه میدان‎های سپهر و جفیر امضا شد

قرارداد توسعه یکپارچه میدان‎های سپهر و جفیر، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، قرارداد توسعه یکپارچه میدان‎های نفتی جفیر و سپهر، شامگاه امروز (یکشنبه، 27 اسفندماه) بین علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مهدی میرمعزی، مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد امضا شد تا به این ترتیب، برای نخستین بار یک شرکت اکتشاف و تولید ایرانی به عنوان پیمانکار اصلی در قراردادهای جدید نفتی ایفای نقش کند.

بر اساس این گزارش، این قرارداد برای یک دوره 20 ساله امضا شده و هدف از آن، دستیابی به تولید روزانه حداکثر 110 هزار بشکه نفت و تولید تجمعی حدود 512 میلیون بشکه در 20 سال است که هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم آن معادل 2 میلیارد و 427 میلیون دلار و هزینه‌های غیرمستقیم معادل 413 میلیون دلار برآورد شده است.

مهم‌ترین بخش‌های شرح کار این قرارداد شامل مطالعه و تهیه سناریوی توسعه بهینه میدان، تعمیر چاه‌های موجود، نصب پمپ‎های درون‌چاهی، حفاری چاه‎های عمودی و افقی در لایه‌های مخزنی فهلیان و ایلام (در مجموع 126 چاه) و چهار چاه پساب، انجام عملیات شکافت، تزریق‎آب و گاز به منظور بهبود ضریب بازیافت این میدان‌ها و ساخت خطوط جمع‌آوری و انتقال نفت و خطوط انتقال برق عنوان شده است.

با اجرای کامل این طرح، ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور در منطقه غرب کارون، زمینه‌های اشتغال گسترده در استان خوزستان ایجاد شده و بازار کار مناسبی به ویژه به منظور ایجاد و توسعه کارگاه‌های تعمیر و بازسازی پمپ‌های ESP و سایر تجهیزات مربوط به وجود خواهد آمد.

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، انتظار می‌رود شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با مدیریت مناسب پروژه و همکاری با شرکت‎های اکتشاف و تولید و شرکت‎های سازنده‌ تجهیزات بین‌المللی، زمینه جذب سرمایه و فناوری‌های لازم در بخش‎های افزایش ضریب بازیافت، شیوه‌های نوین حفاری و همچنین دیگر بخش‎های ذی‌ربط را ایجاد و در مسیر تحقق آن تلاش کند.

پیش از این در بهمن ماه سال گذشته، تفاهمنامه مطالعاتی میدان‌های سپهر و جفیر بین شرکت ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد امضا شده بود که پس از دریافت نتایج مطالعات و الگوی فنی و مالی این شرکت و انجام بررسی‌های لازم در بخش‌های مختلف شرکت ملی نفت، این پیشنهاد مورد تایید قرار گرفت و مذاکرات قراردادی بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی با این شرکت آغاز و پس از یک دوره مذاکرات فشرده نهایی شد.

میدان‌های سپهر و جفیر در سال 1976میلادی با حفر چاه شماره یک جفیر کشف شدند. این میدان‌ها در بخش شمال شرقی حوزه رسوبی دشت آبادان و در 60 کیلومتری جنوب غربی اهواز  قرار دارند. در نیمه دوم امسال، با مطالعات و بررسی‌های انجام شده از سوی مدیریت‎های ذی‌ربط شرکت ملی نفت و شرکت‎های تابع، ارتباط ساختاری مخازن این میدان‌ها و لزوم توسعه یکپارچه آنها به منظور حداکثر کردن ثروت ملی به اثبات رسید.

کد خبر 281922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =