افزایش 400 هزار بشکه‌ای تولید نفت با اجرای بسته‌های نگهداشت تولید

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: با اجرای طرح های نگهداشت و افزایش تولید نفت، از مجموع 30 میدان بالغ بر 400 هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه نفت کشور افزوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری امروز (دوشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری خود در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و آخرین وضع توسعه‌ای را در این شرکت تشریح کرد.

وی با اشاره به آغاز مناقصات طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت گفت: برای نمونه در شرکت نفت فلات قاره ایران، چهار پروژه مربوط به رشادت، رسالت، سیری و فروزان تعریف شده است که در قالب طرح های این بسته اجرایی خواهد شد و به بهبود وضعیت نگهداشت و افزایش تولید دراین شرکت می‌انجامد.

منوچهری با اشاره به مشخص شدن نتایج مناقصات خطوط لوله و ساخت جکت‌ها و سکوها در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: توتال منتظر تایید کارفرماست تا کار را به پیمانکارها ابلاغ کند.

استاندارد در نفت مهم است، بر استفاده از توان داخلی تاکید داریم

وی به قانون الزام 51 درصدی استفاده داخلی اشاره کرد و گفت: شرکت ملی نفت بسیار به این مهم توجه دارد.

منوچهری ادامه داد: طرح بومی سازی 10 گروه کالاهای نفتی پیشرفت قابل توجهی داشته است که این امر نوید‌دهنده ظرفیت‌سازی عمده در ساخت داخلی تجهیزات نفتی در کشور است.

وی با بیان این‌که البته ممکن است برخی شرکت‌ها گرایش به کالای خارجی داشته باشند، اما شرکت نفت با رویکرد اشتغال و توسعه توان داخلی روی این موضوع اصرار می‌ورزد، عنوان کرد: گاهی هم ممکن است با چهار سازنده داخلی دعوا داشته باشیم، چون بحث استانداردها در نفت بسیار مهم است و سختگیری‌ها باید باشد. اما در مجموع رویکرد ما مبتنی بر استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی است و این حجم حضور  و عرضه سازندگان داخلی در نمایشگاه نشان می‌دهد سازنده‌ها هم از نظر کمی و هم کیفی رشد خوبی داشته‌اند.

کار مشارکتی در خزر

منوچهری به سوالی درباره بحث توسعه در خزر هم این‌گونه پاسخ داد: کار در خزر پیچیدگی‌های خود را دارد به ویژه که عمق آب در سمت ما زیاد است و سختی کار و نیاز به سرمایهگذاری‌های عظیم باعث شده طی سال‌ها توسعه در این  بخش به نتایج مطلوب نرسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر توجه بیشتری به این بخش می‌شود و بر اساس سند همکاری که بین ایران و آذربایجان امضا شده است، بر آنیم تا به صورت مشارکتی و در  قالب مدلی بین‌المللی در خزر کارکنیم. البته شرکت‌های بین‌المللی به فعالیت در قالب قراردادهایی مانند بیع متقابل با آیپیسی در این بخش تمایلی ندارند. ان‌شاءلله در سال‌های آینده شاهد توسعه در خزر باشیم.

تداوم مذاکرات برای توسعه آزادگان

وی با اشاره به پیچیدگی های فرآیند توسعه  میدان‌ها و در نتیجه زمان‌بر بودن روند مذاکرات برای انعقاد قرارداد توسعه هر میدان، از مذاکره با سه گروه به منظور توسعه میدان آزادگان خبر داد و بر این واقعیت هم صحه گذاشت که برخی از شرکت‌های متقاضی توسعه که پیش‌تر ابراز تمایل کرده بودند، نیامدند.

این مقام مسئول درباره لایه نفتی پارس جنوبی نیز توضیح داد: این میدان میدانی پیچیده است و حساسیت های زیادی دارد و تاکید داریم شرکتی توانمند در توسعه آن فعال شود تا به تولید تجمعی مدنظر متناسب با ظرفیت های میدان دست یابیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میدان کیش نیز از تداوم مذاکرات خبر داد و گفت: این میدان نیز ظرفیت‌های زیادی دارد و تاکید بر آن است که قرارداد توسعه آن با شرکتی بین‌المللی امضا شود.

قراردادهای نفتی جدید در راه است

منوچهری با اشاره به برنامه ریزی برای امضای هفت قرارداد نفتی به ارزش 40 میلیارد دلار تا پایان مهرماه امسال، گفت: این برنامه‌ریزی با فرض به تاخیر انداختن حضور شرکت‌های غربی صورت گرفته است و در صورتی که حضور پررنگ این شرکت ها را شاهد باشیم، قراردادهای بیشتری را نیز می‌توانیم به مرحله انعقاد برسانیم.

وی در پاسخ به  سوالی درباره ویژگی‌های شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی که از سوی شرکت‌های خارجی به عنوان شریک ایرانی انتخاب شده‌اند نیز این نکته را یادآور شد: شرکت ملی نفت ایران در این فرآیند هیچ دخالتی ندارد.

کد خبر 282596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =