خط لوله گازی آی‌پی تحکیم‌کننده مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان است

سفیر ایران در اسلام‌آباد با بیان این‌که بر اساس مولفه‌های امنیتی و اقتصادی، قرارداد خط لوله صادرات گاز ایران-پاکستان با دیگر پروژه‌های مشابه در سطح منطقه قابل مقایسه نیست، گفت: آی‌پی می‌تواند نقشی بسیار موثر در تقویت و بهبود شرایط اقتصادی و رفاهی کشور همسایه و مسلمان پاکستان ایفا کند.

مهدی هنردوست در گفت‌وگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: اهمیت تقویت و توسعه و سرعت بخشیدن به روند افزایشی کنونی مناسبات تجاری دوجانبه تهران-اسلام‌آباد از سوی هر دو کشور به عنوان یک باور جدی مورد توجه بوده و اراده سیاسی مسئولان ایران و پاکستان پشتوانه تحقق این موضوع است.

وی تصریح کرد: یکی از پروژه‌های بزرگ بین ایران و پاکستان که از سال‌ها پیش مورد توافق دو کشور بوده و قرار بود از سال 2014 اجرایی شود، قرارداد خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان است که متاسفانه تاکنون عملیاتی نشده و در انتظار اقدام دوستان پاکستانی برای انجام تعهدهایشان است.

سفیر ایران در پاکستان عنوان کرد: اجرای این خط لوله، اعتبار و اعتماد بین دو کشور را تحکیم می‌بخشد. انتقال گاز با خط لوله آی‌پی، افزون بر تامین انرژی ارزان و پایدار می‌تواند چهره اقتصاد پاکستان را دگرگون کند، اما به هر حال عوامل بازدارنده نیز وجود دارد که ضروری است نسبت به رفع این موانع اقدام شود.

هنردوست گفت: البته بدیهی است طرف‌های سوم و کشورهایی که تحکیم مناسبات میان ایران و پاکستان را برخلاف منافع خود می‌بینند از هیچگونه مانع‌تراشی دریغ نکنند، از این رو یکی از عوامل تاثیر‌گذار که مانع اجرای این موضوع تاکنون شده می‌تواند فشارهای بیرونی باشد.

وی افزود: هر چند هم اکنون علاوه بر خط لوله آی‌پی، منابع دیگری نیز برای تامین انرژی پاکستان همچون واردات ال‌ان‌جی و ال‌پی‌جی و نفت از دیگر کشورها موجود است و تنوع‌بخشی به منابع تامین انرژی همواره در سیاست‌های کلی کشورها ملحوظ می‌شود، اما به دلایل عدیده و نگاه کارشناسی و تکنیکی، خط لوله آی‌پی بهترین و مناسب‌ترین گزینه است.

وی ادامه داد: بر اساس مولفه‌های امنیتی و اقتصادی، پروژه‌های مشابه مطرح در منطقه به هیچ عنوان قابل مقایسه با آی‌پی نیست.

به گزارش شانا، بخش ایرانی خط لوله آی پی (IP) به طول ٩٠٠ کیلومتر با هزینه ٢,٥ میلیارد دلار ساخته شده و برای تکمیل آن نیز باید حدود یک میلیارد دلار دیگر  سرمایه‌گذاری شود، اما بخش دوم این خط لوله در خاک پاکستان به طول ٧٨٠ کیلومتر هنوز ساخته نشده است.

کد خبر 282170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =