افزایش تولید 2 برابری گاز پارس جنوبی، سبب بی‌نیازی کشور از واردات گاز شد

رئیس جمهوری با اشاره به عظمت کار افتتاح 6 فاز پارس جنوبی در سال 96 و افزایش دو برابری تولید در این میدان مشترک گازی گفت: اوایل سال آینده فاز دوم و تا پایان سال فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس افتتاح و پیش‌بینی می‌شود با تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین بتوانیم صادرکننده بنزین باشیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه، 27 اسفندماه) در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت در سال 1396، پیشاپیش حلول سال نو را به ملت بزرگ ایران و اصحاب رسانه تبریک گفت و با آرزوی سالی پرخیر و برکت برای همگان، افزود: ایرانیان با ذوق سرشار خود بهترین فصل و روز را به عنوان جشن نوروز و آغاز سال جدید خود انتخاب کردند.

وی به موفقیت‌ها و دستاوردهای سال 96 اشاره کرد و گفت: امسال حماسه‌های بسیار بزرگی از طرف ملت ایران خلق شد که از جمله می‌توان به حماسه حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و همچنین حضور پرشور در تمام صحنه‌هایی که به عنوان روزهای ملی و دینی شناخته می‌شود، اشاره کرد.

رئیس جمهوری تصریح کرد: در سال 96 تورم برای دومین بار تک رقمی شد و این از وعده‌هایی بود که در روزهای آغاز دولت یازدهم به مردم داده بودیم، همچنین میزان سرمایه‌گذاری که در سال‌های گذشته منفی بود، در سال 96 سرمایه‌گذاری ثابت مثبت شد و این به معنای تحرک در زمینه اقتصادی است.

روحانی عنوان کرد: در مجموع رشد اقتصادی در چهار سال گذشته به طور میانگین 4.8 بوده است، این در حالی است که رشد اقتصادی دنیا حدود 2.5 بود و این نیز نشان می‌دهد که کشور در مسیر توسعه و رشد در حال حرکت است.

وی ادامه داد: امسال 6 فاز پارس جنوبی افتتاح شد که کار بسیار بزرگی به شمار می‌آید، پارس جنوبی یک منطقه گازی است که بین ایران و همسایه جنوبی مشترک است و برای نخستین بار میزان برداشت ایران نسبت به همسایه خود افزایش یافت.

رئیس جمهوری با بیان این‌که در تولید گاز در پارس جنوبی از 285 میلیون مترمکعب به 555 میلیون مترمکعب در روز رسیدیم که حدود 2 برابر افزایش داشته است و از این‌رو نیاز به خرید گاز از خارج نداشتیم، گفت: در سال 96 در بخش پتروشیمی 5 فاز افتتاح شد و در سال آینده نیز بهره‌برداری از پنج مجتمع دیگر پتروشیمی آغاز می‌شود.

روحانی افزود: امسال فاز نخست بندر چابهار و شهید رجایی بندرعباس افتتاح شد و فاز دوم و سوم آن نیز افتتاح می‌شوند، در تولید بنزین نیز به سمت خودکفایی حرکت کردیم و فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس افتتاح شد و اوایل سال آینده نیز فاز دوم و تا پایان سال نیز فاز سوم افتتاح خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود با تولید 36 میلیون لیتر بنزین بتوانیم حتی صادرکننده بنزین باشیم.

 رئیس جمهوری تصریح کرد: در سال 97 در زمینه محیط زیست گام‌های خوبی برداشته خواهد شد و همسو با این روند، نوسازی حمل و نقل بین شهری و درون‌شهری را آغاز خواهیم کرد و در سال آینده در بازسازی بافت‌های فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل، شاهد رکورد خواهیم بود.

وی با بیان این‌که سال آینده سال سرمایه‌گذاری، رشد و توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی خواهد بود، گفت: در تمامی این زمینه‌ها برنامه‌هایی داریم که گزارش آن را به مردم ارائه خواهیم کرد.

روحانی با بیان این‌که در سال 96 روزهای غمباری نیز وجود داشته است، به حادثه زلزله کرمانشاه و غرق شدن کشتی سانچی و سقوط هواپیما اشاره کرد و گفت: همه این حوادث تاسف‌باری که در آن عده‌ای از عزیزان خود را از دست دادیم، بسیار غمبار بود، اما مردم در این حوادث به خوبی حس نوع‌دوستی و وطن‌خواهی خود را به نمایش گذاشتند و در همه صحنه‌ها با تمام وجود برای یاری هموطنان خود به میدان آمدند

کد خبر 281941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =