نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشکل بودجه شرکت گاز را حل می‌کنند

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: حذف آبونمان از بودجه شرکت ملی گاز، مشکلی است که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی حل می‌شود و شرکت ملی گاز هرگز در ارائه خدمات مطلوب به مردم توقف نمی‌کند.

حمیدرضا عراقی، امروز (سه‌شنبه، 18 اردیبهشت‌ماه)  در نشست خبری در حاشیه بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر حذف بودجه هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز و راهکارهای این شرکت برای جبران آن، توضیح داد: برای ما تابلوی محدودیت می‌گذارند، ما این تابلو را می‌بینیم، اما هرگز به آن توجه نمی‌کنیم، بنابراین در مورد ابطال آبونمان و حذف بودجه یک هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز نیز به دنبال راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل و تداوم نگهداشت شبکه گازرسانی کشور هستیم.

وی افزود: ما به دنبال ایجاد منابعی برای ادامه سرویسدهی مطلوب به مردم و مشترکان هستیم، بودجه تامین شده از طریق آبونمان تنها برای ارائه خدمات به مردم استفاده می‌شد، اما اکنون این رقم باید جبران شود و شرکت ملی گاز نیز هر طور شده به مردم سرویس مطلوب را ارائه خواهد داد.

عراقی درباره تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکل بودجه شرکت ملی گاز اظهار کرد: من شک ندارم که مجلس شورای اسلامی این موضوع را حل می‌کند. به هر حال عقلایی در مجلس شورای اسلامی هستند که اهمیت موضوع بودجه شرکت ملی گاز را درک می کنند.

معاون وزیر نفت در امور گاز با تاکید بر اینکه تامین بودجه هزار میلیارد تومانی تنها برعهده مردم نیست، تصریح کرد: در قبوض گاز برای مردم تنها 3 هزار تومان در ماه به عنوان هزینه آبونمان در نظر گرفته می‌شد، اما مردم نه تنها عهده‌دار تامین این بودجه هزار میلیارد تومانی نبودند و تنها 25 درصد از این بودجه از طریق قبوض گاز مردمی تامین می‌شد، اما 75 درصد از سهم بودجه آبونمان از طریق دریافت این مبلغ از صنایع و پتروشیمی‌ها بود که متاسفانه قطع شده است، بنابراین سهم صنایع نسبت به سهم مردم بسیار بیشتر بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز، موضوع آبونمان را یک مبحث حقوقی خواند و اظهار کرد: دریافت یا ابطال آبونمان، یک استنباط حقوقی است و دیوان عدالت اداری تصمیم به قطع و ابطال آن گرفت. ما هم به تبعیت از قانون این بند را از قبوض گاز حذف کردیم، اما به دنبال وصل آن هستیم.

صادرات ال ان جی، راهبرد شرکت ملی گاز خواهد بود

صادرات گاز ایران از دیگر محورهای پرسش خبرنگاران بود که عراقی در این باره توضیح داد: برای هر فاز یا هر 2 فاز پارس جنوبی برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌شود تا گاز تولیدی به شبکه انتقال گاز کشور تزریق شود تا هم به مصرف داخلی برسد و هم به کشورهای طرف قرارداد صادر شود، بر اساس چشم‌انداز شرکت ملی گاز در برنامه ششم توسعه، موظف به صادرات روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز خواهیم بود که به همراه نیاز 800 میلیون مترمکعبی گاز کشور، به رقم یک میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید.

عراقی اولویت بازار صادراتی گاز ایران را کشورهای همسایه عنوان کرد و  ادامه داد: برای صادرات گاز ایران هم حوزه گاز طبیعی و هم ال ان جی و فرآورده‌های گازی مطرح است که باید جزو راهبردهای ما باشد. امیدواریم در آینده مسئولیت تبدیل گاز طبیعی به ال ان جی بر عهده شرکت ملی گاز گذاشته شود و ما در حوزه ال‌ان‌جی نیز فعال شویم و بتوانیم ارتباط مطلوبی با سرمایه‌گذاران به‌ویژه در منطقه چابهار داشته باشیم، اکنون روزانه 3 تا 5 میلیون تن ال‌پی‌جی صادر می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز، قرارداد عمان را از جدیدترین قراردادهای حوزه گاز اعلام کرد که از سوی وزیر نفت پیگیری می‌شود.

همکاری‌های بینالمللی بر روند صادرات گاز ایران موثر است

وی درباره اطمینان شرکت ملی گاز از محقق شدن صادرات روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز در برنامه ششم توسعه توضیح داد: بر اساس برنامه ششم توسعه فرض را بر این گذاشته‌ایم که با تکیه بر عوامل موثر مانند تعاملات بینالمللی به این هدف دست یابیم، تعاملات بینالمللی از مهم ترین عواملی هستند که بر روند قراردادهای صادرات گاز تاثیر می گذارند، به عنوان مثال زمانی که در حال مذکره با کویت برای صادرات گاز از طریق بصره یا به صورت مستقیم بودیم جریان بالارفتن از دیوار سفارت پیش آمد و این اتفاق تمامی مذاکرات ما را تحت تاثیر قرار داد و از بین برد.

معاون وزیر نفت در امور گاز، خط ششم  و خط نهم سراسری را از مهم‌ترین عوامل رشد صادرات گاز ایران در بازارهای ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای جنوبی ایران خواند و گفت: رشد صادرات گاز ایران مستلزم فراهم شدن بسترها و توافق بر سر قیمت گاز است که مباحث بین‌المللی در آن دخیل هستند.

عراقی در پاسخ به  پرسشی مبنی بر حجم گاز صادراتی ایران توضیح داد:  هم اکنون روزانه به‌طور میانگین 30 میلیون مترمکعب گاز به  ترکیه صادر می‌شود که گاهی کمتر و گاهی بیشتر است، صادرات گاز به بغداد نیز طبق قرارداد جریان دارد که در سال نخست روزانه 7 میلیون مترمکعب، در سال دوم 12 میلیون و پس از آن روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز به بغداد صادر می‌شود، متوسط صادرات گاز به بغداد نیز روزانه  10 میلیون مترمکعب است.

وی با بیان این‌که زمینه صادرات گاز به بصره آماده است، گفت: پیش بینی می‌کنیم در نیمه نخست امسال صادرات گاز به بصره اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه میانگین صادرات گاز به ارمنستان یک میلیون مترمکعب در روز است که در ازای آن برق دریافت می‌کنیم، اظهار کرد: ارمنستانی‌ها در روزهای اخیر درخواست گاز بیشتری داشتند، بنابراین میزان صادرات گاز روزانه به ارمنستان را بیشتر کردیم.

وی در ادامه با اشاره به دو نوع صادرات گاز به آذربایجان ادامه داد: در بخش اول حدود یک میلیون مترمکعب گاز از آذربایجان به نخجوان  سوآپ می‌کنیم و در نوع دوم، یک شرکت ایرانی در ترکمنستان گاز را خریداری کرده و در آذربایجان به میزان 6 میلیون مترمکعب در روز می‌فروشد.

ورود گاز به بورس انرژی نیازمند واقعی شدن قیمت گاز است

عراقی، پرسشی مبنی بر ورود گاز به بازار بورس انرژی را این گونه پاسخ داد: گاز برای ورود به بازار بورس انرژی، نیازمند فراهم شدن مقدماتی است که مهم ترین آن موضوع رگولاتوری (تنظیم، مدیریت و اصلاح) است. اکنون هیچ مصرف کننده‌ای در کشور گاز را بدون یارانه دریافت نمی‌کند در حالی که برای ورود گاز به بورس انرژی باید قیمت واقعی گاز مشخص شود.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت نفت درباره مدیریت گاز را صرفه‌جویی در سوزاندن گاز مشعل‌ها و مدیریت آن برای حفظ محیط زیست خواند و ادامه داد: مراکزی که سوخت گاز مشعل (فلر) را مدیریت کنند می‌توانند این میزان گاز را به شرکت ملی گاز تحویل دهند و همان میزان را در محل مورد نیازشان تحویل بگیرند. تا زمانی که گاز دولتی است شرکت گاز نیز موظف به انتقال  و تحویل آن در مبادی مورد تایید دولت است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، خصوصی‌سازی، برون‌سپاری و رگولاتوری از جمله عوامل موثر در تعیین قیمت واقعی گاز است.

پارسال 212 میلیارد مترمکعب گاز از شرکت ملی نفت تحویل گرفتیم

میزان تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور از دیگر موضوعات پرسش‌های خبرنگاران بود. مدیرعامل شرکت ملی گاز حجم گاز تحویل گرفته شده از شرکت ملی نفت در سال 96 را 212 میلیارد مترمکعب اعلام کرد که از این میزان 203 میلیارد مترمکعب، فرآورش شده و به دست مصرف کننده رسیده است و ما‌به‌التفاوت آن به سایر محصولات و فرآورده‌های گازی شده تبدیل است.

وی میزان گازرسانی به بخش نیروگاهی در سال 96 را حدود 67 میلیارد مترمکعب اعلام  و اظهار امیدواری کرد که این رقم امسال از مرز 70 میلیارد مترمکعب عبور کند تا میزان وابستگی کمتر از 10 درصد کنونی نیروگاهها به سوخت مایع نیز کاهش یابد، همچنین میزان گازرسانی به بخش صنایع و پتروشیمی‌ها در سال 96 حدود 50 میلیارد مترمکعب و گازرسانی به بخش خانگی و تجاری حدود 51 میلیارد مترمکعب و سهم سبد صادراتی گاز ایران در سال گذشته 12 میلیارد مترمکعب بوده است.

نهایی شدن اساسنامه شرکت ملی گاز، پرسشی بود که با این پاسخ از جانب عراقی تبیین شد: اکنون تعداد زیادی از بندهای اساسنامه شرکت ملی گاز در مجلس شورای اسلامی جمع بندی شده و چند موضوع نیز باقی مانده که مربوط به وظایف مشترک میان نفت و گاز است. این مباحث نیز در مرحله نهایی هستند که پس از آن اساسنامه شرکت ملی گاز در نیمه نخست امسال قطعی خواهد شد.

مقاوم‌سازی شبکه گازرسانی در شهرهای زلزله‌خیز اولویت دارد

سعید مومنی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز  و حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز نیز که در این نشست خبری، مدیرعامل شرکت ملی گاز را همراهی می کردند، به دو پرسش دیگر خبرنگاران پاسخ دادند.

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز در پاسخ به پرسشی مبنی بر مقاوم‌سازی شبکه گازرسانی کشور توضیح داد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، عملیات مقاوم‌سازی شبکه گازرسانی کشور در سال‌های اخیر اجرایی می‌شود که مقاوم‌سازی شهرهای زلزله‌خیز در اولویت این طرح قرار دارد.

مومنی، با بیان اینکه مقاوم‌سازی شبکه گازرسانی تهران آغاز شده، ادامه داد: 11 هزار کیلومتر شبکه گاز در سطح شهر تهران گسترده شده که شامل 2 بلوک بزرگ و 15 بلوک میانی است، مقاوم سازی این شبکه در مرحله طراحی، نصب شیرها و تعمیرات به اتمام رسیده است.

وی درباره مقاوم سازی ایستگاههای تقلیل فشار گفت: مقاوم‌سازی  80 ایستگاه TBS انجام شده و سایر ایستگاهها نیز در مرحله اجرا توسط پیمانکاران هستند.

مخزن ذخیره سازی شوریجه توسعه می یابد

حسن منتظر تربتی، به ارائه توضیحاتی درباره ذخیرهسازی گاز طبیعی در کشور پرداخت و  اظهار کرد: مخازن عظیم ذخیره‌سازی کنونی کشور، 2 مخزن سراجه و شوریجه هستند که طرح توسعه مخزن شوریجه آماده شده و فراخوان بینالمللی آن در هفته های آینده اعلام خواهد شد تا توسعه این مخزن از طریق سرمایهگذاری انجام شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، گنبد نمکی کاشان را از مهم ترین مخازن ذخیره‌سازی آتی کشور برشمرد و توضیح داد: این مخزن گرچه حجم ذخیره‌سازی بالایی ندارد، اما موقعیت بسیار خوبی برای تخلیه سریع دارد، سه مخزن دیگر نیز از سوی شرکت ملی نفت به شرکت ملی گاز به‌منظور انجام مطالعات و آزمایش‌ها واگذار شده است.

کد خبر 282670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =