پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید از 100 درصد فراتر رفت

دبیرخانه اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که با وجود برطرف شدن بخش عمده عرضه مازاد نفت در بازارهای جهانی، اعضای این سازمان در ماه گذشته میلادی تولید خود را باز هم پایین‌تر از سطح تعیین شده در توافق جهانی کاهش تولید نفت نگه داشتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، تازه‌ترین گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت که دیروز (دوشنبه، 24 اردیبهشت ماه)  منتشر شد نشان می‌دهد ذخیره‌سازی‌های نفت خام جهان در ماه مارس تا حد چشمگیری کاهش یافته است.

با وجود کاهش ذخیره‌سازی، گزارش اوپک نشان داد کشورهای عضو این سازمان همچنان تولید خود را پایین‌تر از سطح تعیین شده در توافق جهانی کاهش تولید نفت نگه داشته‌اند و تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان، از جمله آمریکا، به حداکثر ظرفیت تولید خود نزدیک شده‌اند.

طبق گزارش یاد شده، سطح ذخیره‌سازی نفت در کشورهای صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) در ماه مارس کاهش یافته و اکنون تنها 9 میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج‌ساله این ذخیره‌سازی است.

طبق اطلاعات به دست آمده از منابع ثانویه، تولید نفت اوپک در ماه آوریل امسال، با 12 هزار بشکه افزایش به 31 میلیون و 930 هزار بشکه در روز رسید که حدود 800 هزار بشکه کمتر از سقف تولید این سازمان طبق توافق جهانی کاهش تولید نفت است.

با این همه، اعلام مستقیم اعضای اوپک درباره تولید خود، از ارقام یاد شده نیز کمتر بود و برای نمونه، ونزوئلا اعلام کرد در ماه آوریل امسال روزانه یک میلیون و 505 هزار بشکه نفت تولید کرده است.

عربستان نیز در گزارش خود به اوپک، اعلام کرده تولید خود را با 39 هزار بشکه کاهش به 9 میلیون و 868 هزار بشکه در روز رسانده است.

از سوی دیگر، رشد اقتصاد جهانی به افزایش تقاضا کمک کرده است، به گونه‌ای که اوپک برآورد خود را از رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی به یک میلیون و 650 هزار بشکه در روز، افزایش داده است.

اوپک هشدار داده است با توجه به کمبود سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، عرضه این کالا در ماه‌های آینده با محدودیت‌هایی رو‌به‌رو خواهد شد.

کد خبر 282878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =