آخرین وضع پیشرفت طرح توسعه میدان آذر تشریح شد

مجری طرح توسعه میدان نفتی آذر، آخرین وضع پیشرفت این میدان را تشریح کرد و یادآور شد که تولید این میدان تا پایان امسال به حدود 65 هزار بشکه می رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، کیوان یاراحمدی، مجری طرح توسعه میدان نفتی آذر، در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت در جمع خبرنگاران با اعلام پیشرفت 80 درصدی کل پروژه گفت: با احتساب 30 هزار بشکه تولید زودهنگام از تاسیسات موقت انتظار داریم تولید این میدان تا پایان امسال به روزانه 60 هزار بشکه برسد. سپس با راه‌اندازی ردیف دوم تاسیسات نفتی به تولید پایدار روزانه 65 هزار بشکه از طریق تاسیسات دائمی می‌رسیم.

 وی با اعلام تکمیل حفاری 13 حلقه چاه تاکنون، گفت: هم‌اکنون چهار دستگاه حفاری روی دو چاه فعال هستند، طبق برنامه‌ریزی یک چاه دیگر هم باقی می‌ماند و انتظار داریم تا پاییز امسال کار 18 حلقه چاه تمام شود.

 یاراحمدی پیشرفت اجرایی برای تاسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی را حدود 80 درصد اعلام کرد و گفت: کل کالاها سفارش‌گذاری و عمده سفارش‌ها وارد کشور شده است، همچنین یک - دو مورد از سفارش‌ها ساخته و آماده حمل به ایران است.

 وی با بیان این‌که تولید زودهنگام میدان آذر به واحد بهره‌برداری دهلران در فاصله 130 کیلومتری از میدان منتقل می‌شود، افزود: این خط لوله در تولید نهایی با اضافه شدن 70 کیلومتر، تولید نفت میدان آذر را به واحد بهره‌برداری چشمه‌خوش منتقل می‌کند.

مجری طرح توسعه میدان نفتی آذر با اشاره به پیشرفت بخش خطوط لوله این پروژه تا پایان تیرماه امسال، گفت: 200 کیلومتر خط لوله 16 اینچ نفت و 130 کیلومتر خط لوله گاز در حال اجراست که البته 130 کیلومتر خط لوله در زمان تولید زودهنگام پیش‌تر انجام شده است.

وی گفت: عمده فعالیت باقیمانده پروژه به تکمیل واحد فرآورشی میدان برمی‌گردد که هم‌اکنون 58 درصد پیشرفت دارد و از مجموع 160 سفارش خرید این بخش 150 سفارش خرید واگذار شده و باید بر عملکرد سازندگان و تحویل تعهدها در موعد مقرر نظارت کنیم.

 یاراحمدی با تاکید بر این‌که ردیف نخست تاسیسات در پایان امسال و ردیف دوم در نیمه نخست سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: گازهای همراه نفت آذر از ابتدا برای تامین بخشی از خوراک 3100 NGL دهلران پیش‌بینی شده، اما این پروژه از برنامه زمان‌بندی خود عقب است و فعلا اولویت ما تکمیل بخش نفتی است، سپس تکمیل بخش گازی را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: برنامه این است که پس از پایان بخش نفت، بخش گاز را اجرایی کنیم و در آن زمان در عمل فاز نخست توسعه میدان آذر تمام می‌شود.

یاراحمدی با اعلام این‌که توسعه فاز دوم میدان آذر در اولویت شرکت نفت است، یادآور شد: تاکنون چندین شرکت مذاکراتی را آغاز کرده‌اند و امیدوارم هرچه زودتر در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی قرارداد توسعه فاز دوم به سرانجام برسد.

وی تاکید کرد که در قالب قرارداد بیع متقابل میدان آذر پیش‌بینی هزینه داشتیم و بر این اساس، حدود 130 میلیون یورو کمتر از برآورد سقف اعتبار هزینه شد و همین سقف را تاکنون رعایت کرده‌ایم و این موضوع به تایید کمیته مدیریت مشترک طرح هم رسیده است، همچنین براساس قرارداد بیع متقابل باید سهم 51 درصدی برای طرف ایرانی حفظ شود و با توجه به این‌که مجموعه پیمانکار اصلی و همه پیمانکاران فرعی ایرانی هستند و همه کالاها تا حد امکان ساخت داخل بوده، حدود 15 درصد از این حد نصاب بالاتر بوده‌ایم.

کد خبر 282618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =