۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
  • کد خبر: 282720
حمایت از ساخت داخل راهبردی ملی است

مدیرعامل شرکت ملی‌ صنایع پتروشیمی گفت: سازندگان ایرانی برای حضور قدرتمند و موفق در بازار باید استفاده از دانش روزآمد دنیا و فناوری‌های نو استفاده کنند.

به گزارش شانا، رضا نوروززاده درباره بازدید خود از بیست وسومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهارکرد: این نمایشگاه در مقایسه با سال‌های پیش موقعیت بهتری دارد.

وی با بیان این که در بازدید از غرفه‌ها، عمده تولیدکنندگان داخلی خواهان استفاده از خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات ساخت داخل در پروژه‌های جدید بودند، با توسعه نیروی‌انسانی تحصیلکرده تعداد سازندگان کالا و تجهیزات توسعه‌یافته و امروز شاهد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار صنعت پتروشیمی هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یکی از مشکلات کشور را تحریم طی سال‌های گذشته دانست و گفت: با وجود تحریم سرعت رشد و توسعه کاهش یافت، اما با بررسی ظرفیت تولید در صنعت پتروشیمی متوجه می‌شوید که در سال ۲۰۰۵ حجم تولید حدود ۱۴ میلیون تن بود و این میزان در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۵۰ میلیون تن رسید، بدان معنا که ظرفیت خوبی برای رسیدن به توسعه با سرعت مناسب وجود دارد و در صورت نبود تحریم سرعت رشد سالانه ۱۸ درصد بیشتر می‌شد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: تنگنای تحریم سبب رشد واحد‌های تحقیقاتی شد و قطعاتی که در گذشته به راحتی وارد می‌شد در داخل تولید شد و استاندارد لازم را برای استفاده دارد.

نوروززاده درباره عمده گلایه تولیدکنندگان تجهیزات گفت: امکان جایگزینی محصولات ساخت داخل به جای تجهیزات خارجی خیلی سخت است، این در حالی است که خواست پیشین همه مسئولان استفاده از تولید داخلی است. البته ریسک کار بسیار بالاست و باید افزون بر بالا بردن قدرت ریسک‌پذیری در صنعت، بیمه کردن تجهیزات، ضمانت سپردن برای کارکرد مطلوب و سرانجام مسئولیت‌پذیری است.

نوروززاده تصریح کرد:  یکی از راه‌ها برای تسهیل فرآیند جایگزینی استفاده از ساخت داخل این است که تولیدکنندگان تجهیزات مشابه با هم همکاری کرده و با سازماندهی ساخت داخل در قالب یک دفتر مهندسی واحد با صنعت پتروشیمی قرارداد ببندند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین گفت: با معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت یک فهرست مشترک برای سازندگان تجهیزات فراهم کردیم که واردات این محصولات ممنوع شود.

وی با تاکید بر اهمیت صنعت پتروشیمی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش ادامه داد: صنعت پتروشیمی ارزش افزوده مجموعه نفت است که قابل مقایسه با فرآورده‌های نفتی دیگر نیست، البته باید به سمت صنایع «های‌تک» با ارزش افزوده بیشتر و صنایع پایین دست پتروشیمی نیز حرکت کنیم.

کد خبر 282720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =