قیمت بنزین ثابت است؛ مصرف بنزین افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال مصرف بنزین ٩ درصد افزایش یابد، در حالی که خبری از افزایش قیمت بنزین نیست.

به گزارش شانا، علیرضا صادق‌آبادی در نشست خبری که صبح امروز (شنبه، یکم اردیبهشت‌ماه) در پالایشگاه ستاره خلیج فارس برگزار شد، درباره تولید بنزین یورو ٤ در پالایشگاه‌های اراک، تبریز، اصفهان و آبادان توضیح داد: در این پالایشگاه‌ها روزانه ٣٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ تولید می‌شود که میانگین تولید روزانه پارسال ٢٨ میلیون لیتر بوده است، همچنین مقدار تولید بنزین یورو 5 در پالایشگاه ستاره خلیج فارس 12 میلیون لیتر در روز است.

وی درباره تولید نفت‌گاز یورو 4 توضیح داد: تولید نفت‌گاز یورو 4 در پالایشگاه‌های تهران، اراک، اصفهان و لاوان روزانه ٢٨ میلیون لیتر است که میانگین روزانه تولید در سال 96، ٢٦ میلیون لیتر بوده است؛ حجم تولید گازوئیل به 105 تا 110 میلیون لیتر افزایش می‌یابد که 70 میلیون لیتر از آن یورو 4 خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره مجموع تولید بنزین در کشور گفت: میانگین تولید بنزین در سه ماه نخست پارسال، ٦٠ میلیون لیتر بود که در سه ماه پایانی همان سال به روزانه ٧٨ میلیون لیتر رسید؛ از این مقدار تولید، ٩ میلیون لیتر در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و ٩ میلیون لیتر دیگر در پالایشگاه‌های بندرعباس، آبادان، اراک و تبریز بوده است.

صادق‌آبادی درباره کاهش یک‌هزار و 500 میلیارد تومانی بودجه پالایش و پخش گفت: همه ساله 5 درصد از درآمدها به نوسازی خطوط لوله و زیرساخت‌ها اختصاص می‌یافت که در بودجه سال 97 حذف شد.

تحقق زودهنگام تولید بنزین یورو 5 در کشور

چشم‌انداز تولید بنزین یورو 4 تا پایان امسال از دیگر محورهای سخنان صادق‌آبادی بود که در این باره اظهار کرد: مقدار تولید بنزین یورو 4 تا پایان امسال به ٢٨ میلیون لیتر می‌رسد، افزون بر این، ظرفیت 2 میلیون و 500 هزار لیتری پالایشگاه لاوان تا شهریور ماه به 3 میلیون لیتر افزایش می‌یابد، همچنین ظرفیت تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه آبادان نیز به ٩ تا ١٠ میلیون لیتر می‌رسد که 2 میلیون لیتر از آن، بنزین سبز است.

صادق‌آبادی با بیان این‌که تولید بنزین یورو ٥ در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ١٢ میلیون لیتر بود، اظهار کرد: در مجموع تولید کل پالایشگاه به روزانه ٣٦ میلیون لیتر می‌رسد؛ چشم انداز ما برای تولید بنزین تا پایان سال 97 روزانه 105 میلیون لیتر است که از این مقدار 87 میلیون لیتر آن یورو 4 و 5 خواهد بود.

وی از راه‌اندازی فاز 2 ستاره خلیج فارس در هفته‌های آینده خبرداد و گفت: فاز نخست این پالایشگاه تثبیت شده و فاز دوم نیز امسال راه‌اندازی شد که افتتاح رسمی آن به‌زودی ازسوی رئیس جمهوری انجام خواهد شد، فاز سوم این پالایشگاه نیز تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.

به گفته وی، در سال 97 همه پالایشگاه‌ها وارد تعمیرات اساسی و نیمه اساسی می‌شوند و برنامه تعمیرات آنها به گونه‌ای طراحی شده که کمترین تاثیر را در میانگین تولید داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، درباره انتقال سوخت تصریح کرد: 65 درصد از انتقال سوخت به عهده شرکت خطوط لوله و مخابرات و 35 درصد به عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.

امسال مصرف بنزین 9 درصد افزایش می‌یابد

وی با اشاره به این‌که بر اساس پیش‌بینی‌ها، امسال مصرف بنزین ٩ درصد افزایش می‌یابد، ادامه داد: غیر از بنزین، مصرف گازوئیل نیز امسال حدود هفت درصد افزایش خواهد داشت، بنابراین نمی‌توان درباره مصرف سوخت بی‌تفاوت بود. هم‌اکنون جهش خوبی در ظرفیت تولید داشته‌ایم و همین اتفاق باید در زمینه مصرف نیز رخ دهد؛ برای کاهش مصرف، می‌توان متنوع‌سازی سبد سوخت را بررسی کرد و سهم سی‌ان‌جی را در این سبد افزایش داد.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: میانگین مصرف بنزین در فروردین امسال با رشد 11 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال روبه‌رو بود و افزایش مصرف نفت‌گاز در دوره مورد بررسی 10 درصد بوده است.

وی با بیان این‌که بخشی از بنزین وارداتی برای ذخیره‌سازی و بخشی برای مصرف استفاده شده است، افزود: میانگین واردات بنزین در 6 ماه نخست پارسال روزانه 13 میلیون لیتر بود که در سه ماه پایانی سال 96، به روزانه 5 میلیون لیتر کاهش یافت؛ ارزش واردات بنزین حدود 2 میلیارد دلار برآورد شده که ازسوی امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.

 پالایشگاه‌های اراک و آبادان امسال واگذار می‌شوند

صادق‌آبادی درباره طرح فراگیر پالایشی سیراف گفت: هم‌اکنون ال‌سی چهار پالایشگاه نافذ شده و سه پالایشگاه هم تعیین تکلیف نشده‌اند، همچنین در این زمینه چهار شرکت درحال مذاکره هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با ارائه توضیحاتی درباره تاثیر تحریم‌های اقتصادی بر توسعه صنعت نفت اظهار کرد: تجربه صنعت پالایش فوق‌العاده است. در پالایشگاه ستاره خلیج فارس از پیچیده‌ترین تجهیزات استفاده شده و در حال راه‌اندازی است و قرار نیست تجهیزات خاصی خریداری شود، افزون بر این نمی‌شود ظرفیت‌های ایجاد شده در تحریم‌ها را انکار کرد، زیرا پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تحریم‌ها راه‌اندازی شد.

به گفته صادق‌آبادی، هم‌اکنون دو پالایشگاه اراک و آبادان دولتی هستند که امسال واگذار می‌شوند.

وی گفت: تا پنجم اردیبهشت تولید بنزین  در فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تثبیت می‌شود و مجموع تولید در این پالایشگاه به  بیش از به ٢٢ میلیون‌ لیتر با کیفیت یورو 5 می‌رسد.

خبری از افزایش قیمت بنزین نیست

وی با اشاره به این‌که نحوه محاسبه معاملات نفت خام و فرآورده‌های نفتی بر اساس دلار ٤٢٠٠ تومانی است، ادامه داد: درباره قیمت بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش تصمیمی نمی‌گیرد، بلکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیرنده هستند، البته هم اکنون خبری از افزایش قیمت نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به نام‌گذاری سال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، ادامه داد: در فاز نخست و دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس از کاتالیست داخلی استفاده شده و در فاز دوم نیز کاتالیست‌ها بهبود یافته است؛  این پالایشگاه ٧٠ درصد داخلی است که بالاترین مقدار در بین پروژه‌هاست.

صادق‌آبادی با بیان این‌که بنزین تولیدی فازهای نخست و دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به طور حتم، در داخل کشور توزیع می‌شود، تصریح کرد: بنزین تولیدی در فاز سوم برای بازپرداخت هزینه‌های صورت گرفته ازسوی شرکت نیکو صادر می‌شود.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: تلاش شبانه‌روزی همکاران و دوستان ما در اویکو به عنوان شرکت راه‌انداز پروژه بزرگ پالایشگاه ستاره خلیج فارس ستودنی است.

کد خبر 282259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =