خط لوله پنجم سراسری انتقال گاز تغییر کاربری داد

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: با هدف انتقال گاز شیرین عسلویه جهت تامین گاز کریدور غرب کشور، خط پنجم سراسری از انتقال گاز ترش به گاز شیرین تغییر کاربری داد.

مهدی جمشیدی دانا در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت درباره تغییر کاربری خط پنجم سراسری به خبرنگار شانا گفت: براساس برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز، مقرر شده بود تا مقدار تولید گاز با بهره‌مندی از فازهای جدید پارس‌جنوبی از ابتدای سال 96 افزایش پیدا کند، بنابراین باید برنامه‌ریزی جدیدی انجام می‌شد تا گاز شیرین بیشتری از عسلویه به سوی شمال کشور منتقل شود.

وی با بیان اینکه تمام ظرفیت کریدورهای خطوط دوم، سوم، چهارم و هشتم جهت انتقال گاز عسلویه به کار گرفته شده و امکان انتقال گاز بیشتر فراهم نبود، اظهار کرد: انتقال گاز شیرین بیشتر، باید با استفاده از خط ششم سراسری انجام می‌شد، بنابراین مسیر خط ششم از اهواز به سوی کوهدشت و بیستون برای تامین گاز کریدور جنوب‌غرب و شمال‌غرب درنظر گرفته شد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز درباره راه‌اندازی بخش مورد نیاز از خط ششم سراسری اظهار کرد: فاصله عسلویه تا کوهدشت در ابتدای فصل زمستان پارسال، تزریق گاز شد و تاثیر بسیار خوبی در افزایش حجم انتقال گاز شیرین داشت، اما این خط به تنهایی برای انتقال گاز مورد نظر کافی نبود و روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین دیگر نیز باید در کنار خط ششم منتقل می‌شد.

جمشیدی دانا، خط پنجم سراسری را مناسب‌ترین گزینه برای نیل به این مقصود عنوان کرد و ادامه داد: رسالت اصلی خط پنجم سراسری انتقال گاز ترش از عسلویه بود، اما برای انتقال گاز شیرین تصمیم گرفتیم با ارتباط خط لوله، بین دو خط پنجم و ششم در عسلویه و اهواز، این دو خط را به صورت موازی استفاده کنیم.

وی از تغییر کاربری 400 کیلومتر از خط پنجم سراسری خبر داد و اظهار کرد: با تغییر کاربری خط پنجم، گاز شیرین را از عسلویه تا اهواز منتقل کرده و از اهواز با استفاده از خط ششم سراسری به سوی غرب کشور منتقل می‌کنیم که سبب تضمین و تامین پایدار گاز کریدور غرب و صادرات گاز به عراق می‌شود.

به گزارش شانا، در راستای طرح توسعه فازهای 6، 7 و 8 میدان گازی پارس جنوبی، طرح خط انتقال گاز پنجم سراسری با هدف  انتقال حدود 3 هزار و 700 میلیون فوت مکعب گاز ترش در روز، از پالایشگاه عسلویه جهت تزریق به میدان‌های نفتی آغاجاری  در نظر گرفته شد. بر این اساس، احداث یک خط انتقال گاز به قطر 56 اینچ از خروجی پالایشگاه گاز عسلویه (فازهای 6، 7 و 8 ) شروع شد و با طول تقریبی 504 کیلومتر تا آغاجاری ادامه یافت که تاکنون نیز وظیفه انتقال گاز ترش را بر عهده داشته و اکنون 400 کیلومتر از طول این خط به گاز شیرین تغییر کاربری داده است.

کد خبر 282639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =