مدیرعامل شرکت ملی گاز: روزانه به ۱۰ روستا گازرسانی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به برنامه این شرکت برای تکمیل توسعه شبکه گازرسانی به روستاها گفت: براساس برنامه تدوین شده، امسال بنا داریم هر روز به ۱۰ روستا گازرسانی کنیم به نحوی که سال آینده گازرسانی به همه روستاهای ایران پایان یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ظهر امروز (سهشنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ ماه) در حاشیه سومین روز از بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح چند پروژه گازرسانی در استان خراسان رضوی با حضور رئیس جمهوری گفت:‌ همچنین در بازدید امروز آقای دکتر روحانی، رئیس جمهوری، از غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی نفت، گزارشی از نحوه خدمات ارائه شده در بخش گاز ارائه شد.

وی یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت ملی گاز ایران را تبدیل این شرکت به یک شرکت بزرگ دانست و افزود: هم‌اکنون با گسترش شبکه گازرسانی به بخش خانگی، صنعتی و تولیدی، فعالیت‌های اقتصادی کشور منوط به پایداری گاز طبیعی در کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: از جمله وظایف مهم شرکت ملی گاز ایران تامین گاز پایدار است، زیرا اطمینان به مردم به لحاظ مصرف گاز خانگی، اطمینان به صنعتگران برای توسعه کشور، اطمینان به مشتریان خارج از کشور برای صادرات گاز ایران و اطمینان به دولت به لحاظ تامین منابع ارزی، منابع مالی، مالیات و هدفمندی یارانه‌ها از وظایف ماست.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه های شرکت ملی گاز ایران را تکمیل توسعه شبکه گازرسانی به روستاها تا ۲ سال آینده اعلام کرد و افزود: شعار امسال ما این است که هر روز ۱۰ روستا را به شبکه گاز متصل کنیم تا به جایی برسیم که سال آینده گازرسانی به شبکه‌های روستایی که بالغ بر 3 هزار و ۵۰۰ روستا می شود، به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد:‌ البته گازرسانی به روستاهای باقیمانده سخت‌تر و مسیرهای گازرسانی طولانی‌تر است، بنابراین پس از ازرشیابی طرح‌ها و این که آیا گازرسانی به این مناطق برای کشور توجیه اقتصادی دارد به گازرسانی می‌پردازیم، در غیر این صورت از روش‌های دیگری مانند ال پی جی یا ال ن جی و دیگر روش‌ها، گاز طبیعی را در اختیار روستاهای مورد نظر قرار خواهیم داد.

پایداری گاز در کل کشور

عراقی با بیان این که یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که در شرکت ملی گاز ایران باید انجام دهیم پایداری گاز در کل کشور است، تصریح کرد: براین اساس یکی از اهداف ما این است که همه زیرمجموعه‌های شرکت ملی گاز ایران به تولید گاز طبیعی با محوریت امنیت عرضه و حفظ محیط زیست از طریق تولید گاز پایدار، ایمن و پاک اقدام کنند.

وی با اشاره به این‌که تدوین و پیاده‌سازی طرح جامع انرژی کشور با محوریت گاز در افق ۱۴۰۴ از جمله زیرشاخه‌های پایداری گاز در کشور است، خاطرنشان کرد:‌ براین اساس قرار نیست همه نقاط ایران به شبکه گازطبیعی وصل شوند، امکان دارد در برخی از نقاط انتقال گاز از طریق خط لوله صرفه اقتصادی نداشته باشد و بخواهیم از روش‌های دیگری گاز را در اختیار بخش‌های مختلف قرار دهیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز، گذر از کمیت به کیفیت را از دیگر اهداف کلان این شرکت برشمرد و گفت: هم‌اکنون با توجه به این موضوع، حداکثر استفاده را زیرساخت‌های شبکه گازی داریم و با توجه به این که توسعه گازرسانی در بخش‌های مختلف انجام شده است و گاز پایدار در اختیار بخش‌های مختلف قرار می‌گیرد، از این پس به کیفیت ارائه خدمات توجه می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه شرکت ملی گاز ایران تحت عنوان «افزایش تاب‌آوری شبکه انتقال گاز کشور» ادامه داد: با توجه به گستردگی شبکه انتقال گاز، در حال حاضر پالایشگاه‌های گاز ایران با همه توان در حال فعالیت هستند، اجرای این برنامه باعث می‌شود تا پایداری انتقال گاز و گازرسانی همواره در سطح مطلوبی قرار داشته باشد.

صرفه‌جویی گاز یعنی صادرات بیشتر گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مدیریت مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی را از دیگر برنامه‌های مهم شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد و ادامه داد:‌ با توجه به اهمیت این موضوع، همه مردم، دولت و مجلس باید روی این مساله وقت بگذارند و از ابزار قیمت برای رسیدن به این هدف استفاده کنیم.

وی ادامه داد: چنانچه بتوانیم در مصرف گاز صرفه‌جویی بیشتری کنیم به این معناست که می توانیم حجم بیشتری از گاز را صادر و ازر بیشتری وارد کشور کنیم.

عراقی مدیریت کربن، استانداردسازی  سامانه HSE در شرکت گاز  به نحوی که این شرکت در این بخش الگوی دیگر شرکت‌ها شود را از دیگر اهداف این شرکت اعلام کرد و افزود: البته با توجه به حساسیت کار در شبکه انتقال گاز و پالایشگاه‌ها، توجه به بهداشت، ایمنی و محیط زیست همواره در اولویت برنامه‌‌ریزی‌ها شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.

معاون وزیر نفت همچنین برند شدن شرکت ملی گاز ایران در دنیا را از دیگر اهداف مهم این شرکت اعلام کرد.

مشارکت در افزایش قدرت سیاسی و منطقه‌ای ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که صادرات گاز ایران منجر به مشارکت ایران در افزایش قدرت سیاسی، اقتصادی ایران در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود، تصریح کرد:‌ با توجه به این که ایران نخستین کشور دارنده منابع گازی دنیاست، می‌تواند با استفاده از این مزیت اقتصادی خود، نقش مهمی در تجارت بین المللی گاز ایفا کند.

وی گفت: طبیعی است پس از این که توانستیم امنیت انرژی را در کشور برقرار کنیم می‌توانیم با استفاده از این مزیت نسبی خود، در منطقه به نقش‌آفرینی بپردازیم. به‌نحوی که هم اکنون گاز طبیعی ایران به بغداد صادر می‌شود و به‌زودی هم صادرات گاز به بصره آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: البته جدای از این‌ها، به کشورهای منطقه نیز ال پی جی از طریق کامیون‌ها و کشتی‌های مخصوص حمل گاز مایع صادرات انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: برای نمونه در پاسخ به این ابهام که دلیل پیشنهاد ایران برای سوآپ گاز ترکمنستان به پاکستان چیست، باید بگویم که ما هرچقدر که بتوانیم بیشتر خودمان را در تجارت جهانی گاز درگیر کنیم از نظر توان سیاسی و اقتصادی به نفع کشور است. ضمن این که کاملا طبیعی است که ما باید گاز را ارزان تر بخریم و گران‌تر بفروشیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد:‌ عقل سلیم حکم می‌کند که با کشورهای همسایه همکاری داشته و در بازارهای مشترک گاز حضور داشته باشیم.

کد خبر 282663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =