افزایش 100 هزار بشکه‌ای تولید نفت 2 میدان مشترک در سال 97

مدیرعامل شرکت متن از برنامه‌ریزی این شرکت برای افزایش حدود 100 هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت در 2 میدان آذر و آزادگان جنوبی در سال 97 خبر داد و گفت: سهم آذر از این میزان افزایش تولید بیش از 30 هزار بشکه و سهم آزادگان جنوبی حدود 70 هزار بشکه است.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدنورالدین شهنازی‌زاده، امروز (سه‌شنبه، 18 اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان این مطلب افزود: به این ترتیب در پایان سال 97، تولید روزانه میدان آزادگان جنوبی به 170 هزار بشکه و تولید میدان آذر به 65 هزار بشکه می‌رسد.

 وی تولید روزانه فعلی نفت در میدان آذر و میدان‌های غرب کارون شامل میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی و یادآوران را بین ۳۳۵ تا ۳۵۰ هزار بشکه اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: با افزایش 100 هزار بشکه ای تولید نفت در میادین اذر و آزادگان جنوبی، تولید روزانه نفت از میدان‌های غرب کارون به اضافه میدان آذر تا پایان سال ۹۷ به بیش از 450 هزار بشکه خواهد رسید.

افزایش ظرفیت انتقال نفت غرب کارون به بیش از یک میلیون بشکه

شهنازی‌زاده گفت: در حال حاضر ظرفیت روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت سنگین و فوق سنگین و ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام سبک غرب کارون برای انتقال به مبادی صادراتی فراهم است. 

وی ادامه داد: در فازهای بعدی قرار است با توسعه تلمبه‌خانه غرب کارون و امیدیه و خطوط انتقال نفت، این ظرفیت به یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت متن همچنین با اشاره به اجرای برنامه‌های زیرساختی در این شرکت از جمله تامین برق مورد نیاز غرب کارون، تصریح کرد:‌ ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون که مقداری از برنامه عقب بود هم اکنون سرعت گرفته است و تا پایان تیرماه نخستین واحد گازی این نیروگاه وارد مدار می‌شود و واحد دوم گازی و واحد بخار این نیروگاه نیز تا پایان امسال وارد مدار خواهد شد.

امضای قرارداد میدان یاران در آینده نزدیک

شهنازی‌زاده همچنین به اسامی شرکت‌های ارائه دهنده نتایج مطالعات میدان‌های غرب کارون اشاره کرد و گفت: قرارداد میدان یاران به زودی امضا خواهد شد.   

وی نفت درجای میدان‌های نفتی غرب کارون را ۶۷ میلیارد بشکه اعلام و بر ضرورت سرمایه‌گذاری برای توسعه این میدان‌ها تاکید کرد و افزود: چنانچه ضریب برداشت از این میدان‌ها را ۶ درصد در نظر بگیریم با نفت خام ۵۰ دلاری، برداشت نفت از میدان‌های غرب کارون، روزانه بیش از 200 میلیارد دلار  ارزآوری برای کشور به همراه دارد. 

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با شرکت چینی برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران تصریح کرد: فاز اول توسعه این میدان در قالب قرارداد بیع متقابل با شرکت چینی ساینوپک توسعه یافت و هم اکنون مذاکرات فاز دوم با این شرکت در حال انجام است که قرار شده در قالب الحاقیه به فاز یک به صورت بیع متقابل توسعه فاز دوم نیز شروع شود.

شهنازی‌زاده با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه یکپارچه میدان آزادگان نیز ادامه داد: تا زمانی که قرارداد توسعه این میدان امضا شود افزایش تولید پلکانی از میدان آزادگان جنوبی در دستور کار قرار دارد و به محض امضای قرارداد یکپارچه میدان، هر دو میدان آزادگان جنوبی و شمالی تحویل پیمانکار خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه میدان یاران نیز تصریح کرد: مذاکره با شرکت پرشیا برای توسعه یکپارچه این میدان در جریان است و به زودی قرارداد توسعه این میدان نیز امضا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به برداشت نفت از میدان آذر نیز اظهار کرد: براساس برنامه تولید نفت از میدان آذر نیز تا پایان امسال به ۶۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید. قرار است فاز دوم این میدان براساس مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه یابد و مذاکرات قراردادی با کنسرسیوم ایرانی و خارجی در جریان است.

وی با بیان این که براساس برنامه‌ریزی انجام شده میدان‌های غرب کارون در ۲ فاز توسعه می‌یابند، گفت: در فاز نخست تولید نفت از این میدان‌ها به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز و در فاز دوم هم به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

کد خبر 282692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =