سیاسی شدن بازار نفت به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آسیب می‌رساند

وزیر نفت با اشاره به شرایط جدید جغرافیای سیاسی منطقه گفت: سیاسی شدن بازار نفت سبب آسیب رساندن به مصرف‌کنندگان و همچنین تولیدکنندگان این محصول راهبردی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه روز چهارشنبه (22 فروردین‌ماه) در حاشیه شانزدهمین نشست مجمع جهانی انرژی در دهلی‌نو در جمع خبرنگاران گفت: نشست امروز بر چالش‌های پیش‌ روی عرضه نفت و گاز در جهان تمرکز داشت.

وی تصریح کرد: نظر ایران بر آن است که اگر چه نقش نفت در آینده کمرنگ تر خواهد شد، اما این محصول همچنان به ایفای نقش خود در بازارهای جهانی ادامه خواهد داد و کشورهای جهان حداقل تا سال 2040 میلادی به نفت احتیاج خواهند داشت بنابراین در این حوزه هنوز احتیاج به سرمایه‌گذاری حس می‌شود.

وزیر نفت درباره اوضاع کنونی حوزه انرژی در جهان تاکید کرد: بازار نفت باید غیر سیاسی باشد و به گاز نیز در بازارهای جهانی اهمیت داده شود. سیاسی شدن بازار نفت سبب آسیب به مصرف کنندگان و همچنین تولید کنندگان نفت خواهد شد زیرا این بازار، یک مجموعه به هم پیوسته است و آسیب به یک کشور سبب آسیب به دیگر کشورها خواهد شد.

زنگنه درباره روابط هند و ایران در حوزه انرژی و مسائل موجود بین دو کشور درباره میدان گازی «فرزاد بی» گفت: پس از سفر دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به هند، روابط دو کشور هر روز بهبود پیدا کرده است.

وی با اشاره به دیدار با «دارمندرا پرادان» همتای هندی خود و دیگر مسئولان نفتی این کشور پیش از آیین گشایش نشست وزارتی مجمع بین‌المللی انرژی تصریح کرد: چشم‌انداز همکاری‌های ایران و هند در زمینه انرژی بسیار مثبت است و دو کشور در زمینه طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی به‌دست آورده‌اند.

وزیر نفت یادآور شد: در دیدار با پرادان، از شرکت‌های هندی و ایرانی درخواست شد مسائل اصلی و مهم پیرامون میدان گازی فرزاد بی را تا دو ماه نهایی کنند.

زنگنه گفت: این مسائل مهم شامل طرح جامع توسعه میدان گازی فرزاد بی و زمانبندی این پروژه است که باید میان دو کشور نهایی شده و سپس برای اجرایی کردن این توافق 400 صفحه‌ای همکاری نزدیکی بین آنها آغاز شود.

به گزارش شانا، شانزدهمین نشست وزیران مجمع جهانی انرژی روز چهارشنبه به میزبانی هند و با همکاری چین و کره جنوبی با شرکت وزیران نفت کشورهای عضو، رهبران حوزه صنعت و رؤسای سازمان‌های بین المللی کلیدی برای بحث درباره «آینده امنیت جهانی انرژی» در دهلی نو آغاز به‌کار کرد.

محورهای مورد بحث در این نشست، تحولات بازار جهانی، سیاست‌های انتقالی و فناوری‌های نو است که بر ثبات و آینده سرمایه‌گذاری و الگوهای تجاری در بخش انرژی تاثیر می‌گذارند.

ارکان مجمع بین‌المللی انرژی مشتمل بر نشست وزارتی، هیئت اجرایی و دبیرخانه به همراه کمیته مشاوره صنعتی و گروه حمایتی بین‌المللی است؛ نشست وزارتی مجمع، هر دو سال یک بار و هیئت اجرایی آن حداقل سالی دو بار برگزار می‌شود. نشست وزارتی با دریافت گزارش جمع بندی از هیئت اجرایی، تصمیم‌گیری می‌کند.

در هیئت اجرایی مجمع جهانی انرژی 13 کشور عضو هستند که دو سازمان بین المللی یعنی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز به عنوان ناظر و بدون حق رای، در این مجمع جهانی فعالیت می کنند.

مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) بزرگترین محل گردهمایی وزیران انرژی کشورهاست. این مجمع از این نظر که شرکت کنندگان آن شامل اعضای آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک و همچنین کشورهایی چون برزیل، چین، هند، مکزیک، روسیه و آفریقای جنوبی می‌شود در نوع خود بی‌همتاست. 90 درصد عرضه و تقاضای نفت و گاز جهانی در کشورهای عضو این مجمع انجام می‌شود.

این مجمع همایش‌هایی دوسالانه برگزار می‌کند که طی آن چهارچوب مذاکرات غیررسمی بین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت و گاز درباره مسائل تأثیرگذار بر کل بازار جهانی انرژی مشخص می‌شود.

ایران یکی از اعضای فعال مجمع بین‌المللی انرژی است و در همه نشست‌های این سازمان بین المللی مشارکت فعال داشته و در سال 2003 نیز در شهر اصفهان میزبان سومین جلسه هیئت اجرایی بود.

نشست پیشین در سال 2016 در الجزیره پایتخت الجزایر برگزار شد.

کد خبر 282152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =