اقدامات حمایتی وزارت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشرو اعلام شد

معاون وزیر نفت در امورمهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به برنامه‌های حمایتی وزارت نفت در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و پیشرو در حوزه فناوری، گفت: پرداخت وام از صندوق شکوفایی و نوآوری به این شرکت‌ها و قرار گرفتن نام آنها در وندورلیست وزارت نفت از جمله موارد حمایتی بوده که تاکنون در دستور کار قرار گرفته است.

 به گزارش خبرنگار شانا، حبیبالله بیطرف در نشست خبری در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت برای انتقال فناوری در سطوح مختلف، گفت: قراردادهای مشترک شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه‌ها برای مطالعه و ازدیاد برداشت از میدان‌ها یا اجرایی شدن طرح بومی سازی 10 گروه کالاهای نفتی در جهت توسعه همین رویکرد بوده است.

وی با بیان اینکه اقدامات جهت‌دار و همه‌جانبه با تدبیر هوشمندانه وزیر نفت در جریان است و شاهد فراهم شدن شرایط برای جهشی عظیم در این بخش هستیم، گفت: اعطای گواهینامه کیفیت محصول به سه مجموعه که امروز صورت گرفت، نویدبخش بهبود کیفیت کالاهای ساخت داخل است.

به گفته وی، تعهد سازندگان و تولیدکنندگان به کیفیت پایدار می‌تواند در گسترش بازارهای داخلی و خارجی محصولات این شرکت‌ها تاثیر داشته باشد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در پاسخ به سوالی درباره آثار تحریم‌ها در انتقال فناوری و توقف عملیات اجرایی در صنعت نفت گفت: درست است که از سال 84 به بعد تا حدودی شاهد قطع همکاری‌های فناورانه با دنیا بودیم، اما از همین زمان تلاش‌های ما برای تولید فناوری‌های بومی شروع شد.

بیطرف با بیان اینکه شرایط ما در تحقق اهداف فناورانه هنوز در حد مطلوب نیست، افزود: تلاش می‌کنیم در جریان همکاری با شرکت‌های خارجی از ظرفیتهای علمی و پژوهشی آنها استفاده کنیم تا این روند شتاب بیشتری بگیرد. به عنوان نمونه وزارت نفت از سال 92 تاکنون برای هفت یا هشت دانشکده و پژوهشکده نفت و گاز سرمایه‌گذاری کرده است. در نمونه دیگر در سال 76 تعداد اعضای هیئت علمی که در رشته‌های خاص نفت بودند به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید، اما این تعداد در حال حاضر به حدود 100 نفر می‌رسد.

وی با اشاره به پیوستی که در الگوی جدید قراردادهای نفتی برای ضرورت اجرای انتقال فناوری دیده شده است، گفت: با توجه به تجربیات قبلی از شرکت‌های خارجی برای انتقال فناوری به خصوص در دوران تحریم، تلاش شده در قراردادهای جدید موضوع به‌روزرسانی اطلاعات و صنعت و انتقال فناوری در همه سطوح دیده شود، ضمن اینکه برای این موضوعات تلاش می‌شود مجموعه‌های داخلی پویایی انتخاب شوند که برای انتقال فناوری دغدغه و پیگیری‌های مضاعف داشته باشند.

وی یادآور شد که پرداخت وام از صندوق شکوفایی و نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان و قرار گرفتن این شرکت‌ها در وندورلیست وزارت نفت از جمله موارد حمایتی بوده که تاکنون در دستور کار قرار این وزارتخانه قرار گرفته است.

وی همچنین با اشاره به برنامه وزارت نفت برای انتقال نظام مدیریتی بین الملل به واحدهای بهره‌برداری از تاسیسات گفت: طبق برنامه می‌خواهیم مدیریت مجموعه‌های نفت و گاز را به شکل پایلوت به این شرکت‌ها بسپاریم. حضور این شرکت‌ها به معنی واگذاری بهره‌برداری به این شرکت‌ها نیست، بلکه مدیریت تاسیسات را در اختیار می‌گیرند تا انتقال تجربیات انجام شود. در این پروسه نیروهای قبلی در مجموعه باقی می‌مانند و نهایتا سه تا پنج نفر نیرو خارجی به یک مجموعه اضافه می‌شود.

معاون وزیر در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تاکید دارد که با اجرای این برنامه بسیاری از توقف‌های تولید ناشی از حوادث، فشارهای کاری و آسیب‌دیدگی در تاسیسات کاهش می یابد و عمر تاسیسات هم طولانی‌تر می‌شود. 

وی همچنین با اشاره به قراردادهای وزارت نفت با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در بخش بالادستی و پایین دستی، گفت: عمده این مجموعه‌ها فاز اول را که تهیه نقشه راه است انجام داده‌اند یا در دست اقدام دارند.

بیطرف در پاسخ به سوالی درباره صدور گواهینامه کیفیت محصولات صنعت نفت برای تولیدکنندگان گفت: این گواهینامه در حال حاضر در داخل کشور اعتبار دارد و به همین دلیل سازندگان برای صادرات محصولات خود دچار مشکل می‌شوند. در راستای حل این مشکل امروز تفاهم‌نامه‌ای را با یکی از مراجع بینالمللی صدور گواهینامه کیفیت (شرکت AGA -AV ایتالیا) امضا کردیم تا در نتیجه این همکاری کیفیت محصولات ارتقا یابد.

کد خبر 282691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =