۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
  • کد خبر: 282828
طرح توسعه یاران شمالی حتی یک مهندس خارجی نداشت

مجری طرح توسعه میدان یاران شمالی با اشاره به ضرورت حمایت از توانمندی‏‌های داخلی گفت: طرح توسعه این میدان که سال 95 به بهره‎برداری رسید، حتی یک مهندس خارجی نداشت؛ تمامی مراحل طراحی، ساخت و اجرا به همت داخلی‎ها انجام شد و همه پیمانکاران اجرایی در همه سطوح ایرانی بودند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، آرش باقرزاده درباره ویژگی‌های طرح توسعه میدان یاران شمالی گفت: قرارداد این میدان به صورت بیع متقابل با یک شرکت تمام ایرانی (شرکت پرشیا) منعقد شد و شرکت پیمانکار توانست هزینه‎های قرارداد را از سقف مالی قرارداد کمتر کند که این موارد در کنار رکوردهای کاری، اجرای این قرارداد را منحصربه‌فرد کرد.

وی افزود: در پروژه‎های اینچنینی، هزینه‌ها معمولا گران‌تر از سقف قرارداد می‌شود و حتی در مرحله عقد قرارداد نیز معمولا پیمانکاران برای مبلغ بالاتر چانه‌زنی می‌کنند اما توانستیم در این قرارداد ۱۴۵ میلیون دلار صرفه‌جویی داشته باشیم.

وی عملکرد شرکت نفت و گاز پرشیا را در این قرارداد مطلوب توصیف و عنوان کرد: در ایران برای توسعه یک میدان نفتی باید با سازمان‌های زیادی ارتباط گرفت که این مسئله بروکراسی‌های اداری زیادی را می‌طلبد. شرکت پرشیا به منظور کاهش زمان پروژه حداکثر همکاری را انجام داد. به طور مثال، در این پروژه بیش از ۲۰۰ مناقصه برگزار شد که برای هرکدام از لحاظ قانونی ۱۴ روز زمان لازم است، اما با ایجاد گروه مستقل فنی با همکاری پیمانکار بسیاری از مناقصات در ۴ روز انجام می‌شد. در واقع همیشه پیمانکار و کارفرما مجزا عمل می‌کنند، اما در این طرح با مزیت ایرانی بودن پیمانکار توانستیم به یک تیم تبدیل شویم و این تیم مشترک فارغ از روحیه پیمانکار و کارفرما با هدف مشترک تولید نفت، کار را پیش برد.

استفاده حداکثری از نیروهای بومی

وی گفت: روزانه ۲۲۰۰ نفر به صورت مستقیم در این پروژه فعالیت می‌کردند که همه ایرانی بودند، این تعداد جدای از افرادی است که در کارخانجات داخلی برای تأمین کالاها برای این پروژه فعالیت می‌کردند. پس از تکمیل پروژه هم‌اکنون ۱۷۰ نفر  از بومی‌ها در گروه نگهبانی  هستند و ۱۷۰ نفر در بخش بهره‌برداری در سه شیفت کار می‎کنند که ۸۰ نفر بومی منطقه هستند و بقیه از منطقه اهواز می‌آیند. 

باقرزاده با بیان این که تجهیزات این پروژه تا جایی که امکان داشت از سوی سازندگان داخلی تأمین شد، اما برخی کالاها که امکان ساخت آنها در داخل نبود، از سوی سازندگان اروپایی تأمین شد، ادامه داد: کارفرما سخت‌گیری‌های لازم را برای تأمین هرچه بیشتر کالاها در داخل انجام داد و شرکت پرشیا هم همه تلاش خود را برای این منظور به کار گرفت و سرانجام سهم ایرانی این پروژه به ۷۲ درصد رسید که این سهم نیز ما را در سایر پروژه‌های بیع متقابل در رتبه اول قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: ما باید در ایران شرکت‌هایی مانند شرکت‌های بزرگ نفتی بین‌المللی داشته باشیم و هنوز در این مسیر راه زیادی باقی است، اما در این راه چیزی هم کم نداریم. ما امروز در توسعه میدان‌های نفتی تقریبا روی پای خود ایستاده‌ایم. مشکل اصلی ما سرمایه‌گذار است و غیر از چند گزینه مربوط به تجهیزات که امیدواریم در سال حمایت از کالای ایرانی برای آن هم راه حل پیدا شود، باقی کالاها را در داخل می‌سازیم.

وی درباره فعالیت‌های زیست محیطی طرح گفت: در ابتدا شرکت نفت مجوز خشک کردن بخش‌های کوچکی از هور را برای انجام فعالیت دریافت کرده بود (در زمان دولت دهم)، اما با تمهیداتی که اندیشیده شد، فعالیت‌ها در بخشی که خشک شده بود سریع‌تر انجام شد و در سال ۹۳ (حدود یک سال پس از شروع پروژه) با حضور مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران و معاون سازمان محیط زیست، آبگیری دوباره هور شروع شد و در دو سال گذشته منطقه یاران شمالی ارتفاع آب در هور را به ۳ تا ۵ متر رسانده است که به رشد نیزارها منجر شده و ماهیگیری در منطقه رواج یافته و اشتغال بومی را به دنبال داشته است.

به گزارش شانا، طرح توسعه میدان یاران شمالی با ظرفیت تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت، آبان ماه سال 95 به بهره‌برداری رسید و برداشت نفت از میدان یاران جنوبی نیز در سال 96 آغاز شد. با توجه به توافقنامه امضا شده بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا، پیش‌بینی می‌شود قرارداد توسعه یکپارچه میدان یاران در آینده‌ای نزدیک امضا شود.

کد خبر 282828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =