حرکت اوپک به سمت حداکثرسازی درآمد و ثبات بازار است

معاون سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت درباره سیاست‌های اوپک گفت: از سال ۱۹۹۹ به بعد سیاست‌های اوپک تغییر کرد، به گونه‌ای که از راهبرد بازار به سمت حداکثررسانی درآمد و ثبات بازار رفت.

به گزارش خبرنگار شانا، صفرعلی کرامتی با بیان این‌که این سیاست در ابتدا مورد انتقاد واقع شد و پس از آن حامیان بسیاری پیدا کرد، افزود: هم‌اکنون به دلیل نبود سرمایه‌گذاری کافی ظرفیت‌ تولید جدید ایجاد نمی‌شود، در سال‌های گذشته در دریای شمال شاهد افزایش تولید نفت خام بودیم، اما اکنون وضع تغییر کرده است.

 وی با بیان این‌که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با دو چالش داخلی و خارجی روبه‌رو شده است، اظهار کرد: چالش‌های داخلی سبب افزایش تنش در میان اعضای اوپک شد و باوجود آن که اوپک به سراغ راهبرد بازار رفت، این روش فایده نداشت و  شاهد تداوم چالش‌های داخلی بودیم.

معاون سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: کشورهای عضو اوپک حاشیه خلیج فارس به شدت به درآمدهای نفتی خود متکی هستند و در صورت تداوم روند کاهشی قیمت نفت همه این کشورها در بودجه خود دچار مشکل می‌شوند.

کرامتی با اشاره به این‌که تا پیش از تصمیم تاریخی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش عرضه نفت خام، هیچ‌گونه همکاری بین آنها وجود نداشت، ادامه داد: نقش دبیرکل اوپک و سیاستمداران به ویژه همکاری سران ایران و روسیه بسیار بااهمیت بود و سعی شد تا یک تشریک مساعی ایجاد شود.

وی با بیان این که همکاری میان کشورهای عضو اوپک و غیراوپک همچنان حرف نخست را در دنیای انرژی می‌زند، ادامه داد: اوپک به تنهایی از عهده تامین نیاز بازار جهانی برنمی‌آید.

معاون سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت افزود: در مدت اخیر عربستان سعودی تصمیم‌هایی مبنی بر مشارکت راهبردی با اعضای اوپک و غیراوپکی اتخاذ کرده، زیرا آنها اهمیت این همکاری را درک کرده‌اند.

کرامتی با اشاره به این‌که عراق تنها کشوری است که احتمال دارد این سیاست را به چالش بکشد، ادامه داد: تولید عراق درحال افزایش است و این می‌تواند در اتخاذ سیاست‌های مبتنی بر همکاری دو گروه تاثیر بگذارد.

وی افزود: اکنون شاهد نزدیک شدن قیمت نفت به 80 دلار هستیم، این درحالی است که مصرف‌کنندگان غرب آسیا معتقدند قیمت‌ها نباید از این میزان فراتر برود، اما در مقابل نیز برخی تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت نفت هستند.

کرامتی ادامه داد: بازار نفت باید دو نکته را مدنظر داشته باشد، نخست آن که بازار می‌تواند قیمت بالاتر از میزان کنونی را هضم کند به شرط آن‌که اقتصاد جهان رونق داشته باشد و نکته دوم این است که بازار اساس و بنیان خود را به راحتی نشان نمی‌دهد، بنابراین در صورتی که ایران بخواهد سهم بازار خود را افزایش دهد باید واقع‌گرایانه رفتار کند، در غیر این صورت دیگر رقبای ایران به دلیل سیاست‌های جدیدی که در پیش گرفته‌اند می‌توانند سهم بازار ایران را به خود اختصاص دهند، اما هیچ کشوری حاضر نیست سهم بازار خود را به دلیل اصرار بر سیاست‌های کهنه از دست بدهد.

کد خبر 282206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =