گازرسانی به 3 نیروگاه‌ باقیمانده شتاب می‎گیرد

رئیس‌جمهوری در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید، از وزیر نفت خواست تا روند گازرسانی به نیروگاه‌های سراسر کشور را تسریع کند؛ مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز اعلام کرد که در دولت تدبیر و امید گازرسانی به نیروگاه‌ها روند مطلوبی داشته و از این پس نیز با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.

به گزارش شانا، حسن روحانی، صبح امروز ( شنبه، اول اردیبهشت ماه) در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید، خطاب به بیژن زنگنه، وزیر نفت، خواستار تسریع گازرسانی به نیروگاه‌های سراسر کشور شد و گفت: گازرسانی به نیروگاه‌ها و کاهش میزان مصرف سوخت مایع، تاثیر بسزایی در حفاظت از محیط زیست دارد.

بر اساس این گزارش، سعید مومنی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز درباره آخرین وضع گازرسانی به نیروگاه‌های کشور گفت: هم اکنون 84 نیروگاه در سراسر کشور داریم که از میان آنها، 81 نیروگاه گازرسانی شده‌ است.

وی با بیان این‌که گازرسانی به نیروگاه‌ها از جمله وظایف شرکت ملی گاز به شمار می‌رود که تاکنون روند بسیار مطلوبی را پشت سر گذاشته است، ادامه داد: هم اکنون گازرسانی به 3 نیروگاه کنارک، چابهار و شمس باقی مانده است.

مومنی درباره گازرسانی به نیروگاه چابهار توضیح داد: خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار در حال احداث است که تاکنون 26 کیلومتر از این خط، لوله‌گذاری و برای 70 کیلومتر از آن نیز جاده‌سازی انجام شده است.

وی افزود: تا زمانی که خط انتقال گاز به چابهار تکمیل شود، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده گازرسانی به نیروگاه چابهار از طریق سی‌ان‌‎جی صورت می‌پذیرد تا نیروگاه چابهار نیز از سوخت مایع استفاده نکند.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز از  نیروگاه شمس در سرخس به‎عنوان دیگر نیروگاهی که به آن گازرسانی نشده است نام برد و درباره آن گفت: این نیروگاه از 50 مگاوات به 75 مگاوات افزایش ظرفیت داده و مجوز کمیته سوخت این نیروگاه در اسفندماه  پارسال صادر شده است.

مومنی درباره میزان گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال گذشته گفت: در طول سال 96، 67 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل شد.

به گفته مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز، در ابتدای دولت یازدهم 68 نیروگاه گازرسانی شده بودند، اما این تعداد در ابتدای دولت دوازدهم، به 80 نیروگاه رسید و در حال حاضر نیز 81 نیروگاه گازرسانی شده‌اند.

وی درباره نیروگاه‌های سی‌اچ‌پی (مقیاس کوچک) و نیروگاه زرند اظهار کرد: نیروگاه زرند مجوز خود را از کمیته سوخت دریافت کرد تا پس از احداث از گاز طبیعی استفاده کند، اما به دلیل ساخته نشدن به موقع این نیروگاه، مجوزش باطل شد، همچنین 112 نیروگاه مقیاس کوچک نیز از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند و مصرف‌کننده گاز طبیعی هستند.

شایان ذکر است که برای بهره‌مندی نیروگاه‌ها از نعمت گاز طبیعی وزارت نیرو موظف به تبدیل مشعل نیروگاه‌ها از حالت سوخت مایع به سوخت گاز طبیعی است و چنانچه خطوط انتقال گاز تا نیروگاه‌ها احداث و راه‌اندازی شوند تا زمانی که نیروگاه آمادگی دریافت سوخت گاز طبیعی را نداشته باشد امکان گازرسانی به آن نیروگاه فراهم نخواهد شد، بنابراین برای بهره‌مندی نیروگاه‌ها از نعمت گاز طبیعی، همکاری میان وزارت نیرو و شرکت ملی گاز ضروری است. 

همه نیروگاه‌های کشور تا پیش از دریافت گاز طبیعی از سوخت مایع استفاده می‌کردند که این موضوع افزون بر کاهش میزان صادرات سوخت مایع، سبب آلودگی محیط زیست نیز می‌شد، اما با رسیدن گاز طبیعی به نیروگاه‌ها، سوخت مایع به جای سوزانده شدن و آلوده کردن هوا و محیط زیست، امکان استفاده در سایر بخش‌ها و صادرات به خارج از کشور را دارد.

کد خبر 282253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =