تزریق گاز از پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی به شبکه سراسری آغاز شد

همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت و با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت، نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی با تزریق گاز شیرین به خط لوله ششم سراسری انتقال گاز عملیاتی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، پیام معتمد، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی، اعلام کرد: همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت و آخرین روز کاری سال 96، نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز 13 با دریافت روزانه 7 میلیون مترمکعب گاز ترش از خط لوله انتقال گاز پنجم سراسری و تزریق گاز شیرین به خط لوله انتقال گاز ششم سراسری در مدار تولید قرار گرفت.

وی با یادآوری این‌که پالایشگاه فاز 13 از 12 بهمن‌ماه امسال آماده دریافت گاز ترش بود، افزود: به دلیل نفوذ 2 موج سرما به کشور و افزایش مصرف گاز خانگی، راه‌اندازی اولیه این ردیف به یک ماه بعد موکول شد.

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی به تشریح اقدام‌های انجام شده برای راه‌اندازی ردیف نخست شیرین سازی پالایشگاه پرداخت و تصریح کرد: از ساعت 18:30روز چهارشنبه (23 اسفند ماه) عملیات انتقال گاز ترش از خط پنجم سراسری به پالایشگاه آغاز و با رعایت همه موارد ایمنی و استانداردهای کار در محیط خطرناک، پس از عبور از واحدهای مختلف پالایشگاه به ردیف نخست شیرین سازی ارسال شد.

معتمد ادامه داد: عملیات شیرین سازی گاز ترش در واحد 101 پالایشگاه فاز 13 در کمتر از 3 ساعت انجام شد و گاز شیرین شده برای تثبیت میزان رطوبت و جداسازی اجزای آن به واحدهای 104 و 105 ارسال شد.

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با تاکید بر تلاش شبانه‌روزی دست‌درکاران این طرح تا آخرین ساعات کاری سال 96 گفت: با توجه به آماده بودن واحد صادرات گاز، امروز و همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت، گاز تصفیه شده در ردیف نخست شیرین‌سازی، پس از افزایش فشار تا 90 بار به خط لوله ششم سراسری تزریق شد.

راه‌اندازی دومین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز 13 تا یک ماه آینده

وی به پیشرفت قابل توجه عملیات ساخت و راه‌اندازی ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه فاز 13 نیز اشاره کرد و افزود: پیش بینی می‌شود تا پیش از پایان فروردین ماه سال 97 این واحد نیز در مدار تولید قرار گیرد.

معتمد با اشاره به مزایای راه‌اندازی آزمایشی پالایشگاه فاز 13 با گاز ترش خط پنجم سراسری تصریح کرد: این عملیات سبب رفع موانع و مشکلات واحدهای مختلف پالایشگاه شده و افزون بر کوتاه کردن زمان دریافت و ارسال گاز دریا به مبادی مصرف، هزینه‌های توقف چاه‌های تولیدی طرح به سبب مشکلات راه‌اندازی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، از سوی دیگر با ایجاد توانایی تصفیه گاز، پالایشگاه فاز 13 می‌تواند تا زمان دریافت گاز از دریا، به دیگر پالایشگاه‌ها در تولید گاز کمک کند.

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی، پیشرفت کلی این طرح را 89 درصد اعلام کرد و افزود: پیشرفت بخش خشکی تا پایان سال 1396 به بیش از 92 درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: پیشرفت ساخت سکوهای دریایی طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی به 85 درصد، خطوط لوله دریا 78 درصد و بخش حفاری چاه‌های دریایی نیز به 86 درصد رسیده است.

معتمد با اشاره به پیشرفت 92 درصدی ساخت سکوهای B و D این طرح در یارد بوشهر شرکت صدرا، پیش بینی کرد با نصب این 2 سکو تا آذرماه سال 1397 عملیات دریافت گاز از موقعیت مخزنی این سکوها و ارسال آن به پالایشگاه انجام شود.

طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پتروپایدار ایرانیان، مپنا و صدرا برای استخراج روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز ترش از 38 حلقه چاه دریایی و برداشت روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 2900 تن گاز مایع، 2750 تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد در حال اجراست.

کد خبر 281981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =