اسکادا از مهمترین طرح‌های در حال اجرای خط‌لوله و مخابرات نفت ست

مدیر مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: اجرای طرح سامانه اسکادا به عنوان یکی از مهمترین پروژه های این شرکت تاکنون حدود 30 درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش شانا، علیرضا مقدم در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران گفت: پروژه فاز 2 مخابرات در مسیرهای مختلف از جمله مسیر سخت‌گذر مارون- اصفهان نیز  نصب و راه اندازی شده و همچنین رادیو مکس و فیبر نوری در 110 ایستگاه مخابراتی به بهره برداری رسیده است.
 
 وی گفت: پروژه های MX-1 در مرکز آبادان با 4500 شماره و در پخش بهار تهران با 1500 پورت، پیاده سازی سامانه نشت یابی مسیر تبریز، میاندوآب ، ارومیه و انشعاب مراغه، کابل گذاری فیبر نوری ری- زنجان به طول 300 کیلومتر و ری- ساری به طول 240 کیلومتر و و پروژه فاز 2 رادیو دیجیتال در 141 ایستگاه مخابراتی در مسیرهای مختلف و ... نیز از دیگر طرحهای مهم  در دست اجرای این واحد است.

 
سامانه سرپرستی و گردآوری داده یا اسکادا (SCADA: Supervisory Control And Data Acquisition) به سامانه‌های کنترل و اندازه‌گیری در مقیاس بزرگ گفته می‌شود؛ به‌طور معمول منظور از اسکادا یک سامانهٔ مرکزی است که نظارت و کنترل یک سایت یا سیستم گسترده در فواصل زیاد (در حد چند کیلومتر) را به عهده دارد.

در یک سیستم اسکادا اتاق کنترل می‌تواند بر پایهٔ داده‌های به‌دست‌آمده دستورهای لازم را صادر کند، همچنین این داده‌ها در یک سیستم ثبت اطلاعات یا سیستم مدیریت پایگاه داده ذخیره می‌شوند که معمولاً قابلیت ترسیم نمودار و تحلیل اطلاعات را هم دارد.

سیستم‌های اسکادا برای پایش یا کنترل فرآیندهای شیمیایی، حمل و نقل، سیستم‌های آب‌رسانی شهری، کنترل تولید و توزیع انرژی الکتریکی و در خطوط نفت و گاز و دیگر فرآیندهای گسترده و توزیع یافته، استفاده می‌شود.

 

  

کد خبر 282806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =