توسعه صنعت پتروشیمی با تخصص ایرانی و سرمایه خارجی شتاب می‌گیرد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از آمادگی این شرکت برای هرگونه همکاری مشترک با صاحبان لیسانس، فناوری و سرمایه‌گذاران در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی ایران خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رضا نوروززاده در دومین همایش صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی ایران در پاریس اظهار کرد: ایران در تاریخ تمدن بشری جایگاه ویژه‌ای دارد و هم‌اکنون در منطقه خاورمیانه یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار در معادلات اقتصادی و منطقه‌ای است.

وی افزود: ایران افزون بر این‌ که از پهنه وسیع، تمدن کهن، فرهنگ غنی، جمعیت جوان و تحصیلکرده، موقعیت راهبردی جغرافیایی و طبیعت چهار فصل زیبا بهره­‌مند است، دارای منابع عظیم زیرزمینی، معدنی و هیدروکربوری است که سبب شده همواره و در طول تاریخ جایگاه ویژه‌ای بین کشورهای منطقه داشته باشد.

نوروز زاده ادامه داد: از منظر منابع انرژی، کشور ایران، رتبه نخست ذخایر گازی و رتبه چهارم ذخایر نفتی جهان را به خود اختصاص داده است که این منابع ارزشمند در کنار ویژگی‌هایی که یاد شد، جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور ما ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تدوین برنامه‌های توسعه پنج ساله، نقشه راه توسعه و زمینه‌های جذب سرمایه صنعت پتروشیمی را ترسیم کرده است که اکنون ازسوی بخش‌خصوصی سرمایه‌گذاری و اجرا می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: اکنون صنعت پتروشیمی ایران با 50 سال تجربه، حدود 72 میلیون تن ظرفیت اسمی نصب شده دارد و بیش از 26 میلیون تن محصول به ارزش حدود 14 میلیارد دلار به خارج از کشور صادر می‌کند و افزون بر این موارد، در قالب برنامه‌های توسعه‌ای، بیش از 100 طرح توسعه‌ای تعریف شده است که بیشتر آنها در حال اجرا بوده و در سال‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسند.‌

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: برخی از این طرح‌ها آماده مذاکره برای مشارکت یا سرمایه‌گذاری است که در مجموع ظرفیت جذب بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه را دارند. تنوع فرآیند و محصول در این طرح­‌ها به گونه­‌ای است که به طیف گسترده‌­ای از محصولات دست خواهیم یافت که عمده­‌ترین آنها الفین­‌ها، آمونیاک و اوره، متانول و زنجیره پایین‌دست و پلیمرها است.

نوروززاده ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای احداث طرح‌های یادشده، برنامه‌­ریزی­‌های لازم را برای ایجاد و توسعه مناطق جدید در «منطقه انرژی­‌بر پارسیان»،«قشم»،«چابهار» و «جاسک» در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت: مناطق دارای مزیت‌هایی از قبیل دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی، خوراک فراوان، زمین آماده تخصیص، وجود آب، برق، خطوط مخابراتی و زیرساخت‌های صادرات و ترانزیت کالا، معافیت‌های گمرکی برای مواد اولیه، کالا و تجهیزات وارداتی و صادراتی و معافیت‌های مالیات ارزش افزوده و مالیات بر درآمد است.

وی با بیان این‌که صنعت پتروشیمی ایران با ظرفیت تولید حدود 20 میلیون تن در سال 2005 (که شامل دوران تحریم­‌های غیرمنصفانه و یکجانبه نیز بوده است)، گفت: با تلاش و پشتکار متخصصان ایرانی و همکاری برخی از شرکت­‌های خارجی به حدود 64 میلیون تن در سال 2017 افزایش داشته است، یعنی به‌طور میانگین بیش از 18 رصد رشد سالانه را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: این موضوع شرایط ایجاد ظرفیتی بسیار قوی و فضای همکاری متقابل با سرمایه­‌گذاران و صاحبان دانش فنی خارجی را برای هم افزایی و سرعت بخشیدن به توسعه صنعت پتروشیمی در ایران فراهم آورده است.

نوروز زاده اظهار کرد: به منظور گسترش همکاری‌های دوجانبه و استفاده از مزایایی که در بالا به آنها اشاره کردم، لازم است شرکت‌های خارجی نیز از دولت‌های خود مجدانه بخواهند با بعضی بازیگران بین‌المللی که سعی در تحمیل دیدگاه‌ها و شرایط از جمله وضع تحریم‌ها و تعرفه‌های تجاری یک‌جانبه دارند (که بر خلاف قوانین تجارت آزاد بین‌المللی است) مقابله کنند تا زمینه همکاری‌های متقابل و پیشرفت‌های حاصل شده و احتمالی آینده تحت تاثیر این‌گونه تصمیم‌ها قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: تهران از تاریخ 6 تا 9 ماه مه 2018 میزبان بیست‌وسومین نمایشگاه بین­‌المللی نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی به عنوان بزرگ‌ترین رخداد نمایشگاهی خاورمیانه است، همچنین به‌منظور بهبود تعاملات بین­‌المللی فعالان صنعت پایین‌دستی پتروشیمی، دوازدهمین نمایشگاه ایران پلاست  24 تا 27 سپتامبر 2018 در محل نمایشگاه بین­‌المللی تهران برگزار خواهد ­شد که از همه شما برای حضور در این نمایشگاه‌ها دعوت می­‌کنم.

کد خبر 282396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =