خط انتقال گاز ایرانشهر - چابهار با هزینه ۲۴۵ میلیون یورو احداث می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: پروژه احداث خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر و با هزینه ۲۴۵ میلیون یورو تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

حسن منتظر تربتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شانا درباره پروژه خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار گفت: طول این پروژه ۲۹۰ کیلومتر است که شامل قطرهای ۵۶ اینچ، ۴۲ اینچ، ۲۰ اینچ و ۱۶ اینچ می‌شود.

وی با بیان این‌که احداث خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار سبب توسعه گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان می‌شود، افزود: محدوده این پروژه به چهار قسمت ایرانشهر، مکران و سپس از مکران تا نیروگاه چابهار و همچنین از مکران تا نیروگاه کنارک تقسیم‌بندی شده است.

به گفته تربتی،  ۲۰۱ کیلومتر از ابتدای این خط با قطر ۵۶ اینچ تعریف شده که هزینه آن از سوی شرکت ملی گاز تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز درباره هزینه‌های اجرای این طرح توضیح داد: ۵ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال برای اجرای خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار در نظر گرفته شده، همچنین یک هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال برای تامین کالا، ۱۱۰ میلیارد ریال برای تحصیل اراضی و ۹۰ میلیارد ریال برای انجام دیگر امور مربوط در نظر گرفته شده که مجموع این هزینه‌ها معادل ۲۴۵ میلیون یورو برآورد می‌شود.

تربتی تاریخ امضای موافقتنامه را آبان ماه سال ۹۵ اعلام کرد و گفت: در بهمن ماه ۹۶ این قرارداد تنفیذ شده و بر اساس آن با گذشت ۲ سال در بهمن ماه ۹۸ به پایان خواهد رسید.

به گفته وی، هدف از احداث خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار، گازرسانی به نیروگاه‌های چابهار و کنارک، تامین سوخت گاز طبیعی پتروشیمی و صنایع منطقه مکران و همچنین صادرات گاز به پاکستان است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز اظهار کرد: هم اکنون مصارف فعلی نیروگاه‌های چابهار و کنارک، سالانه حدود ۷۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع است که با هدف حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف سوخت مایع پس از پایان خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار و تعویض مشعل این نیروگاه‌ها از سوی وزارت نیرو، سوخت آنها به گاز طبیعی تغییر خواهد کرد.

به گزارش شانا، قرارداد خط لوله گاز ایرانشهر چابهار دقایقی دیگر با حضور وزیران نفت و دفاع به امضای حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز و نیکزاد قاسم‌پور، مدیرعامل شرکت خط لوله انتقال گاز مکران می‌رسد.

کد خبر 282311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =