۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
  • کد خبر: 282573
اسپانیا به دنبال حضور بلندمدت در بازار ایران است

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با اشاره به کارگروه مشترک انرژی ایران و اسپانیا، گفت: حضور اسپانیایی‌ها با این جدیت و پیگیری نشان می‌دهد که با اطلاع از شرایط ایران، همچنان تمایل به همکاری دارند و فکر نمی‌کنیم مشکلی برای ادامه همکاری با شرکت‌های اسپانیایی و دیگر شرکت‌های اروپایی داشته باشیم.

امیرحسین‌ زمانی‌نیا صبح امروز (دوشنبه، 17 اردیبهشت ماه) در کارگروه مشترک انرژی ایران و اسپانیا در حاشیه بیست‌و‌سومین نمایشگاه نفت ایران گفت: پیش از حضور هیئت اسپانیایی در حاشیه این رویداد بین‌المللی، چند جلسه کارشناسی با بخش بازرگانی سفارت اسپانیا در ایران داشتیم و زمینه‌های همکاری با ایران در حوزه ساخت و تامین تجهیزات را اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های اسپانیایی تجربه‌های موفقی در ایران داشته‌اند و اکنون قرارداد بزرگی را با مدیریت پشتیبانی ساخت و کالای شرکت ملی نفت ایران در تامین لوله‌های حفاری دارند و الگوی همکاری با ایران را می‌دانند، اظهار کرد: به این شرکت‌ها اعلام شده که یکی از تاکیدهای اصلی ما همکاری با شریک ایرانی و انتقال تکنولوژی در عین همکاری مشترک است و به آنها تاکید کرده‌ایم که می‌خواهیم این همکاری‌ها بلندمدت باشد و اینگونه نیست که تنها انتقال فناوری انجام شود و ما یا آنها در ادامه ارتباط را قطع کنیم.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی گفت: به طرف اسپانیایی اعلام کردیم که بازار ایران را نباید بازاری 80 میلیونی ببینند، بلکه این بازار می‌تواند کل کشورهای منطقه را در برگیرد. این شرکت‌ها هم عمدتا شرایط ایران و خواسته‌ها را می‌دانند و با همین اطلاع اعلام آمادگی کرده‌اند.

زمانی‌نیا، شرکت‌های اسپانیایی را شرکت‌های موفق به‌ویژه در حوزه پایین‌دستی و میان‌دستی اعلام کرد و گفت: اسپانیایی‌ها با چند شرکت برای تامین مالی پروژه‌های ایرانی صحبت کرده‌اند و سعی شده است شرکت‌هایی انتخاب شوند که کاملا شرایط همکاری و چالش‌های ما را بدانند.

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت همین شرکت‌ها از حدود 50 شرکت ایرانی دعوت کردیم تا در ارتباط و مذاکره با این شرکت‌ها قرار گیرند و نشستی رو در رو برای همکاری شرکت‌ها در نظر گرفتیم تا بتوانند با همتاهای خود در شرکت‌های اسپانیایی مذاکره داشته باشند و زمینه‌ای برای همکاری آینده شود.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی یادآور شد که این جلسه کمیته مشترک انرژی با اسپانیا است و پیش‌تر چهار کمیته مشترک با اتریش و یک کمیته مشترک اقتصادی با آلمان در دوره پسابرجام برگزار شده است.

زمانی‌نیا با بیان این‌که شرکت‌های اسپانیایی نگاهی بلندمدت به حضور در ایران دارند، افزود: حضور اسپانیایی‌ها با این جدیت و پیگیری برای حضور در این کارگروه نشان می‌دهد که با اطلاع از شرایط ایران، باز هم تمایل به همکاری دارند و فکر نمی‌کنیم مشکلی برای ادامه همکاری با شرکت‌های اسپانیایی و دیگر شرکت‌های اروپایی داشته باشیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری که در حاشیه نشست مشترک ایران و اسپانیا امضا شد، افزود: تشویق شرکت‌ها برای همکاری در حوزه‌های پایین و بالادستی، تامین تجهیزات همراه با انتقال دانش و فناوری‌هایی که در ایران تولید نمی‌شود، افزایش حوزه‌های IOR و EOR و همکاری در حوزههای پتروشیمی و پالایشی و تبادل دانش فنی در این تفاهم‌نامه مورد تاکید قرار گرفت. 

وی تصریح کرد: جلسه بعدی این کارگروه مشترک با درخواست و دعوت اسپانیا قرار است جولای 2019 در اسپانیا برگزار شود. البته کار متوقف نمی‌شود و بخش اقتصادی سفارت اسپانیا نشست‌های منظمی را با معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت برای اجرایی کردن این توافق خواهد داشت.

کد خبر 282573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =