منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی 12 تفاهم‌نامه صنعتی امضا کرد

12تفاهم‌نامه صنایع بالادستی، میان‌دستی، پایین‌دستی، زیست‌محیطی و خدماتی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در دومین روز برگزاری نخستین نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال استان خوزستان امضا شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در آیین امضای این تفاهم‌نامه‌ها که شامگاه سه‌شنبه (چهارم اردیبهشت‌ماه) در تالار اجتماعات نمایشگاه‌های دائمی اهواز برگزار شد، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، علی گلمرادی نماینده مجلس شورای اسلامی، سید امید شهیدی‌نیا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، محسن بیرانوند فرماندار شهرستان ماهشهر و جمعی از مسئولان استانی و مدیران 12 سرمایه‌گذار حضور داشتند.

در حاشیه مراسم شهیدی‌نیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: یک طرح صنایع بالادستی، پنج طرح میانی،  سه طرح پایین‌دستی، دو طرح زیست‌محیطی و یک طرح خدماتی؛ در مجموع 12 طرحی بودند که  تفاهم‌نامه آنها بین سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و شرکت‌های بخش‌خصوصی امضا شد تا فعالیت خود را در این منطقه رسما آغاز کنند. این طرح‌ها در حوزه تولید مواد پتروشیمیایی و شیمیایی، تولید تایر، کامپاند، تولید کود فسفات و بازیافت پسماندهای صنعتی هستند.

شهیدی‌نیا افزود: این 12 طرح در مجموع با ظرفیت تولید سالانه 1.5میلیون تن و میزان سرمایه‌گذاری 23 هزار میلیارد ریال و 1.1میلیارد دلار قادر خواهند بود در زمان بهره‌برداری باعث اشتغال‌زایی 1300 نفر شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، افزود: هم‌اکنون در منطقه 27 طرح در مرحله ساخت است که 11 طرح آن به صنایع میان‌دستی، هفت طرح آن به صنایع پایین‌دستی و هشت طرح آن به صنایع سبک و خدمات اختصاص یافته و یک طرح هم زیست محیطی است. در مجموع 16هزار میلیارد ریال و 900 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده که شرایط اشتغال 2400 نفر را در دوره بهره‌برداری به وجود خواهد آورد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی در ادامه توضیح داد: این واحدها در زمینه تولید مواد پایه پتروشیمی، زنجیره الفین و پلیمرها، متانول، کلرآلکالی و تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنایع پتروشیمی در بخش خدماتی است.

شهیدی‌نیا در ادامه توضیحات خود ضمن اشاره به امکان توسعه ظرفیت در منطقه و اقدام‌های انجام شده در این خصوص بیان کرد: با همکاری نهادها و ادارات ذی‌ربط استان، توسعه منطقه درحال پیگیری است.

وی گفت: درصورت تحقق این موضوع، امکان ظرفیت‌سازی در منطقه در افق 1404 برای 10طرح بالادستی و میانی دیگر هم وجود خواهد آمد.

وی اظهار کرد: در بخش سرمایه‌گذاری، سازمان با به‌روز کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع پایین‌دست، هم اکنون 20 طرح قابل اجرای دیگر را که امکان‌سنجی اقتصادی شده برای ارائه به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند آماده کرده است.

شهیدی‌نیا افزود: با هدف تولید پایدار و صیانت از محیط‌زیست، تاکنون هفت واحد تصفیه‌خانه در منطقه به ظرفیت 45 هزار متر مکعب در روز احداث شده و به بهربرداری رسیده است، همچنین یک واحد تصفیه‌خانه بزرگ در پتروشیمی بندر امام با ظرفیت 45 هزار متر مکعب در روز در حال احداث است که ظرفیت منطقه را به دو برابر افزایش خواهد داد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی افزود: 27 طرح زیست محیطی ازسوی شرکت‌های مستقر در منطقه در حال اجراست و استقرار 10 واحد پسماندسوز در منطقه و لندفیل پسماندهای صنعتی در خارج منطقه از دیگر اقدام‌های زیست‌محیطی این منطقه است.

این نمایشگاه تا ششم اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های استان خوزستان ادامه خواهد داشت.

کد خبر 282372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =