ایران و اسپانیا گامی به‌سوی همکاری‌ها دوجانبه در صنعت نفت برداشتند

صورت‌جلسه همکاری (MOM) بین ایران و اسپانیا توسط حسین اسماعیلی شهمیرزادی، مدیرکل اروپا و آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت و مرسدس مونه درو، رئیس هیئت نمایندگی اسپانیا امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، این صورت‌جلسه به‌منظور تشویق شرکت‌های ایرانی و اسپانیایی برای همکاری در حوزه‌های پایین و بالادستی، تامین تجهیزات همراه با انتقال دانش و فناوری‌هایی که در ایران تولید نمی‌شود، افزایش حوزه‌های IOR و  EORهمکاری در حوزههای پتروشیمی و پالایشی و تبادل دانش فنی در حاشیه کارگروه مشترک ایران و اسپانیا امضا شد.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی در کارگروه مشترک ایران و اسپانیا، گفت: باوجود برخورداری ایران از ذخایر غنی نفت‌وگاز، میزان بهره‌برداری از منابع موجود در هر دو حوزه چندان مطلوب نیست.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون ظرفیت تولید تقریبا 4 میلیون بشکه نفت و حدود 40 میلیارد مترمکعب گاز را دارد، افزود: نرخ بهره‌برداری چندان رضایت بخشی در این حوزه‌ها نداریم.
 
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ادامه داد: پایه مهندسی و صنعتی قوی کشور و همچنین جابه‌جایی قطعات و قطعه‌برداری (Canabilization) در حوزه انرژی در چند دهه گذشته از سقوط صنعت نفت ما که می‌توانست 20 سال پیش اتفاق بیفتد؛ پیشگیری کرد و امروز شاهد حضور عزتمندانه صنایع نفت و گاز ایران در بازار جهانی هستیم.

زمانی‌نیا، نیاز به نوسازی زیرساخت‌های صنعت را زمینه خوبی برای مشارکت شرکت‌های خارجی و جذب سرمایه‌‌‌گذاران این حوزه برشمرد و گفت: از این رو نیازی جدی به همکاری شرکای خارجی مانند اسپانیا در زمینه انتقال فناوری و ارائه خدمات مدیریتی وجود دارد.

 وی با یادآوری این‌که ایران و اسپانیا در گذشته همکاری‌های گاه موفق و گاه نیمه تمامی با هم داشته‌اند، گفت: فارغ‌التحصیلان آموزش دیده و با کیفیت صنعت نفت ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه در سطحی غیرقابل مقایسه قرار دارند که می‌توانند در پروژه‌های جدید به کار گرفته شوند. 

به گزارش شانا، در ادامه این نشست مشترک تعدادی از نمایندگان موسسه تجارت و سرمایه‌گذاری اسپانیا موسوم به ایسکس (ICEX) و تعدادی از مدیران عامل و نمایندگان شرکت‌های اسپانیایی در حوزه نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی به تبادل نظر پرداختند.  
کد خبر 282583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =