منوچهری: سهم پیمانکار از اجرا را سهم‌بری از درآمدهای طرح تلقی نکنید

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، مجموع درآمدهای حاصل از توسعه میدان‌های سپهر و جفیر را 31 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: سهم پیمانکار از مجموع درآمدها 970 میلیون دلار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری، عصر امروز (یکشنبه، 27 اسفندماه) در آیین امضای قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان‌های سپهر و جفیر گفت: خرسندیم که در روزهای پایانی سال ۹۶ و در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت، قرارداد بزرگی را با یکی از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امضا می‌کنیم تا از این طریق، امکان انجام پروژه‌های نفتی از مرحله اکتشاف تا مرحله تولید ازسوی شرکتی ایرانی محقق شود.

وی افزود: در قرارداد توسعه میدان‌های سپهر و جفیر، ۵۰ درصد از تولید هدف‌گذاری شده با اجرای طرح‌های افزایش ضریب بازیافت محقق خواهد شد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: این قرارداد برای مدت ۲۰ سال امضا می شود تا تولید از این دو میدان که هم اکنون حدود ۱۵۰۰ بشکه (جفیر) است، به ۱۱۰ هزار بشکه افزایش یابد.

به گفته منوچهری، این قرارداد با سرمایه‌گذاری قابل توجهی بالغ بر حدود 2.4 میلیارد دلار (هزینه های سرمایه ای مستقیم) اجرا می‌شود و در جریان آن ۱۲۶ حلقه چاه در لایه‌های مخزنی فهلیان و ایلام حفر خواهد شد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در اجرای این قرارداد، تزریق روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه آب و ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز برنامه‌ریزی شده است.

وی درآمد حاصل از توسعه یکپارچه این دو میدان را حدود ۳۱ میلیارد دلار برآورد کرد و یادآور شد: سهم پیمانکار (گسترش انرژی پاسارگاد) از درآمدهای حاصل از توسعه حدود ۹۷۰ میلیون دلار یعنی ۳ درصد از مجموع درآمدها خواهد بود.

منوچهری با یادآوری این‌که بدیهی است سهم پیمانکار از اجرای طرح با سهم پیمانکار از منافع حاصل از اجرا متفاوت است، ادامه داد: اگرچه گسترش انرژی پاسارگاد سهم صددرصدی اجرای این قرارداد را دارد، اما سهم این شرکت از درآمدهای طرح بدون احتساب ریسک، بالغ بر 3 درصد خواهد شد. این‌که برخی رسانه‌ها سهم پیمانکار از اجرای طرح را معادل سهم پیمانکار از عواید طرح فرض کرده‌اند، برداشت کاملا نادرستی است.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در توضیح بیشتر گفت: در قرارداد اخیری که بین شرکت ملی نفت و شرکت زاروبژنفت و داناانرژی هم امضا شد، سهم کنسرسیوم از مجموع عواید میدان تنها 5 درصد خواهد بود.

منوچهری ادامه داد: ضریب بازیافت سپهر و جفیر در انتهای دوره این قرارداد به ۱۰ تا ۱۵ درصد می‌رسد.

وی با بیان این‌که در اجرای این قرارداد، انتقال فناوری به داخل کشور باید صورت گیرد، ابراز امیدواری کرد که شرکت گسترش انرژی پاسارگاد مشاوران بین‌المللی را برای این منظور به خدمت بگیرد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد:  این قرارداد در سه ماه آینده موثر خواهد شد و 30 ماه پس از موثر شدن قرارداد، نخستین تولید را از محل اجرای این قرارداد شاهد خواهیم بود و بازپرداخت پیمانکار نیز از همان زمان آغاز می‌شود.

قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفتی سپهر و جفیر، شامگاه امروز (یکشنبه، 27 اسفندماه) بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد امضا شد.

کد خبر 281959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =