قراردادهای جدید نفتی همگام با الگو‌های جهانی کسب‌وکار است

مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، الگوی جدید قراردادهای نفتی را حاصل نگاهی نو در بالاترین سطح وزارت نفت، همگام با مدل‌های جهانی کسب‌وکار و الزام برای به‌کارگیری فناوری در دوره طولانی توسعه و تولید از میدان‌های نفت و گاز و همزمان تقویت ظرفیت‌های ایرانی دانست.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی میرمعزی شامگاه امروز (یکشنبه، ۲۷ اسفندماه) در آیین امضای قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفتی سپهر و جفیر بین شرکت‌های ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد، با گرامیداشت سالروز ملی شدن صنعت نفت گفت: افتخار دارم که برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت ایران به عنوان نماینده شرکت اپراتور ایرانی خصوصی، قرارداد توسعه و تولید یکپارچه میدان‌های نفتی جفیر و سپهر را با مدل جدید قراردادهای نفتی که دریچه‌ای نو به آینده‌ای روشن‌تر در صنعت نفت گشوده، امضا می‌کنیم.

وی افزود: مایه مباهات است که با همکاری سازنده میان مدیریت‌های ذی‌ربط در شرکت ملی نفت ایران و کارشناسان شرکت گسترش انرژی پاسارگاد شامل کارشناسان باتجربه داخلی و مدیران ایرانی دارای تجارب مفید در بهترین شرکت‌های مستقل نفتی بین‌المللی که به ایران برگشته‌اند، ارتباط ساختاری مخازن مربوطه در دو میدان جفیر و سپهر و لزوم توسعه یکپارچه آنها به منظور حداکثر کردن بهره‌برداری اقتصادی و صیانتی از این میدان‌ها مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد الگوی جدید قراردادهای نفتی را حاصل نگاهی نو در بالاترین سطح وزارت نفت و همگام با مدل‌های جهانی کسب‌وکار با الزام برای به‌کارگیری فناوری در دوره طولانی توسعه و تولید از میدان‌های نفت و گاز دانست.

میرمعزی تصریح کرد: الگوی جدید قراردادهای نفتی همچنین حاصل تغییر نگاه دیگری در وزارت نفت است که به ضرورت ایجاد و تقویت ظرفیت‌های ایرانی در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید برای حضور در زنجیره فعالیت‌های توسعه میدان و بهره‌برداری از آنها باور دارد.

وی گفت: همسو با چنین تغییر بنیادینی است که شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به منظور تمرکز فعالیت‌های توسعه و تولید از میدان‌های نفتی و تجمیع تخصص‌های لازم، شرکت اکتشاف پاسارگاد را تاسیس کرد تا با حمایت مالی بانک پاسارگاد زمینه مناسبی برای مدیریت فنی و مالی توسعه میدان‌های نفتی در داخل کشور و در آینده در خارج کشور با بیشترین بهره فراهم شود. 

مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با بیان این که طرح توسعه این ۲ میدان به تایید شورای عالی مخازن و مدیریت‌های ذی‌ربط رسیده است، اظهار کرد: توسعه یکپارچه این میدان‌ها می‌تواند پاسخگوی ضرورت بالا بردن ظرفیت تولید نفت کشور و همچنین بهره‌گیری از فناوری برتر موجود جهان و انتقال فناوری به همراه جذب سرمایه مورد نیاز باشد. 

میرمعزی، مهم‌ترین شرح کار در اجرای این پروژه را از دید فناوری نو، حفاری چاه‌های افقی طولانی‌تر از میدان‌هایی که هم‌اکنون در ایران داریم، دانست و انجام عملیات لایه‌شکافی و استفاده از پمپ‌های درون چاهی را به عنوان اصلی‌ترین فعالیت‌های ازدیاد برداشت اعلام کرد. 

به گفته وی، برای به نتیجه رساندن تولید صیانتی در طول مدت ۲۰ سال از روش‌های تزریق آب و گاز استفاده خواهد شد، ضمن این که منافع توسعه این میدان‌ها تا چند دهه پس از تحویل‌شان نصیب شرکت ملی نفت ایران خواهد شد.

میرمعزی با اشاره به برنامه گسترده شرکت ملی نفت ایران برای افزایش تولید نفت در میدان‌های غرب کارون تصریح کرد:‌ توسعه این میدان‌ها حاکی از همسویی شرکت ملی نفت ایران با راهبردهای این شرکت به منظور توسعه میدان‌های غرب کارون است.

وی ادامه داد: امیدواریم شرکت گسترش انرژی پاسارگاد نیز در آینده فعالیت‌های خود را در منطقه غرب کارون گسترش دهد و در کنار شرکت ملی نفت ایران به ایفای نقش همسو با رسالت ملی خود بپردازد.

میرمعزی با تشکر از بیژن زنگنه، وزیر نفت، بابت باز کردن فضای کسب‌وکار در بخش اکتشاف و تولید برای شرکت‌های ایرانی و هویت‌بخشی به آنها تصریح کرد: از جانب خودم و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد از گروه حرفه‌ای شرکت ملی نفت ایران در مذاکرات فنی مالی و قراردادی و حمایت مالی بانک پاسارگاد تشکر می‌کنم.

وی گفت: امید است همکاری سازنده طرفین قرارداد و دیگر سازمان‌ها و موسسه‌های دست‌درکار در اجرای موفق این نوع قراردادها، فصلی نو برای آرزوی دیرینه ملت ایران در توانمندسازی شرکت‌های اکتشاف و تولید باشد و به ایجاد ظرفیت پایدار در کشور و آمادگی لازم برای ورود شرکت‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی نفت وگاز بینجامد.

کد خبر 281955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =