وزارت نفت مصمم است، دولت موظف است

رئیس جمهوری با اشاره به طرح‌های وزارت نفت در بهره‌مندی از توان سازندگان، شرکت‌های اکتشاف و تولید و شرکت‌های دانش بنیان داخلی گفت: وزارت نفت در به‌کارگیری توانمندی‌های داخلی مصمم است و دولت هم موظف است فضای کسب‌وکار مناسب را برای صنعت عظیم نفت فراهم کند.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی صبح امروز (سه‌شنبه، 18 اردیبهشت‌ماه) پس از بازدید از بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در جمع نمایندگان شرکت‌های سازنده تجهیزات، شرکت‌های اکتشاف و تولید و دانشگاه‌های طرف قرارداد نفت و همچنین مدیران ارشد وزارت نفت حضور یافت.

وی در این نشست با بیان اینکه صنعت نفت به طور کلی چه در بالادستی و چه در پایین دستی در مجموع یک صنعت کاملا راهبردی است، یادآور شد: نفت هیچ وقت مسئله صرفا اقتصادی نبوده است. صنعت نفت در درجه اول مساله سیاسی بوده و بعد مسائل اقتصادی و اجتماعی را هم در برگرفته است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه صنایع دیگر هم ارزشمند هستند، اما جایگاه نفت ویژه است و از نظر تاثیرگذاری در زندگی مردم هم نقش بسزایی دارد، گفت: در جامعه ما نان هم وابسته به انرژی است، به طوری که اگر گاز دچار مشکل شود، نانوایی‌ها هم با مشکل مواجه می‌شوند.

وی عملکرد صنعت نفت را برای قدرت ملی، امنیت و دیپلماسی کشور حائز اهمیت برشمرد و گفت: از آنچه امروز در زمینه همکاری شرکت‌های اکتشاف و تولید و سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان با وزارت نفت دیدم بسیار خرسندم. برقراری رابطه درست بین شرکت‌ها و دولت بسیار مهم است.

با هم درست حرف بزنیم

روحانی تاکید کرد: باید به هم کمک کنیم؛ باید با هم دقیق صحبت کنیم؛ راست بگوییم و با هم درست حرف بزنیم.

وی با بیان این‌که تکنولوژی و ساخت برای صنعت  نفت بسیار مهم است و این کار باید دقیق انجام شود، ادامه داد: در زمان جنگ یک نفر چیزی درست کرده بود که ماه‌ها معطل بودیم تکمیل شود و می‌گفتند اگر تکمیل شود روند جنگ تغییر می کند. همه منتظر این اختراع بودند، اما وقتی آزمایش شروع شد مخترع طرح نخستین کسی بود که فرار کرد. در صنعت نفت هم بحث جان افراد و همچنین سرمایه عظیم ملی مطرح است و دقت در ارائه خدمات و فناوری‌ها بسیار اهمیت دارد.

روحانی با تاکید بر این که نمی‌خواهم بگویم به فناوری داخلی اعتماد نکنیم یا ریسک نکنیم، خاطرنشان کرد: اما باید در نظر داشته باشیم در جاهایی که سرمایه کوچکی متمرکز است، پذیرفتن ریسک قابل قبول‌تر است. بنابراین استفاده از تجربیات و دانش و فناوری روز دنیا و سرانجام رسیدن به استقلال کامل راهی میانبر و درست است که اتفاقا در دستور کار وزارت نفت هم قرار دارد.

وی ادامه داد: در جاهایی که تجربه داریم، خودمان کار را پیش می‌بریم، اما در جاهای حساس باید با شرکت‌های قابل اعتماد و قابل اتکای با‌تجربه کار را شروع کنیم که این شاید راه میانبری باشد تا سریعتر به نتیجه برسیم.

رئیس جمهوری در عین حال خاطرنشان کرد: باید به شرکت‌های داخلی اعتماد کرد و دولت و دستگاه‌های اجرایی مکلفند هر کجا ببینند ساخت داخلی مطمئن ایجاد شده، خرید خارجی را متوقف کنند.

تحریم یا غیرتحریم؛ توان داخل در اولویت است

وی با بیان این‌که وزارت نفت در استفاده از توان و امکانات داخلی مصمم است، بر این موضوع تاکید کرد: اینکه برخی می‌گویند تحریم نعمت است و به واسطه تحریم از توانمندی‌های داخلی بیشتر استفاده می‌کنیم، نباید فقط اینگونه باشد. رابطه صمیمانه ما با شرکت‌های داخلی نعمت است باید این رابطه همیشه باشد نه این‌که بگوییم چون تحریم شدیم مجبوریم برویم در داخل کار کنیم. با تحریم یا بدون تحریم باید به سمتی برویم که توانمندی‌های داخلی کشور به کار گرفته شود.  

وی همکاری در ساخت لوله‌های بدون درز (CRA) را که از سوی وزارت نفت دنبال می‌شود، یا توان ایجاد شده در کشور در ساخت سکوهای دریایی یا توسعه فازهای پارس جنوبی یا ساخت کمپرسورها در قدرت‌های قابل قبول یا کار در زمینه تاسیسات سرچاهی یا مته‌های حفاری و ... را بسیار حائز اهمیت و ارزشمند برشمرد و گفت: اینجاست که در کنار فواید اقتصادی و اشتغال‌زایی که هر دو مهم است، غرور و نشاط و امید ملی برای کشور به ارمغان می‌آید.  

رئیس جمهوری گفت: ملت ما باید امیدوار به آینده باشد و با نشاط کار کند. شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌هایی که خوداتکایی برای کشور می‌آفرینند ارزشمند هستند، چراکه سرمایه عظیم غرور ملی و امید را برای مردم به همراه می‌آورند. 

 رئیس جمهوری بر ضرورت نگهداشت و افزایش تولید نفت تاکید کرد و افزود: بهره‌وری و مدیریت صحیح و اصولی نیز باید مدنظر قرار گیرد. برنامه‌ریزی و مدیریت درست از هر تکنولوژی و قدرت نرمی ارزشمندتر است. 

وی امتیازات ویژه صنعت نفت را اعتبار این صنعت برای جذب سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: شرکت ملی  نفت یا شرکت ملی گاز می‌توانند با امضا و اعتبار و متکی به خود نسبت به جذب سرمایه اقدام کنند و این مزیت صنعت نفت است. 

رویکرد دولت از ابتدا مبتنی بر تعامل سازنده با دنیا بوده است؛ بر همین قرار می‌مانیم 

وی یادآور شد: کمک بزرگی که دولت باید به صنعت نفت کند، شاید در ظاهر تسهیلات مالی باشد یا این‌که جنس تولیدی صنعت را بخرد، اما از آن مهمتر این است که دولت فضای مناسبی برای کار و فعالیت صنعتگران نفت فراهم کند. اگر روابط ما با همسایگان روابط خوبی نباشد و اگر روابط ما با دنیا روابط حساب شده‌ای نباشد، با پول و فناوری می‌خواهیم چه کار کنیم. 

روحانی با بیان این‌که دولت باید فضای مناسب برای کار و سرمایه‌گذاری را در داخل و خارج از کشور فراهم کند، ادامه داد: این دولت از ابتدا رویکرد تعامل سازنده با دنیا را به منظور دستیابی به شرایط برد-برد مدنظر داشته است. ممکن است شرایط استثنایی نیز گاهی پیش آید و مثلا آدم خاصی در جایی از دنیا روی کار بیاید و شرایط خاصی حاکم شود، اما این مقاطع گذراست و تمام می‌شود و از مشکلات عبور می‌کنیم.

همکاری مشترک  با آذربایجان در خزر 

رئیس جمهوری به همکاری مشترک با آذربایجان در خزر اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار با یک کشور همسایه می‌خواهیم در یک مخزن دریایی کار مشترک انجام دهیم و ممکن است در آینده چنین توافقی با ترکمنستان هم داشته باشیم. ما منابع مشترک زیادی داریم. 

وی با تاکید بر این‌که باید در غرب کارون و پارس جنوبی تلاش‌ها با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند، عنوان کرد: امیدوارم در دولت دوازدهم پارس جنوبی را تکمیل کنیم و به سرانجام برسانیم و قدم بعدی رسیدن به تولید پایدار در این میدان است. 

روحانی بر اهمیت پروژه توسعه منطقه جاسک، اهمیت توجه به مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت و اهمیت تامین منابع مالی در این صنعت تاکید کرد.

وی پروژه‌های پایین‌دستی نفت را نیز بسیار حائز اهمیت برشمرد و به توسعه گازرسانی در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: این اقدام ارزشمند هم از نظر حفظ محیط زیست و هم از نظر بهبود رفاه مردم اهمیت دارد و امیدواریم همانطور که در دستور کار وزارت نفت است، شاهد گازرسانی به 5 هزار روستای دیگر باشیم. 

صدها رفراندوم برگزار کنیم، باز آزادی و استقلال رأی می آورد

رئیس جمهوری در پایان اذعان داشت: به نظر من اگر صدها بار هم رفراندوم بگذاریم، باز هم مردم بیش از 98.2 درصد به استقلال رأی می‌دهند؛ کسی به وابستگی رأی نمی دهد. اگر صد بار رفراندوم بگذاریم، مردم باز هم به آزادی رأی می دهند؛ مردم به مردمسالاری رأی می‌دهند؛ مردم به دیکتاتوری رأی نمی‌دهند. بین اسلام و غیراسلام، مردم به اسلام رأی می‌دهند.  

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها همه موقت است؛ آنچه می ماند اراده ملت است. ملت ایران با اراده‌اش به حرکت در مسیر استقلال و آزادی ادامه می‌دهد.

 

 

کد خبر 282641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =